Jump to content

Bo i seilbåt, noen råd?


Arja

Recommended Posts

Hei!

Jeg er helt ny medlem og ny innenfor båt verdenen. Har lest en del om å bo i båt på forumet her og har noen spørsmål, kanskje noen kan hjelpe med. Jeg er sykepleie student og ser for meg en båt fra 29 fot og oppover. Jeg tenker å bo i båten på ubestemt tid, har flere år igjen av studiet og tenker å videreutdanne meg etter det. Prisklasse: rundt 300.000

Noen ting jeg har sett noen av dere anbefaler: Relativt sikker, lett omsettelig ved videresalg, registrert i Norsk skipsregister, innvendig ståhøyde (jeg er kun 162cm, det blir heldigvis enkelt :lol: ), være romslig, relativt lett å seile, ikke kreve voldsomt mye vedlikehold, dusj mulighet (har dusj i havn, strengt tatt ikke nødvendig), skikkelig varme (god varmer, dieselvarmer), motor i orden (helst av nyere dato), en god cockpitkalesje, landstrømsannlegg med 220v-uttak, alt i alt en letthåndterbar bobåt for en nybegynner fremfor en skarpseiler.

Forventer ikke å få hele listen innkrevd. Hvilken av disse kravene er mer viktig enn andre og er det noe viktig jeg har oversett?

Har sett på noen båter først og fremst i nærheten av Bergen som jeg skal gå å se på. Hva skal jeg se spesielt etter med disse båtene og spørre om med eier? Er det eventuelt andre båter dere anbefaler som ligger ute på Finn. Alle tips og råd fra dere erfarne mottas med takk og bukk :thumbsup: :clap: .

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=63175465&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=64476541&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=64415519&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=64083637&searchclickthrough=true

 

Er det noen av dere som har kjennskap til disse båtene? hvilken av disse og hvorfor er det det beste kjøpet? Eventuel andre tips om andre båter mottas også med glede :smiley: .

Link to post
Share on other sites