Sonata 7 Posted May 22, 2005 Share Posted May 22, 2005 Etter at jeg nå har innstallert stereo, lanterner, autopilot og andre lys i båten tenkte jeg å koble dynamoen fra motoren til bateri, derfor lurte jeg på noen spm. 1) lønner det seg å lade fra dynamo? 2) hva må jeg koble imellom? 3) effekt? Quote Link to post
Arvid_A Posted May 22, 2005 Share Posted May 22, 2005 Vet ikke hva slags dynamo du har, men dersom det er vekselstrømsdynamo, vil jeg anbefale deg å starte med å "lese deg litt opp" på Ingars utmerkede ladebeskrivelser: http://iotech.no/baat/artikler/index.htm Quote Link to post
Ingar Posted May 22, 2005 Share Posted May 22, 2005 Den har nok bare ladespole og den kan ikke reguleres på samme måte som en dynamo. Hvilket har forårsaket mye hodebry og mange tråder, eks.: spenningsregulator (påhenger) Nyere motorer kan ha regulator, f.eks. Yamaha Quote Link to post
Recommended Posts