Jump to content

Overnatte i båten i tiden fremover


Joltus

Recommended Posts

Jeg monterte en wallas for å kunne fyre om natten og ha en liten lunk.Pequod,du kan montere en liten wallas for å varme kabinen...de minste modellene koster ikke så mye og skal bruke veldig lite strøm.Du har jo en varmer du bruker kun når du kjører? Hvorfor ikke bruke denne om natten også? Mulig du har lite kapasitet på batteribanken eller er skeptisk til CO forgiftning? Jeg kommer til å bruke min også når jeg sover og montere noen CO alarmer! Har allerede sovet med den igang men det er en del tilsig av luft.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Webasto ja, men jeg har ikke hatt den på uten at motoren har vært på. Har jo bare et startbatteri på 70A som jeg er forsiktig med å bruke når jeg ikke er i fart og har motoren på. Er jo redd for å tappe batteriet og ikke få startet dagen etter...

 

I tillegg har jeg fått en feil på Webastoen - den virket ikke på forrige tur. Mappa med bruksanvisningen lå hjemme og jeg har nå vært innom hjemme og hentet blant annet den. Der ser jeg at bryteren avgir en kode for feiltypen ved å blinke et spesifikt antall ganger, så jeg skal ned i båten i dag eller i morgen og lese av hvor mange blink den avgir.

 

Ser i bruksanvisningen at noen slitedeler skal byttes etter 10 år, og varmeappåratet er jo nå 12 åe gammelt, så da er vel det på tide med en skikkelig service da. Håper ikke dette blir altfor dyrt...

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt ogf topic men :Får inn en veldig smart "duppeditt" på jobben snart....det er en Powerbank som kan lade alle slags nettbret og mobiler men det er også en startbooster! Importøren er Sønnak og når de testet den på en bil,en KIA dieselmotor som var helt tom for strøm og den hadde ingen problemer med å starte den kalde strømløse dieselmotoren.Skal selv teste ut denne å ha en i båten så jeg skal komme tilbake til den snart.

Link to post
Share on other sites

Det er jo mulig å bruke et strømaggregat. De kommer i to varianter - de billige som er godt egnet til varmeover, verktøy osv, og de mer avanserte med elektronikk som lager en vanlig sinus-spenning som ligner mistenkelig på den i stikkonakten hjemme. Jeg har et slikt 1.6KW bensinaggregat - det kan brukes til alt mulig - lade batterier, koke, varme opp, se på TV osv. Alt du kan gjøre fra en 10A sikring hjemme. Kommer til å være fast innventar på alle lengre ekspedisjoner med Fjrodgrynt. Tanken er ganske liten, ca 4 liter, så man må regne med en etterfylling midt på natten, men vi har da vært i forcen, og klarer å takle det. Med 25 m skjøteledning bør det også være mulig å finne et sted der støyen ikke blir altfor plagsom. Varme i båten, lading av batteriene, elektrisk lys - alt på en gang . Rene kinderegget.

skal aggregatet henge etter i jolle da ?? Og den evinnelige aggregatet bråket blir man fort lei av..
Link to post
Share on other sites

Mener du virkelig at trådstarter med ett barn på 3 år og ett barn på 5 år skal drasse med seg ett aggregat og 30 -40 liter bensin og skjøteledning å drasse dette i land for så og måtte gå turer hver 4-5 time og fylle ett bråkete aggregat for og ha lunk i kabinen og strøm til iPad.. istedenfor og trykke på en knapp i båten og varme opp og heller spille kort ? Dét hadde ikke jeg giddet ☺ selv om ett aggregat står 25 meter unna hører en det godt såfremst det ikke er ett forholdsvis dyrt aggregat. Hadde heller satset på solcellepanel for vedlikeholdslading. Men folk er jo forskjellige☺

Link to post
Share on other sites

Aggregatet kommer ombord nå. Har hatt en vidunderlig uke på tur nå i et fantastisk vær, halvparten i uthavn med eber som varmekilde, med landstrøm får avfukteren stå på om natta og sørger for helt fuktfritt om morgenen.

Dette bruker jeg aggregatet til de kommende månedene når vi ligger i uthavn: starter opp om morgenen for å kjøre avfukter, og få lading til batterier som er blitt litt tappet ned av eber,n som vi har på om natta, og som også må være på når kulda tilsier det om dagen.

Aggregatet kan plasseres slik at det ikke genererer sjenerende støy, og om det skulle være flere i havna kan du jo invitere til litt deling av strøm?

Så vi er veldig fornøyd med denne løsningen som gjør at vi kan nyte uthavnsliv om vinteren også.

