Jump to content

Sikring på landstrøm


erlend-fs

Recommended Posts

Det er kanskje unødvendig, men jeg tenker som så at om sikringen på land ikke skulle fungere, så er det greit å ha en annen sikring som kan slå ut.

Her om dagen smeltet en veggkontakt, og det ble kortslutning. Sikring på land slo ut. Om den ikke hadde gjort det, hadde det vært stor sjans for brann

Link to post
Share on other sites

Da forstår jeg det som at du har et jalla hjemmelaga opplegg som ikke holder krav og standard...,

 

Siden du antagelig ikke er elektriker, så synes jeg du skal kjøpe det en landstrømpakkeløsning, "plug and play" .

Sjøl har jeg montert C-tek sitt komplette opplegg, som består av landstrømkabel, inntakskontakt, skap med sikringer på hver kurs og ferdige kabler videre til uttak.

 

De hadde nok nabobåtene dine satt stor pris på.

Link to post
Share on other sites

Skulle skifte stikkontakten som hadde kortsluttet nå, og ser da at ledningen inn til stikkontakten har sett sine bedre dager.

Dette er absolutt en tankevekker, og får lyst til å installere nytt landstrømanlegg.

Men det kan jo også kun være denne ledningen som er dårlig, og at resten er tipp topp. 

Overfladisk sett ser landstrømanlegget og alle stikkontakter veldig bra ut.

 

Hvordan ville dere gått frem for å undersøke om resten av landstrømanlegget er ok?

 

Takk for svar og innspill!

 

Erlend

Link to post
Share on other sites

Hva slags båt er det egentlig? -hvor omfattende er anlegget?

 

Er det koblet batterilader, vv-bereder samt div sikk-uttak?

 

-anlegget ditt er sannsynligvis ikke godkjent og du kan glemme forsikringen om det går skikkelig galt.

 

Det finnes mange gode alternativer til landstrømpakkeløsning.

 

Skilletrafo har vi ettermontert i Grandezzaen, i seilbåten har jeg sikringsskap med galvanisk isolator innebygget i ctek-anlegget.

 

Riv ut alt jallamekk, monter en pakkeløsning, og du vil på nytt sove godt.

Link to post
Share on other sites

Seilbåt, 34 fot. Scanmar 345 fra 87

 

Er en 7-8 stikkontakter.

Har ikke vv-spreder, men vi har satt inn en kraftig c-tek batterilader.

 

Bor i båten, så har en god del elektriske konponenter: avfukter, fryser, kjøleskap, kjøleboks, 3 panelovner, en vifteovn, støvsuger, belysning og div lading av mac osv.

 

Frister å røske ut alt, å sette inn en pakkeløsning.

 

Men kan jeg la stikkontaktaktene stå (så lenge de ser bra ut), men skifte alle ledninger?

Link to post
Share on other sites

Men du har ikke lov til å gjøre det der sjøl!

 

230v kan du gjøre lite med sjøl, 12v kan du gjøre noe med.

 

Plug and play pakke har du lov til å sette sammen sjøl.

 

Det er egne stikkontakter i pakken, alt er basert på ferdige kabler av ulik lengde, fordelere mm.

 

Tipper du havner på 5-6 tusen totalt.

 

Begynn med en stor basispakke, og så bygger du ut etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Et alternativ er å søke på 'Elektriker' under Gule Sider. Få om bord en spesialist med kompetanse, gaffel og regningsblokk.

Du har ikke lov til å spikke på dette anlegget. Og innleggene viser vel at dette ikke er ditt fagområde. Eller røsk ut alt det gamle og kjøp noe lovlige 'plug and play'-greier. Det er sikkert ikke billig det heller.

Link to post
Share on other sites

Kan komme med et tips til deg Erlend. Regner med du hadde et eller annet apparat som var plugget i stikkontakten når dette skjedde? Sjekk evt pluggen på dette apparatet også.

 

Om det feks var en vifteovn, så plugg denne inn i annet uttak, og følg med om pluggen blir varm. Veldig ofte starter nemlig slike ting i pluggen..

(Pluggen blir varm pga støpte plugger med punktpressede pinner. Varmen går inn i stikkontakten, fjærene der blir varm og mister spennet, og så blir det enda varmere. Ond sirkel).

 

Størst problem på apparater med høy effekt, typisk vifteovner o.l. Greit å vite så det ikke tar "nesten fyr" i neste stikk ombord.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...