Førstefender Startet 19.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 19.Oktober.2015 Kan noen fortelle meg hva denne el bryteren som er merket "NEG" er til? Ser den er koblet på baksiden, men vet ikke til hva, selger visste ikke... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Disisel Svart 19.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2015 Er ikke sikker, men tenker at det kan være batteribryter for minus, dette for å hindre tæring. Hvis man ligger på en plass over lengre tid og båten ved siden av deg har lekkasje på sin landstrøm kan dette forårsake tæring hos deg. Dette vil du unngå ved å slå av minuskretsen fra batteriet ditt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 19.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2015 Kan også være batteribryter for thruster eller ankervinsj fremme. Engelskmenne har/hadde en forkjælighet til å legge dette på minus Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 19.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2015 Siden den står sammen med fuelkraner er det vel kanskje et slags 'nødskap' med en hovedbryter på jord for å legge alt dødt og stoppe evt drivstofflekkasje? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bmwmaxi Svart 19.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2015 (redigert) Ser for meg at det er for og skru av jordingen av tank ved fylling av drivstoff. For og unngå gnister når man setter i fyllepistolen. Sikkert noe sære US regler og mest ment for bensin installasjon. Har sett steder hvor man først må plugge i en jording støpsel mot tank før fylling. Kanskje det er nettopp den pluggen, går det an og vri/dra den ut for og sette en ledning inn. Må forresten korrigere meg selv her litt. Det finnes kun en jord, alt annet kalles negativ/nøytral. Alt som ikke er jordet mot bakken/jorden har sin egen virtuelle "Jord". Redigert 19.Oktober.2015 av bmwmaxi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 20.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2015 Takker for svar om mulige løsninger... ;) Mulig det er en jording.. har ikke funnet noe utstyr som ikke virker uansett hvordan den bryteren står! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 20.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2015 Da er vel neste trinn å følge ledningene fra bryteren og se hvor de går? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 21.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Det går det også Lars H ;) men tykke kabelgater gjør det tidkrevende, så hvis noen på forumet hadde samme båt og vet svaret, er det myye enklere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 21.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 (redigert) For å spørre dumt, du har hovedstrømsbryter(e) ellers? I min båt sitter hovedstrømsbryterne for startbank og forbruksbank sammen med kranene for dieselen. Dette pga kun ett skap bak i båten, så da har produsent valgt å samle alt ett sted. Men er nok 7-8 år eldre min 346 enn din V42 Edit: en mulighet er jo også at det bare en "left-over" har vært i funksjon, er nå tatt ut av systemet En tredje tanke, kan være hovedstrømsbryter for aggregat hvis du har det Redigert 21.Oktober.2015 av Jori (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 21.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Ja har hovedstrømbrytere i et annet skap. Mulig, naturligvis, at den ikke har noen funksjon lenger og kablene er terminert et annet sted.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 21.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 En mail til Norsk Båtsenter løser dette :) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 21.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Ja, det tænker jeg også. Værftet og/eller importøren kan vel svare kvalificeret på dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 21.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Ehhhhh, hva med å skru på bryteren? Hvis det er en felles bryter for minus-siden skulle det åpenbare seg ganske greit eller?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 21.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Takker for svar om mulige løsninger... ;) Mulig det er en jording.. har ikke funnet noe utstyr som ikke virker uansett hvordan den bryteren står! Ehhhhh, hva med å skru på bryteren? Hvis det er en felles bryter for minus-siden skulle det åpenbare seg ganske greit eller?? Ehhhh... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 21.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Ehhh altså index, det var et svar ang. jording ved tanking..;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mjo101 Svart 21.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Send en mail til Norsk Båtsenter så får du nok svar :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 21.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Hvis det skulle være noen grunn til å ha en hovedbryter på minusen så kunne jeg tenke meg at det har med landstrøm jord å gjøre. Skilletrafo er ikke standard og det er nok ikke zink saver heller. Jeg tipper at du her har mulighet til å velge å koble sammen båtens jordplan med landstrøm jord. Nyttig å kunne koble fra når du ligger med landstrøm i lengre tid. Mulig forrige eier vet noe? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaskazi Svart 21.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Hva med en mail til Princess? Jeg fikk tilsendt komplett koblingskjema fra Nimbus i Gøteborg for min Carisma. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 22.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2015 Ehhh altså index, det var et svar ang. jording ved tanking..;) Hvordan klarte du å lese det slik? Uansett jording ved tanking er det mest sannsynlige ut fra plassering. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.