Link to post
Share on other sites

Og siden vi er inne å mimring fra militæret, så kan jeg like godt røpe noen "statshemmeligheter" samtidig - som ikke har noen relevans i forhold til dagens forsvar, men som har historisk verdi - og hvis kunnskap ellers vil gå i graven med oss som tjenestegjorde på dette utstyret. Det er ikke så mye, bare enkelte tørre fakta: Praktisk skuddvidde på Bofors L70 40mm : 2500meter,Praktisk skuddvidde på 4x12,7 mitraljøse (firling) 1200 meter. Og rosinen i pølsa: Praktisk lock-on rekkevidde for et RSS40-D superfledermaus radarsikte: 13 km. DET er imponerende, selv etter moderne standard. Jeg kunne etablere og beholde lock-on på en 5 cm stor aluminiumskule helt ut til 13 km - med teknologi utviklet under og rett etter andre verdenskrig. DET er f.... meg ikke annet enn imponerende ! Herlig å endelig få komme ut av skapet, etter å ha båret på slike hemmeligheter i 30 år. Tror aldri slike testresultater ble loggført - man bare krysset av for godkjent hvis minstekravet ble oppfylt - så dette er helt unik kunnskap fra en som var der, og gjorde det.

 

Jeg håper virkelig at forsvarsmuseet har tatt vare på en av superflaggermusene - om ikke annet så for at vi veteraner kan komme og mimre...

 

Fantastisk teknologi - digitale kretser var jo ikke oppfunnet, så istedetfor matematiske algoritmer, brukte man naturlige forløp - som utladingstid i en kondensator, får beregne ballistisk bane. HELT imponerende.

I 1974/75 fikk radarsiktet ferie, for da var jeg siktemann på kanonen! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Har benyttet Eber i den kalde årstida på mine båter før det ble snakk om vinterlagring på land. Og det fungerer problemfritt på tur. Hele døgnet også når man sover. Skikkelig installasjon, fornuftig, jevnlig tilstandskontroll samt CO alarm gjør dette til den best anvendelige vintervarmen i båt. Dieselvarmer er utvilsomt tingen.

Link to post
Share on other sites

Tror et strømaggregat blir litt overkill i min gamle Nidelv, men det er mulig jeg benytter dieselvarmeren når jeg har fått inn et ekstra og litt kraftigere forbruksbatteri - noe som er planen - slik at startbatteriet alltid er klart til bruk.

 

Jeg har jo overnattet i båt i oktober og november og med sovepose gikk jo det forsåvidt greit, men det var gruelig kaldt om morgenen! :-) Å ha på dieselvarmeren slik at det i alle fall er litt lunk er kanskje ikke noen dårlig ide - men da skal i allefall CO2-alarm kjøpes inn først.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Strømaggregat er selvsagt "overkill" i en Nidelv 24. Helt enig med deg Pequod. 

 

Det er en velfungerende dieselvarmer (selvsagt luftvarmer) som er løsningen. Dette sammen med en velfungerende alarm vil gi deg god varme på en trygg måte. Trenger du mer strøm for, f eks for å kjøre dieselvarmer, så er det som du sier bare å sette inn et ekstra forbruksbatteri. 

 

Når jeg forslo en liten propanvarmer, så var jo ikke det ment som nattevarme. En slik liten ovn er imidlertid et billig og veldig enkelt alternativ på dag og kveldstid.

Link to post
Share on other sites

cosmic, hvor stor lader en har på landstrømannlegget varierer jo, likeså hvor stor dynamo i båten, så hvor mye lading en får vil naturligvis avhenge av dette.

Men å bruke aggregat fremfor å kjøre motor er å anbefale både når det gjelder støy og eksos.

Samtidig får jeg som sagt kjørt avfukteren når aggregatet går.

Link to post
Share on other sites

Situasjonsrapport kl. 20:49:

Kølamørkt, stille, kaldt. Inne 20,5 grader under vinduet ved kartbordet, RF= 51 %. Gammelrock dundrer i øretelefonene, akkurat nå ABBA. Middag: Knekkebrød med brie, og en liten skvett portvin som hadde gjemt seg bort nede i en kasse (fra i sommer). Hulda er ikke bra på dette med mat. Messepiken er hjemme i Son. Nå har jeg sprettet den ene av den ene 0,3 liter boksen med Carlsberg som jeg tok med på tur. Er ikke bra på dette med drikkevarer heller. Har med egg og bacon, men har glemt smør for å svi greiene i panna. Holder vel egentlig med fettet fra baconet, gidder ikke å finne ut av det. Hater dessuten oppvask. Men ellers er det bra!

Link to post
Share on other sites

Kjøp Co og Co2 varsler kos deg med god å varm båt både natt og dag.

Med diesel varmer på så blir det lite fuktighet også da varmeren leverer tørr luft.

 

Er selv helårsbruker å varmeren brukes flittig hele året både natt og dag.

 

God tur

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...