5nacks Startet 20.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 20.Oktober.2015 Har tidligere laget et emne angående blårøyken til motoren min som er en Yanmar YSB 12. Har vel konkludert med at dette kan være slitte stempelringer. Siden den tid har jeg klødd meg litt i hodet, kjørt litt, klødd meg litt i hodet osv.. For en ca 3 uker siden skifter jeg olje på motoren, fra biltema 10w-40 til Delvac 15w-40. Motoren ryker fremdeles blått, og da spesielt ved kald motor. Men nå i det siste har jeg merket at ved varm motor og bånn pine på motoren så virker det som at eksosen er mer "normal". Den ryker ikke blått når den går på høyt turtall, men gråhvit. Kan dette betegnes som normal eksosfarge på en 40 år gammel motor som er litt slitt? Kan det tenke seg at denne motoren liker seg best å bli kjørt på høye turtall? At siden sylinderen er liggende kan bety at det kommer olje ut i forbrenningskammeret ved lavere turtall og på tomgang? Kjører jeg rett og slett motoren for daudt? Jeg blir ikke helt klok på dette. Motoren er plassert i forpiggen med strak aksel og eksosrør som omtrent er like lang som båten (30') Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 21.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Normalt med meir røyk når det er kaldere. Kanskje noe struper litt på vannkjøling, eller er det tørreksos ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
5nacks Svart 21.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Nei, det er saltvannskjøling Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
5nacks Svart 21.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Det virker som at det kommer rikelig med kjølevann ut eksosen, har kjent på kjølevannstempen når motoren er varm, og den er omtrent slik man ville hatt det i et utendørs boblebad. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
5nacks Svart 21.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Oppvarmet motor Kald motor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 23.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2015 Eg hadde ikkje lagt videre arbeid ned i en 40 år gammel motor før det ble ennå verre røyk. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Rocksolid Svart 23.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2015 Blå røyk kommer av forbrenning av olje, da gjennom stempelringer eller ventiltetninger. Hvit røyk kommer av forbrenning av vann, kan være en slitt/skadet toppakning. Salt i forbrenningsrommet er ikke særlig gunstig for verken stempelringer eller ventiler, men å si noe om levetid er vanskelig. Viktigste er å etterfylle olje! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BOBO II Svart 23.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2015 (redigert) For meg så ser det ut som at ved varm motor kommer det tydelig damp dette ser du ved at den forsvinner meget raskt, dette tyder på dårlig kjøling, men det kan også være temeraturen i lufta som også er årsaken til damp. Hadde det vært gråhvit sur røyke hadde den hengt mye lenger etter båten din..Hvordan er tempen på maskinen når du sier at den er varm..? Blårøyken hadde jeg ikke tenkt på iom at motor er så gammel. Når du er ute på tur prøv å oppservere andre båter i din aldersgruppe så vil du se det samme på disse motorer. Redigert 23.Oktober.2015 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post Share on other sites More sharing options...
5nacks Svart 23.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2015 Det er ikke temp måler på den, men jeg kan holde hånda på sylinderen når den er på den varmeste. Blokka blir litt for varm til at jeg kan holde hånda på den, men kan kjenne på den i noen få sekunder uten å brenne meg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 24.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2015 Jeg har samme motor fra 76, og den røyker ingenting i forhold til din. Ved varm motor kan jeg knapt se røyken. Har ikke det hyggelig å høre ;-) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
5nacks Svart 25.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2015 Jo, greit å ha et sammenlikningsgrunnlag. Har du gjort noe utover noe utover normalt vedlikehold? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 25.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2015 Har ikkje gjort så mykje, men min motor er ferskvasskjølt, og har vore det sidan den var ny. Motoren var ikkje pen då eg kjøpte båten, så eg tok av termostathuset og pussa det for rust. Bilete Eg reinsa òg ut all gamal rust og graps inni motoren. Bilete Og så kjøpte eg nytt knivfilter. Bilete Eg vrir 10 heile rundar på filtert før alle kvaldstart, og byter olje to gonger i året. Her er lenke til ein film eg tok etter å ha gjort denne jobben. Meir har eg ikkje gjort, og synast motoren er knall god! (Bileta kunne eg ikke leggja ut, for dei var lenka til eit anna båtforum, og ei ekstremt barnslege eigarane av dette forumet tillèt ikkje det ) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 25.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2015 Dersom du synes eierne her er så barnslige, kan du like godt holde deg unna forumet og holde deg der du synes eierne er mer "voksne". Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
5nacks Svart 25.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2015 Den er ferskvannkjølt ja. Min er ikke det og frykter det er mye rust og dritt som møter meg inni motoren. Men motoren er god ja, starter alltid på første. Det er bare eksosen og oljeforbruket som irriterer meg. Kom ikke inn på den filmen du linket til. Kanskje du kan sende en melding? :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 Kan du senda e-postadressa di til meg på IM, så kan eg senda bilete og film på mail :-) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.