Jump to content

Bo i seilbåt, noen råd?


Arja

Recommended Posts

Hei!

Jeg er helt ny medlem og ny innenfor båt verdenen. Har lest en del om å bo i båt på forumet her og har noen spørsmål, kanskje noen kan hjelpe med. Jeg er sykepleie student og ser for meg en båt fra 29 fot og oppover. Jeg tenker å bo i båten på ubestemt tid, har flere år igjen av studiet og tenker å videreutdanne meg etter det. Prisklasse: rundt 300.000

Noen ting jeg har sett noen av dere anbefaler: Relativt sikker, lett omsettelig ved videresalg, registrert i Norsk skipsregister, innvendig ståhøyde (jeg er kun 162cm, det blir heldigvis enkelt :lol: ), være romslig, relativt lett å seile, ikke kreve voldsomt mye vedlikehold, dusj mulighet (har dusj i havn, strengt tatt ikke nødvendig), skikkelig varme (god varmer, dieselvarmer), motor i orden (helst av nyere dato), en god cockpitkalesje, landstrømsannlegg med 220v-uttak, alt i alt en letthåndterbar bobåt for en nybegynner fremfor en skarpseiler.

Forventer ikke å få hele listen innkrevd. Hvilken av disse kravene er mer viktig enn andre og er det noe viktig jeg har oversett?

Har sett på noen båter først og fremst i nærheten av Bergen som jeg skal gå å se på. Hva skal jeg se spesielt etter med disse båtene og spørre om med eier? Er det eventuelt andre båter dere anbefaler som ligger ute på Finn. Alle tips og råd fra dere erfarne mottas med takk og bukk :thumbsup: :clap: .

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=63175465&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=64476541&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=64415519&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=64083637&searchclickthrough=true

 

Er det noen av dere som har kjennskap til disse båtene? hvilken av disse og hvorfor er det det beste kjøpet? Eventuel andre tips om andre båter mottas også med glede :smiley: .

Link to post
Share on other sites

Velkommen til forumet Arja! Jeg skal komme resten av fellesskapet i forkjøpet og spørre: Har du gjort et søk her på forumet? Det er en liten bråte brukere som har stilt akkurat det samme spørsmålet før og det kan være nyttig å ha gått gjennom noen av trådene.

 

Personlig vil jeg trekke fram én ting som ganske viktig hvis du skal bo i båten: Ståplass. Siden du ikke akkurat er noen skyskraper vil det jo åpne seg noen muligheter, men det er jo trivelig om du kan ha gjester som slipper å stå med lua i hånda og knekk i nakken.

Link to post
Share on other sites

Hei og tusen takk for det! Ja, det er absolutt trivelig med god ståplass. Ja, jeg har lest en del på forumet og det er en mengde informasjon om temaet. Håper på å få noen tips og råd spesifikt min situasjon, ønske liste og prisklasse. Om noen har kjennskap eller erfaring med disse båtene jeg har funnet på Finn.no hadde det vært topp :smiley: 

Link to post
Share on other sites

Tror alle disse er gode alternativ, men som du selv sier så er motor viktig - mambaen har org. motor og relativt dyr så den hadde jeg valgt bort. motor med installasjon koster vel mellom 50-100k!!

Har vært ombord i en maxi 999, flotte båter, uten dusjmulighet, bra ståhøyde, kanskje 190?

 

1) Ståhøyde/soveplass er viktigst imo., du slipper å tenke på det siden du er < 180.

2) Velfungerende toalett og septiktømming tror jeg du kommer til å sette stor pris på (elektrisk var sjukt digg + solid membranpumpe for tømming av septik), kanskje ikke så dyrt å bytte ut, men selve jobben midtvinters blir neppe noe du ser frem til.

3) Fuktighet og varme: ja det blir rått, selv med en avfukter som går 24/7, uten skrogisolasjon (eller sandwich?) så blir det en god del kondens mot skrog og bløtt under madrassene, selv med en tilpasset spilebunn for bedre sirkulasjon(helt nødvendig). Kjørte selv avfukter med luftsirkulasjon 24/7 samt en oljeovn (ikke godkjent!) for varme, så og si lydløst. Ellers er det fint med vifteovn. Mange mener at dieselbrennere er det beste å kjøre 24/7, gir et tørt og fint miljø. Hadde selv kombinasjon, kjedelig å stå uten varme hvis landstrømmen går til skogen, mao en god brenner er viktig.

4) servicebygg: dusj, toalett og vaskemulighet!

