Jump to content

Yanmar YSB 12, blå røyk ved lavt turtall, gråvit ved høyt turtall.


5nacks

Recommended Posts

Har tidligere laget et emne angående blårøyken til motoren min som er en Yanmar YSB 12. Har vel konkludert med at dette kan være slitte stempelringer. Siden den tid har jeg klødd meg litt i hodet, kjørt litt, klødd meg litt i hodet osv..

 

For en ca 3 uker siden skifter jeg olje på motoren, fra biltema 10w-40 til Delvac 15w-40. Motoren ryker fremdeles blått, og da spesielt ved kald motor. Men nå i det siste har jeg merket at ved varm motor og bånn pine på motoren så virker det som at eksosen er mer "normal". Den ryker ikke blått når den går på høyt turtall, men gråhvit. Kan dette betegnes som normal eksosfarge på en 40 år gammel motor som er litt slitt? 

 

Kan det tenke seg at denne motoren liker seg best å bli kjørt på høye turtall? At siden sylinderen er liggende kan bety at det kommer olje ut i forbrenningskammeret ved lavere turtall og på tomgang? Kjører jeg rett og slett motoren for daudt?

 

Jeg blir ikke helt klok på dette. 

 

Motoren er plassert i forpiggen med strak aksel og eksosrør som omtrent er like lang som båten (30')

Link to post
Share on other sites

Blå røyk kommer av forbrenning av olje, da gjennom stempelringer eller ventiltetninger.

Hvit røyk kommer av forbrenning av vann, kan være en slitt/skadet toppakning. Salt i forbrenningsrommet er ikke særlig gunstig for verken stempelringer eller ventiler, men å si noe om levetid er vanskelig. Viktigste er å etterfylle olje!

Link to post
Share on other sites

For meg så ser det ut som at ved varm motor kommer det tydelig damp dette ser du ved at den forsvinner meget raskt, dette tyder på dårlig kjøling, men det kan også være temeraturen i lufta som også er årsaken til damp. Hadde det vært gråhvit sur røyke hadde den hengt mye lenger etter båten din..Hvordan er tempen på maskinen når du sier at den er varm..? Blårøyken hadde jeg ikke tenkt på iom at motor er så gammel.

Når du er ute på tur prøv å oppservere andre båter i din aldersgruppe så vil du se det samme på disse motorer.

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Har ikkje gjort så mykje, men min motor er ferskvasskjølt, og har vore det sidan den var ny. 

 

Motoren var ikkje pen då eg kjøpte båten, så eg tok av termostathuset og pussa det for rust.

 

Bilete

 

 

Eg reinsa òg ut all gamal rust og graps inni motoren.

 

 

Bilete

 

Og så kjøpte eg nytt knivfilter.

 

 

Bilete

 

Eg vrir 10 heile rundar på filtert før alle kvaldstart, og byter olje to gonger i året.

 

Her er lenke til ein film eg tok etter å ha gjort denne jobben.

 

Meir har eg ikkje gjort, og synast motoren er knall god!  :thumbsup:

 

(Bileta kunne eg ikke leggja ut, for dei var lenka til eit anna båtforum, og ei ekstremt barnslege eigarane av dette forumet tillèt ikkje det :lipseal:  :headbang: )

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Dersom du synes eierne her er så barnslige, kan du like godt holde deg unna forumet og holde deg der du synes eierne er mer "voksne".

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den er ferskvannkjølt ja. Min er ikke det og frykter det er mye rust og dritt som møter meg inni motoren. Men motoren er god ja, starter alltid på første. Det er bare eksosen og oljeforbruket som irriterer meg. Kom ikke inn på den filmen du linket til. Kanskje du kan sende en melding? :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...