Jump to content

"Mystisk" bryter i Princess V42


Førstefender

Recommended Posts

Er ikke sikker, men tenker at det kan være batteribryter for minus,

dette for å hindre tæring.

Hvis man ligger på en plass over lengre tid og båten ved siden av deg har lekkasje på sin landstrøm kan dette forårsake tæring hos deg. Dette vil du unngå ved å slå av minuskretsen fra batteriet ditt.

Link to post
Share on other sites

Ser for meg at det er for og skru av jordingen av tank ved fylling av drivstoff. For og unngå gnister når man setter i fyllepistolen. Sikkert noe sære US regler og mest ment for bensin installasjon. Har sett steder hvor man først må plugge i en jording støpsel mot tank før fylling. Kanskje det er nettopp den pluggen, går det an og vri/dra den ut for og sette en ledning inn.

 

Må forresten korrigere meg selv her litt. Det finnes kun en jord, alt annet kalles negativ/nøytral. Alt som ikke er jordet mot bakken/jorden har sin egen virtuelle "Jord".

Redigert av bmwmaxi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å spørre dumt, du har hovedstrømsbryter(e) ellers?

 

I min båt sitter hovedstrømsbryterne for startbank og forbruksbank sammen med kranene for dieselen. Dette pga kun ett skap bak i båten, så da har produsent valgt å samle alt ett sted. Men er nok 7-8 år eldre min 346 enn din V42

 

Edit: en mulighet er jo også at det bare en "left-over" har vært i funksjon, er nå tatt ut av systemet

 

En tredje tanke, kan være hovedstrømsbryter for aggregat hvis du har det

Redigert av Jori (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for svar om mulige løsninger... ;) Mulig det er en jording.. har ikke funnet noe utstyr som ikke virker uansett hvordan den bryteren står!

 

 

Ehhhhh, hva med å skru på bryteren?

 

Hvis det er en felles bryter for minus-siden skulle det åpenbare seg ganske greit eller?? :smiley:

 

 

Ehhhh...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis det skulle være noen grunn til å ha en hovedbryter på minusen så kunne jeg tenke meg at det har med landstrøm jord å gjøre. Skilletrafo er ikke standard og det er nok ikke zink saver heller. Jeg tipper at du her har mulighet til å velge å koble sammen båtens jordplan med landstrøm jord. Nyttig å kunne koble fra når du ligger med landstrøm i lengre tid. Mulig forrige eier vet noe?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...