 

Resten er vel egentlig bare et spørsmål om hvor mye penger du vil bruke; ting bør være i best mulig stand. Seil og rigg er svindyrt, i stil med motor.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Hei Arja,

Ser ut som du holder til i nærheten av Bergen. Har du vært innom Solheimsviken og kikket? Det ligger forskjellige båter der, fra eldre små 70-talls til nyere større seilbåter.

Og selvfølgelig flere Maxier ;-)

 

Erlend Sand på forumet her bor f.eks i en Maxi 95.

Skal jeg komme med et råd, så kjøp en båt som er godt vedlikeholdt! Lekkasjer vintersdagen må være helt pyton.....

Link to post
Share on other sites

Jeg ville prøvd å finne en båt som er nyere med et bad som tåler at dusj brukes jevnlig (plastinnredning). Med 300K er du nær prisnivået til båter av årgang rundt 2000 tallet. Og husk at det er kjøpers marked så om du er I kjøpemodus og har penger klar skal du ikke være redd for å by på båter som I utgangspunktet er noe dyrere en budsjett. 

Link to post
Share on other sites

Hei! Tusen takk for alle tilbakemeldinger, veldig nyttig og hjelpsomt :smiley: Denne (om noen har tid å ta en titt) har en del flere av ønskene mine oppfylt. Men er usikker på kvaliteten av motoren? Det er en Yanmar 2GM20F.  

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=64463506&searchclickthrough=true

Takk! det var et godt tips med å se på nyere båter og eventuelt by lavere en oppgitt pris. ​

Link to post
Share on other sites

For meg virker det der hinsides overpriset. Klarer du 400' så kan du finne noen flotte båter i en helt annen standard. Min neste blir 500' +\- 100'.

 

PS: jeg gav 165' for min Maxi 95, med 2014 fabrikkny motor, bra genoa og så å si nytt storseil, alt av gjennomføringer byttet, webasto, ny kjøleboks, nytt septiksystem, bra stående og løpende rigg osv osv., den var nok rimelig, men ikke så rimelig. Is i magen er kanskje ikke så dumt.

Redigert av Rocksolid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Arja,

 

Trio er fine båter, i god kvalitet og med mye svensk trebåtkjänsla. Men obs at den har et lite brodekk du må forsere for å komme ut og inn hver  ****la dag, og åpningen forøvrig er trang. Det kan du komme til å bli lei av.  Perfekt i stor sjø på havet. Ikke sikker på om det er så greit i en bobåt.

En annen på forumet som har en Comfort - startet en tråd om hvordan utvide inngangen til salongen.

Kjøp deg heller en båt der du kommer deg lett inn/ut.

 

Yanmar går for å være gode motorer, men det var nettopp en slik som sviktet Erlend S. på første turen, og som han aldri har fått liv i. En gammel motor er ikke bedre ennen annen gammel motor. Det som gjelder for kjøper er oversikt over sammvittighetsfullt vedlikehold, saltvann vs ferskvannskjølt, og flaks / uflaks.

Det som gjelder er som Rocksolid sier: nyere motor.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Me har to Yanmar 2GM20F i vår katmaran. Motorane har gått bra i dei 11 åra me har hatt båten.

Det som har røke er viftereimar og beslaget som strammar opp viftereima. Eg har òg skifta eksosslangar, eksosbend og nokre pakningar, men det må ein rekna med på tjue år gamle motorar som har gått ca. 5 500 timar.

 

Elles står F-en på slutten for "Freshwater", altså ferskvasskjøling.

 

På bubåtar er cockpitkalesje svært kjekt å ha.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

2gm20f er gode motorer det, og denne er jo ferskvannskjølt med de fordeler det har. Men den er nok uansett eldre enn 10 år. -men det gjør jo ikke noe. Dokumentasjon på service/ oljeskift har høy pri.

 

Trioen så jo ut som en fin båt, pen innredning. Sytalaust å seile den der. Nyere seil er bra. Cockpitkalesje er et must.'-og koster 15-20 tusen ny. Gir et ekstra, stort oppholdsrom.

 

Toalettromløsning er viktig og bildene viser ikke det skikkelig. Er det et eget rom med dør, så er det bra. Tipper du kommer til å bruke den stikkøya til å sove i, og forpig til oppbevaring.

 

En god kjøleboks er viktig i bobåt. Dyrt å kaste mat. Ny, moderne boks koster 5-6 tusen. Så må du også ha en skikkelig plass å lage mat..

 

Salongen er av en type som er praktisk og pen.

