Jump to content

Vinduspakning Scand Baltic


Mariell

Recommended Posts

ja så er det igang igjen, kjøpte en eldre båt og nå viser det seg at Balticen (85 mod) lekker som ei sil i de fleste av vinduene. :cryin:

 

Alt av sengetøy madrasser tepper var kliss vått, når QB var ombord for å vise "den fine nye båten" til noen bekjente idag.

Hu var så sinna og ville heve hele kjøpet. Men det er vel å ta litt hardt i. Men en hvis kompensasjon bør jeg vel få. Hvis ikke så blir det :boxing::boxing:

 

Ifølge selger så: "var det antydning til litt fukt ved det ene vinduet". Er vel mer enn litt fukt når en kan vri vann ut av dyna?

 

Jeg er på jobben så jeg har ingen mulighet for å få sjekket opp hvilke type pakninger det er.

 

Men er det noen på forumet som vet om det er vansklig å bytte dem. Regner med at det å bare pøse på med sikafleks på utsiden ikke er noe varigt alternativ.

 

Hvor for jeg tak i pakningene? Er det mye dyrere å bestille dem gjennom Scan og kanskje få dem ferdig kuttet og sveiset?

 

Hadde håpet å få bestilt dem nå, slik at de ligger klare når jeg kommer hjem i månedskifte.

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om Scand har pakinger, men du kan jo ringe dem.

 

Det er ingen hemmelighet at gamle vinduer på Scand kan lekke. Er det mest i akterkabin da?

 

Det finnes flere muligheter for å tette. Har selv opplevd at en del av skruene hadde løsnet.

 

Det finner en "crack sealer" som er en tyntflytende væske som kan prøves. Ellers kan du jo legge en tynn lisse med sikaflex i kanten mellom ramme og skrog. Bruker du tape og lite sikaflex som du drar ut med fingeren så får du en veldig tynn "pakning" som blir tett, og som synes svært lite.

Jeg bruker å ta zalo på fingeren.... . Husk å avfette skikkelig før du begynner.

 

Alterantivt kan du jo demontere vinduer og sette de inn på nytt med ny pakning eller annen tettning.

Det er nok en del jobb hvis du har planer om å gjøre det på alle vinduer. Jeg ville prøvd det enkleste først.

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om Scand har pakinger, men du kan jo ringe dem.

 

Det er ingen hemmelighet at gamle vinduer på Scand kan lekke. Er det mest i akterkabin da?

 

Det finnes flere muligheter for å tette. Har selv opplevd at en del av skruene hadde løsnet.

 

Det finner en "crack sealer" som er en tyntflytende væske som kan prøves. Ellers kan du jo legge en tynn lisse med sikaflex i kanten mellom ramme og skrog. Bruker du tape og lite sikaflex som du drar ut med fingeren så får du en veldig tynn "pakning" som blir tett, og som synes svært lite.

Jeg bruker å ta zalo på fingeren.... . Husk å avfette skikkelig før du begynner.

:cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

Den eneste plassen ombord som var tørr var styrbord stikkøye og toalettet. Resten var klissvått.

Nå har styrbord side ligget i le for været, så antagligvis så er de vinduene også lekk.

Glemte å nevne igår, lakk fra takluka i cabin også.

 

Vurdere å ta ut vinduene som er over køyene og gjøre den jobben skikkelig.

 

Så forsøke meg med noe sika på utsiden på de andre, sånn i første omgang.

 

Holder det med å bruke Rødsprit til avfetting? skeptisk til å bruke Aceton.

 

Er det noen som har erfaring med Crack Sealer. Tenkte å forsøke med det mellom glass og ramme.

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Holder det med å bruke  Rødsprit til avfetting? skeptisk til å bruke Aceton.

 

Er det noen som har erfaring med Crack Sealer. Tenkte å forsøke med det mellom glass og ramme.

 

Mariell

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, jeg har kun brukt rødsprit og det har blitt bra.

Crack sealer virker på mindre lekkasjer. Den er veldig tyntflytende og husk å tørk av overskytende og hvis du søler. Husk også at lekkasjen kan komme fra et helt annet sted enn du først tror. Vannet finner sin egen vei (letteste), og det kan ofte være leit å se hvor feilen er.

Er kalesjen din tett da?

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Er kalesjen din tett da?

 

Lykke til!

<{POST_SNAPBACK}>

Utrolig nok, så var vist den så si tett. Noen dråper ved en søm er det eneste hun har raportert.

Kalesjen skal uansett byttes. Den ser noget sliten og sjoldete ut. Er vel drøye 10 år gammel.

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Vurdere å ta ut vinduene som er over køyene og gjøre den jobben skikkelig.

 

Så forsøke meg med noe sika på utsiden på de andre, sånn i første omgang.

 

Mariell

<{POST_SNAPBACK}>

Fryktelig ergerlig ! Uten at jeg frikjenner selger som nok har "underdrevet" noe kan kanskje trøsten være at også mange splitter nye båter sliter med lekasjer.....

 

Rødsprit er helt greit som avfetting/rensing.

 

Men, jeg ville gjort en grundig jobb, dvs ta av beslag etc., istedet for å forsøke å tette. Når du har så mye lekasjer som i dette tilfelle, tror jeg du "utsetter" problemet en del ved kun å smøre på ny sika.

 

Om du følger råd, pass på at når du skal sette sammen vinduet igjen så påfører du rikelig med sika/Tec7/marin&teknik eller andre produkter, setter på ramma, men ikke skru for hardt igjen. Når massen er nokså herda (stiv) trekker du til. Fordelen med å gjøre det slik er at du ikke "skvetter tilsides all masse under tilskruing....."

 

Lykke til.....

