Jump to content

Bobtail


syvers

Recommended Posts

Takk for oppklaringen Arquebus,

 

Da har jeg jo hatt "bobtail" uten å ane hva det var ;-))

 

Opp gjennom årene har nemlig både min far og jeg eksperimentert en hel del med gamle bilmotorer i båt, og høstet diverse erfaringer. Vi hadde f.eks på 60-tallet en stor seilbåt hvor vi satte en førkrigs Opel Kadettmotor inn i som hjelpemotor.  På den båten hadde vi montert fast propell fra en 7-9 Sleipner, så der beholdt vi både clutchen og bilgearet. Clutchpedalen kappet vi av slik at det bare var en liten tapp som stakk opp over dørken. Det gikk som en drøm; vi bruket 2.gearet på vanlig gange forover  -  og bakket på reversen...

 

I en annen båt hadde vi også forskjellige små bilmotorer, men der hadde vi vribart propellanlegg og der forsøkte vi både med og uten gearkasse. Gearkassen ble jo et rent reduksjonsgear ettersom vi bakket med reverseringen.

 

Artig å tenke på hva vi trixet og fixet den gangen alt måtte gjøres på absolutt rimeligste måte   -   men, men vi lærte sikkert noe av det også....

 

Kjekt å se tilbake på er det iallefall!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Bobtail brukes også ofte i forbindelse med salg av ren motor, dvs. som slutter med svinghjul... Dvs. svinghjulshus og  gear kommer i tillegg. Sjekk hos Lancing marine f.eks. De bruker dette begrepet om alle sine marine motorer..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...