 

Trappa opp fra salong til cockpit var høy, som må vitne om høyt tak i salongen. Det er bra.

Takluke i salongen er bra mtp lys.

Sjøl har jeg bodd i en comfort30 i 6 måneder med mine 189 cm på strømpelesten. -helt frivillig, fordi det var kjekt. Gikk bra det også.

 

Til oppvarming av båten så er det best å basere seg på strøm, diesel/ parafinvarmer om strømmen går. ( det tenker nå jeg)

 

Så da er det bare 4 ting å gjøre:

 

Kjøp en bra båt.

Lag til en god skummadrass der du skal sove.

Kjøp og tilpass en spilebunn under madrassen, som gir litt ekstra mykhet og luftsikukasjon under madrassen.

Kjøp en luftavfukter, type Meaco DD8L.

 

Det er stas å bo i båt!! :)

 

Forøvrig så er innledningsinnlegget ditt såpass godt formulert, og du fremstår som godt orientert, at enten så:

-har du vokst opp med seilbåt

-du har lest ufattelig mye til å være nybegynner og plukker opp viktige ord, uttrykk og detaljer

-du allerede er medlem her som bare vil dra igang en god diskusjon i høstmørket. Du fremstår nesten for godt oppdatert til å være nybegynner.

 

:)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ang. Trioen så ligner den fælt på Mamba 311, veldig mye "samme båt" rent typemessig, aldersmessig og ikke minst interiør og løsningsmessig nedi. 

 

Fulgte markedet for Mamba 311 i en periode (når jeg solgte min våren 14) og en Mamba 311 til den prisen bør vel egentlig ha ny motor, nye seil og ellers være i topp stand på de fleste måter. 

 

Så i mine øyne er den Trioen sånn ca pluss/minus hundre tusen for dyr. De høyest prisede Mamba 311 jeg så mener jeg såvidt vippet 200K, og da med mye nytt. Solgte min med seil fra midten av 90 tallet og original Yanmar for 140K (tror jeg, sånn ca husker ikke så godt når det gjelder pris på ting jeg selger..). Min var da fungerende men sånn passe shabby og ikke noe særlig med utstyr utover det aller nødvendigste. 

 

For ca 300K bør du finne deg en bedre båt rett og slett. Og da ikke for å snakke ned Trioen, sikkert en super båt det, særlig hvis prisen er riktig :-)

 

Og forøvrig, du kan søke her inne etter hvilke erfaringer folk har rundt med båtmegler. Husk at boligmeglerbransjen er lov og "selvregulert" ned til minste detalj, det er ikke båtmeglerbransjen. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har bodd i båt noen år, og kom frem til at båten bør være vinterisolert, med dekksalong, og stor. Derfor bor jeg nå i en Motiva stålseilbåt med DS, og 3 varmekilder pluss elektrisk vifte i nødsfall. Vinteren 13-14 ble jeg nær deprimert av å gå ned å legge meg i en sigarkasse(Bostrøm 37). Nå har jeg gått opp i bokomfort, og ned i seilglede, men båten ligger tross alt 99prosent av tiden i havn. Avfukter kan nok være lurt, men pottebrenneren som humper og går her ombord, holder RF på ca 50. Pengene jeg sparer på boutgift på land, bruker jeg på båtvedlikehold og oppgraderinger(godt og vel), men det er gøyere å kjøpe båtdingser enn å betale husleie/banklån. Skal du bo i båt lenge, bør du ha verksted/sjøbod, og mer ordenssans enn meg. Vaskemaskin ombord lettet båtlivet enormt for meg. Til slutt må man ikke glemme å komme seg ut på sjøen. Tendensen min er fallende, og det bekymrer meg. Beste seilsesongen er fra oktober og til ca. Medio april. Da er det også gratis de fleste steder. Ikke mange uværsdager her i Oslofjorden ihvertfall, tiltross for årstiden. Lykke til. Skal nevnes at jeg har 3 barn mer enn vanlig samvær. De elsker å sove ombord, men gjør nok at jeg stiller litt høyere krav til det praktiske.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

-synes det er dumt at TS ikke gidder å følge opp sin egen tråd, når man spør om råd.

 

Beklager å si det TS, men det underbygger min vage følelse om at du egentlig er ute etter en debatt, som eksisterende medlem, eller at du er ute for å reklamere for en av båtene i linkene....

 

Håper jeg tar feil. -men husk at det er flere her som har skrevet noen betraktninger, brukt tid på det, og du tar deg ikke tid til å følge opp selv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...