Jump to content

Norsk Snekke !?

Hanzo

Recommended Posts

Hej allesammen! jeg har kig på en fin sejlbåd en såkaldt "Norsk Snekke" jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide meget mere om den, er der deisgn problemer med den, hvad med glassfiberen er den iorden fra værftet af? hvor den er blevet bygget ? Ville båden kunne klare ture over atlanten osv. jeg håber i kan og vil hjælpe mig :) Her er et par billeder af båden!  bilde

For meg så ser det der ut som en Alo Mikkel, King cruiser, eller noe slikt fra slutten av 70-tallet, men jeg tror nok ikke at det har blitt laget mange nok av den der til at det er noe vi nordmenn kjenner igjen ved første øyekast. Noe "norsk snekke" er det definitivt ikke etter hva vi nordmen legger i den betegnelsen. Har du langturplaner og lurer på om noe slikt er egnet til formålet?. 

Redigert av Lukas (see edit history)

Ja det handler om at jeg gerne vil vide så meget som muligt om båden da jeg har flere planer med den, både langturssejlads men også at bo på båden, så alt information om båden som jeg ikke selv kan se udfra billeder, leder jeg efter. Jeg har læst en artikel om en tur fra Danmark til Skotland hvor denne båd også var med, men det var alt der var skrevet om det.

Eksempelvis finnes noen smekre båter som er designet av Sparkman & Stephens. De fikk navnet "IW 31" og "She 31". Så kom det plutselig en danske og lagde en kopi som ble kalt Bianca Commander 31 eller noe slikt. Det er vanskelig å fåstslå hva det er for slags båt du henviser til der og derfor også vanskelig å si noe om den egener seg som noe som helst annet enn å likne på det den skal likne på. Kvaliteten kan være helt elendig. Eller tvert om. 

Konstrukteur Niels Sonne Andersen

Designjahr 1968

Werft Snekken Yachtværft

Ursprungsland DK

Produziert bis 1987

Anzahl Bis 1987 wurden gebaut 78 Stk.

CE Nein

Rumpfmaterial GFK

Verdrängung 3.200 kg

Tiefgang 1,4 m

Ballast 1.700 kg

Ballastanteil 53 %

Anzahl Schlafplätze 4

Pantry Ja

Toilette 1

Beschreibung Der er lidt tvivl om kølvægten. Den er af værftet fra nr. D-6 angivet at være 1600 kg, senere af værftet ændret til 1700 kg, fra hvilket nummer kan desværre ikke oplyses.

Rigg

Rigg Toprigg

Segel 28 m2

Genua 20 m2

Spinnaker 45 m2

DH-88 5,65

LYS 1,02

Segel- und Riggabmessungen

P 8,50 m

E 3,05 m

T 9,70 m

LP 5,65 m

J 2,90 m

SL 9,70 m

SMW 7,40 m

SPL 2,90 m

Abmessungen laufendes Gut

Länge Durchmesser

Großfall 22,6 m 8 mm

Fock-/Genuafall 22,6 m 8 mm

Spinnakerfall 22,6 m 8 mm

Fockschot 8,8 m 10 mm

Genuaschot 8,8 m 10 mm

Großschot 21,9 m 10 mm

Spinnakerschot 19,2 m 10 mm

Cunningham 3,0 m 8 mm

Baumniederholer 6,1 m 8 mm

Unterliekstrecker 6,1 m 8 mm

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Klubben hadde adressen http://www.nordisksnekke.dk, men der svarer det ikke noen server lenger.

Den tyske informasjonen fant jeg her: https://www.boote-forum.de/showthread.php?t=16477

Her er navn til en som seiler Nordisk Snekke:

Båttype: Nordisk Snekke

Båtnavn: Spar Fire

Eier: Erling Plejdrup

Forening: Herslev Strand Sejlklub

Han seilte regatta med denne båten så sent som i juli i år. Kanskje du kan ta kontakt med han og høre om han kan gi deg mer informasjon om båttypen?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

I følge Båd Revyen fra 1973 er Båden bygget Hos Snekken Yachtverft, Havnen, 5400 Bogensen. Konstruktør er som Popeye sier N. Sonne andersen og konsturksjonsåret er 1969. Loa er 8,75. lengde i vannlinje 6,65, Bredde 2,36 og dybde 1,40 meter. Vekt uten moter er oppgitt til 3.300 kg, og kjølvekt 1.600 kg. Storseil på 15 m2 og fok på 15 m2. Spinnaker på 50 m2 og genua på 20 m2. Stormfokken er på 6,5 m2. innebyggende glassfibertanker på 30 liter drivstoff og 60 liter ferskvann. Standard båt uten motor kostet i 1973 65.550,- dkr. Solgtes også som halvfabrikat i forskjellige utførelser. Båten er omtalt slik: Konstruktøren har med denne båd hentet inspiration i den norske "oldtimer" Skarpsno. Nordisk Snekke må betegnes som en ekstra slank spidsgatter med gode kapseilasevner. Spidsgattertypen har i det hele taget fået sin renæssance ved udnyttelse af moderne skrogmaterialer, som også giver mere indenbords plads.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...