Gig Startet 18.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 18.Oktober.2015 Hei. Har en Volvo penta 31 motor med HS 1 gir.. Lurer på om det er normalt med overtrykk i giret,merker dette når oljepinneskrue løsnes. Samler seg også olje ved skruen hvis den er litt løs , er dette oljedamp. Håper noen har svar på om dette er normalt. Geir Inge Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 18.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2015 Nettopp tatt oljeskift? Fyllt på litt mye kanskje? Olja skal sjekkes i nøytral og når motoren er varm, gjerne etter en litt lengre tur, og nivået bør ligge på midten eller på nedre delen av peilepinnen. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Havlengt Svart 19.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2015 Ja, mi erfaring er at du høyrer eit visst overtrykk når du løyser peilepinnen, men det er ikkje umulig at det heng saman med REM si forklaring, Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gig Svart 19.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2015 Hei! Takker for svar, mener oljenivå er riktig men tar en ekstra sjekk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
I.M.S. Svart 19.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2015 Har du korrekt peilepinne? Mener å erindre at VP hadde en kampanje i sin tid på bytte av peilepinner grunnet feil oljenivå. Tror den riktige pinnen er merket med delenr. 3858140, men hør med en forhandler for sikkerhets skyld. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gig Svart 21.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Hei. Feil peilepinne et godt tips, det må sjekkes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjelli Svart 22.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2015 Mener å huske at der ble overtrykk der når giret ble brukt. Giret er luft tett, og når giret blir varmt, ekspanderer oljen. Hadde et havari på et slikt gir, olja ble så varm at den blåste ut peilepinnen og giret tømte seg for olje. Måtte overhale giret etterpå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
I.M.S. Svart 23.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2015 Det var også en modifisering av trykkreduksjonsventilen på de tidligst girkassene av denne typen. Husker ikke helt hvorfor, men halvkulen på ventilen fikk en liten slipt flate i anleggsområdet mot setet for å slippe igjennom olje også når den var stengt. Lett å se når man tar ut ventilen som sitter i akselen som veksel armen er festet på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.