Jump to content

hjelp! ingen kompresjon, Marna 4 hk


tresnekka

Recommended Posts

hadde litt dårlig kompresjon på min Marna 4 hk. Skrudde av toppen, klinte på litt slipepasta på ventilene, slipte litt, tørket vekk og skrudde på toppen igjen... Og det var pluttselig ingen kompresjon i det hele tatt.

Hva i alle dager har skjedd? Alt er skrudd godt igjen.

 

Noen gode svar?

 

mvh tresnekka

Link to post
Share on other sites

. Skrudde av toppen, klinte på litt slipepasta på ventilene, slipte litt, tørket vekk og skrudde på toppen igjen... Og det var pluttselig ingen kompresjon i det hele tatt.

Hva i alle dager har skjedd? Alt er skrudd godt igjen.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Samme problem på en kammerats Sleipner. Ventilene hadde hengt seg opp = null kompresjon. Slo litt med en stokk på toppen, og vips...alt OK!

<{POST_SNAPBACK}>

Bra å se at fintfølende motordeler behandles med nødvendig nennsom hånd, og med fagelige metoder..... :rolleyes::cool:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg kan se at ventilene ikke har hengt seg opp, kan det være mulig at jeg har slipt for mye?

<{POST_SNAPBACK}>

Du skal nok slipe VELDIG lenge før det blir for mye. Ventiler og ventilseter er harde saker. Men har du husket å rengjøre skikkelig med rødsprit etterpå? Renslighet er en dyd når man driver med motorer... hvis det ligger slipepasta igjen på ventilene så vil disse ikke tette skikkelig.

 

Går ut fra at du har rengjort flatene nøye for evt pakningsrester, samt montert sammen med ny toppakning, korrekt strammerekkefølge på boltene samt korrekt moment? Det skal veldig lite til for at det ikke skal bli tett nok...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt hva du har gjort og hvordan du har slipt ventilene. For å slipe dem må de vel først tas fullstendig løs, spennfjærene må tas av og ventilene må ligge helt løse i forhold til ventilsetene?

 

Da må du jo ha sett hvordan løftemekanismen arbeidet?

 

Tingen er at ventilene løftes fra setene sine for å slippe luft inn på den ene, og eksos ut på den andre. Når ventilene er stengt MÅ løftemekanismen ha litt avstand, noen ti-dels millimeter, fra selve stammen på ventilen. Dette er for å sikre at fjærene klarer å holde ventilene virkelig stramt og godt ned mot setene slik at de tetter fullstendig.

 

Hvis løftemekanismen IKKE har avstand når ventilen skal være stengt får du i beste fall lekkasje og ikke start (slik som nå). I verste fall får du større skader på motoren.

 

Derfor: bruk litt tid på å sette deg inn i hvordan ventilløfterne, fjærene og ventilene arbeider, så burde det være en enkel og grei sak. Walter S la på en fortreffelig måte inn beskrivelse og bilder som viste hvordan det var på en av hans Sabber - og han er rene spesialisten etter å ha gått en lengre tur med ventilklaring på et par millimeter :wink:

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg har justert løftemekanismen etter boka (0.40mm klaring), men fremdeles ingen kompresjon.

Fikk slipt ventilene når de satt på, da Marna motoren min har ventilene opp ned og det er greit å komme til fra toppen.

Kan det være noe annet en ventilene? Hvis det er ventilene kan jeg ikke skjønne annet en at jeg har slipt for mye, men det virker jo litt rart det og...

 

tresnekka

Link to post
Share on other sites

Mens man sliper ventiler pleier man alltid å følge med litt underveis hvordan det går. Med en vellykket slipeprosess får man etter hvert en mattgrå flate langs periferien av ventilen og en tilsvarende i anleggsflaten i ventilsetet. Det er viktig at både ventil og sete har fått denne nyslipte flaten hele veien rundt - ellers har du en sprekk et eller annet sted hvor kompressjonen "forsvinner".

 

Hvis du er rimelig trygg på at slipingen er vellykket, og at løftemekanismen har 0,4 mm slakk når ventilene ligger godt an mot setene sine - da skal ventilene være tette.

 

Den neste muligheten for å miste kompressjon ligger i såfall langs stemplet, altså forbi stempelfjærene. For å slippe en fullstendig demontering av stemplet vil den enkleste sjekken være å tømme en skje med vanlig motorolje ned i sylinderen. Den oljen vil renne nedover toppen på stemplet og legge seg langs stempelfjærene; hvis problemet ligger her så vil du merke det ved at kompressjonen forbigående er meget bedre. Så hvis du tømmer litt olje ned i plugghullet, straks setter i pluggen og tørner motoren vil du fort få en peiling, og hvis kompressjonen kjennes langt bedre ut her - ja da må du nok ut med stemplet.

 

Lykke til med jobben!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg har justert løftemekanismen etter boka (0.40mm klaring), men fremdeles ingen kompresjon.

Fikk slipt ventilene når de satt på, da Marna motoren min har ventilene opp ned og det er greit å komme til fra toppen.

Kan det være noe annet en ventilene? Hvis det er ventilene kan jeg ikke skjønne annet en at jeg har slipt for mye, men det virker jo litt rart det og...

 

tresnekka

<{POST_SNAPBACK}>

Hvordan slipte du ventilene? Hadde du fjærene av ventilene? Satt du rett ventil på riktig plass? Kontrolerte du om ventilene lå helt intil ventilsetene? For å slipe formye med slipepasta, da må du slipe mye, på dagesvis og da vil du se det. Slipepasta er for å fintilpasse ventilene. Var det noe slakk i ventilstyringene? Satt du topp-pakninga riktig på, og trakk du til toppen etter riktig mønster?
Link to post
Share on other sites

Ja, det er sideventiler. Vet noen hvordan man skrur av disse fjærene? det er ikke store plassen og de fjærklemmene jeg har sett på er for store.

 

tresnekka

<{POST_SNAPBACK}>

Fjærene skruers ikke av, de trykkes inn og er låst med to halvmåner som løsner når du trykker inn fjæra. Vær forsiktig når du trykker fjæra inn, halvmånene kan da dette ut av sporet sitt og de detter ned. (de er ikke store og vanskelig å finne hvis du mister de). Disse fjærene er ikke så stramme,hvis du bruker fantasien finner du på noe som du kan bruke til å trykke fjæren inn med, f.eks. en fastnøkkel.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...