Link to post
Share on other sites

Eneste måten å få dette noenlunde varig tett på er etter min mening å gjøre jobben skikkelig og bytte de gamle gummipakningene med nye (velkommen i klubben med gammel båt...). Lykke til i jakten på identiske pakninger, kanskje er du heldig... Kanskje er aluminiumslistene såpass korrodert de også må byttes.

 

Kanskje kan du kjøpe deg litt ekstra tid ved å tette med ett eller annet slags middel, men det er nok vanskelig å få dette til å vare, særlig uten å demontere listene - og da er du jo langt avgårde...

 

Geir

 

Naturligvis er dette kostbart og tidkrevende. Få en pris på jobben fra Scand og klå denne løgneren av en selger for alt du kan! Dokumenter lekkasjene med bilder, og få gjerne en ekspert uttalelse på papir.

Link to post
Share on other sites

Hei! Jeg hadde lekkasje i det ene vinduet på min forrige båt. Jeg drøyde problemet , prøvde Cracksealer, sika på utsiden og etterstramme skruene på innsiden. Så i vår tok jeg mot og demonterte vinduet og satt i på nytt med ny sika. Dermed var det pottetett med en gang! hvorfor gjorde jeg ikke dette før??? det var ikke så galt. 2 timers arbeid. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg endelig kommet meg hjem og fått sett å¨lekasjene.

 

Det som jeg nå har funnet er.

 

Luken i hovedcabin: Stor lekasje. Svigers hadde lagt en gummiduk på bordet og det var nå en fin vanndam på bordet. Takplaten på styrbordside er også blitt våt våt pga. lukelekasjen , og bærer preg av at det er ikke første gang det har vært vann der.

 

Lekasje fremre vindu på styrbord side i cabinen

 

Stor lekasje i aktre vindu babord side i cabinen. Her dryppet det en vann dråpe ca hvert 4 sekund.

 

3 lekasjer i kallesjen. (i sømmer).

 

lekasje på babord vindu i aktercabinen.

 

Når jeg kjøpte båten fikk jeg beskjed om at selger ikke hadde hatt problemer med lekasjer og at kalesjen også var tett, selv om den begynte å bli slitt.

Båten hadde stått på land hos selger. De siste 3 ukene før jeg overtok båten. uten burka og kun kalesje. Uten at det ifølge selger hadde vært noen lekasje.

Kan alle disse vindus og luke lekajene ha kommet når de heiste båten på vannet med kranbil??

 

Det vil jo gå noen timers arbeid og noen lapper for å få rettet på disse feilene.

 

Kan jeg kreve at selger betaler noe av dette. Eller må regne med at dette er sånt som kan skje med en 20 års gammel båt. Og måtte dekke alt selv.

 

Hva syns dere er en høvlig kompensasjon, det er tross alt en båt til 560000,-

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hei Mariell.... Og takk for sist, (båtførerprøven men Poseidon i Stavanger).

 

Disse lekasjene har helt klart vært der før, og du bør sifra til selger om dette. Sier han dette var tett før så bør han utbedre dette for deg. Ønsker han ikke det så er vel en kompensasjon helt på sin plass. Slike lekasjer kommer ikke over natten...

 

(Min gammle "nyinnkjøpte" og nyutsatte Saga med gummipakkninger fra 1974 er faktisk potte tett, ikke en liten dråpe er å se noen plass).

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Hei Mariell....  Og takk for sist, (båtførerprøven men Poseidon i Stavanger).

 

Disse lekasjene har helt klart vært der før, og du bør sifra til selger om dette. Sier han dette var tett før så bør han utbedre dette for deg. Ønsker han ikke det så er vel en kompensasjon helt på sin plass. Slike lekasjer kommer ikke over natten...

 

(Min gammle "nyinnkjøpte" og nyutsatte Saga med gummipakkninger fra 1974 er faktisk potte tett, ikke en liten dråpe er å se noen plass).

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ja takk for sist Hebbe!

 

Var i kontakt med selger idag, og jeg la da frem ett ønske om en kompensasjon på kr 20000,- for "tort og svie". Klart det koster ikke det i matriell men har tross alt nå måtte fjerne alt av tekstiler fra båten igjen og masse ergelse. Samt en liten "straff" til selger for å ha holdt tillstandsopplysninger tilbake.

Han ble nermest stum og syntes det hørtes ALT for mye ut. Han vil komme tilbake med ett "tilbud".

 

Så det jeg lurer mest på er, hvor mye kan jeg kreve.

 

For første gang på 20 år skulle jeg iår ikke ta båtpussen, men få en ferdig klargjort båt. Så ender det opp med mer arbeid enn noen gang før. :cryin:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Var i kontakt med selger idag, og jeg la da frem ett ønske om en kompensasjon på kr 20000,- for "tort og svie".  Klart det koster ikke det i matriell men har tross alt nå måtte fjerne alt av tekstiler fra båten igjen og masse ergelse. Samt en liten "straff" til selger for å ha holdt tillstandsopplysninger  tilbake.

Han ble nermest stum og syntes det hørtes ALT for mye ut. Han vil komme tilbake med ett  "tilbud".

 

Så det jeg lurer mest på er, hvor mye kan jeg kreve.

<{POST_SNAPBACK}>

Ring Scand på Fevik, undersøk hvor mye de tar fakturert for en slik jobb med å bytte pakninger på alle vinduer, og fremsett krav til selger utfra det.

 

Rett og rimelig, og du har da enklere sak, da du kan dokumentere hva det faktisk koster å utbedre dette.

 

Kalesje er det verre med, da den er som du sier slitt så jeg tviler på om du kan påkreve kompensasjon for dette.

 

Lykke til !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...