Jump to content

hvordan "redde"/reparere x-finer?


HansT

Recommended Posts

Hei.

må få gjort noe med x-fineren ombord i båten,vil helst slippe bytte den ut da det blir ett stort prosjekt.

Det som er det største problemet er at det ser ut som om at det ytterste laget på fineren har sprekt og begynt og løfte seg(skal prøve å få tatt bilder) også er det ett par steder hvor forrige eier har pusset igjenom.

er det noen her som har en løsning på hvordan jeg kan få dette sånn passe fint igjen uten å måtte male fineren?

 

Mvh

HansT

Link to post
Share on other sites

Gjorde noe lignende med et finert hjørne en gang, innvending "sving".

Borret to små hull på 1-2mm i ytterkantene av det løse området og brukte sprøyte til å fylle med epoxy bakom.

Presset inn i det ene hullet til det kom ut av det andre.

Fikk satt det hele under press med litt kreativ bruk av av tvinger.

Om sprekken er stor nok kan du bruke den som åpning for å få lim bakom.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Gjelder dette skott av kryssfiner eller gjelder det mindre plater? En ting at det øverste finerlaget har sprukket opp her og der, det går an å fikse opp og få et greit resultat, men hvis det i tillegg har blitt pusset helt gjennom enkelte steder ville jeg ha vurdert å slipe ned øverste lag og legge på et nytt finerlag på toppen. Dette gjelder mest for bordplater og lignende da finering av hele skott og slikt er mye mer arbeid (men ikke umulig :wink:). Finer av ulike typer treslag kan du få hos blant annet Oslo Finerfabrikk, hos håndtverksmessige møbelsnekkere, Tre- og finerimport (på Sola ved Stavanger) og sikkert hos flere. Hvis ny finering er interessant kan jeg forklare framgangsmåten ved finering når det blir aktuelt.

 

Alternativt; hvis du ikke har det store behovet for at overflaten skal vise tre går det an å lime løs finer fast igjen, sparkle, slipe og male. Har gjort det i min egen båt da mye av fineren ikke så ut i måneskinn.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

Fineren som dette har skjedd på er deler av kabin veggene som sola treffer.dette er litt store plater som er vanskelig og bytte og som er ganske synlige.ser rett og slett ut som om fineren har tørket og sprekt opp pga dårlig vedlikehold før jeg kjøpte båten.

Link to post
Share on other sites

Hele skott er mer utfordrende, dessverre. Regner med det nå ser ille ut siden du vurderer å få gjort noe med det.

 

Da er nok letteste løsningen å male over, selv om du jo kan prøve å lime det som har løsnet. Utfordringen blir å få det tilstrekkelig fint der det er slipt gjennom. Klart, har du noenlunde praktisk sans og erfaring med trearbeid kan det gå an å refinere ved bruk av vakuum, men det er en større jobb (så er i alle fall det sagt :wink:). Hos meg er det separate hjørner, de har jeg ikke malt for å få noe tre som bryter med de hvite flatene. Slipte først lett over, avfettet og malte med oljebasert heftgrunn før et par strøk med silkematt oljebasert maling (med svamprulle blir resultatet nesten som sprøytelakkert, spesielt for silkematt maling).

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ikke hele skott,men deler av de.det som har vært mest utsatt for sol er det som har sprekt opp og burde bli gjort noe med. Er en plate som har blitt pusset igjenom på,men her vurderer jeg og male da det er veggen inn til ac.

Men den ene veggen inn til frem kabina hadde det vært deilig og slippe og male eller bytte,er kun noen felt av denne som er sprekt opp,ser rett og slett ut som om den har blitt tørket av sola og sprekt opp.

Vis du har en løsning på å få den til å bli grei igjen uten altfor mye jobb hadde vært helt gull.!

Link to post
Share on other sites

Du kan pusse forsiktig , og beise så det bli mørkere. Det b

Vil vel skjule stripene og fargeforskjellen, eller i hvertfall dempe den. Prøv deg fram med flere strøk der det er pussa igjennom. Kan bli penere, men ikke som nytt, og det bli jo mørkt. Hvorfor ikke male noe, men la det være noe trefarget, f eks dashbordet?

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått tatt ett nærbilde av fineren på den veggen jeg håper på å redde. her har ikke fineren begynt og løfte seg ennå,men er nok ikke lenge før den begynner vis ikke jeg får gjort noe snart. er kanskje ikke så lett og se,men de mørke stripene er fineren som har sprekt. er det mulig og fikse dette ved å få av lakk også olje det. vil det "trutne" litt slik at prekkene blir mindre(eller borte) får så og legge ett toppstrøk med lakk eller olje som legger en hinne?

Bakveggene i båten har jeg bestemt meg for å male da de er veldig falmet,sprekt og pusset igjennom fineren.

Håper det er noen som har noen tips eller råd her på til denne veggen.

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha pusset vekk all løs lakk, mattet og mettet det med mange strøk Owatrol teakolje til det ikke suger lenger. Deretter tørket av. Lakk kan evt påføres etter noen dager om du ønsker dette.

 

Jeg gjorde slik på min, men uten lakk over. Synes det ble rimelig bra, og har også holdt seg fint.etterpå. Jeg slipte lett over for å matte ned og jevne ut først, vasket med rødsprit og oljet deretter 10-12 ganger vått I vått. 10 år siden nå, og det ser fortsatt ganske OK ut.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

takk for svar, tenkte jeg skulle prøve på det.

Men ett annet spørsmål når det gjelder å olje fineren, er dette noe jeg kan gjøre i høst/vinter og få bra resultat?båten står ute med pressening over uten no særlig mulighet for varme,uten om når jeg er der og jobber da kan jeg fyre på dieselbrenneren. eventuell lakking og slikt blir nok ikke gjort før til våren når tempen har stigi litt ute og det ikke er så fuktig i lufta ombord.

Link to post
Share on other sites

Såg ikkje heilt ille ut. Fukt er grunnen til dette. Og i  fordjupningar (åringa) samlar det seg mest skit og fuktigheit som medfører svarte striper (svartsopp) som her. Det er ikkje sprekker i veden. Kryssfiner er litt av kvart, og ofte av dårleg kvalitet. Dekkfineren er kanskje berre 0,3 mm eller deromkring. Då er det ikkje mykje å pussa på. Kanskje du heller skulle prøve med ein mjuk stålbørste som kjem godt ned i åringane? Veit ikkje heilt, men prøv. So ville eg ha brukt målingfjernar og pussa med fint sandpapir til slutt. Å metta dekkfineren som berre er eit par tiendedeler, har etter mitt syn lite for seg. Straks under dekkfineren ligg limen mellom laga, og den trur eg ikkje olja vil trekke gjennom. Og ikkje er det noko vits i det heller. Rødspritt til slutt og so olje eller lakk. Eg har svært god erfaring med Ravilakk. Første laga tynner du ut. Det andre eg ser på biletet som er heilved, er det sjølvsagt berre å pusse.

Link to post
Share on other sites

Det skal veldig lite til før du pusser igjennom, og da blir det aldri pent. Vaks godt, og prøv å olje det med litt beis i olja. Prøv på et skjult område først. Går ikke det, kan du gjøre det samme med lakk. Ravilakk har litt farge/glød fra rav, derav navnet. rav i lakk. Tynn det første strøket.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...