superhenning Startet 20.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 20.Oktober.2015 Hei. Har noen spørsmål angående en Sabb Diesel 2H motor jeg har i den nyinnkjøpte sjarken min. Det er en lekkasje i kjølesløyfen under båten. Kan denne loddes? Eventuelle andre måter og reparere dette på. Det er vridbar propell på denne. Når jeg tar tak i propellbladet klarer jeg å vri dette litt for hånd. Er det normalt, eller må jeg skifte noe inni huset? Det er vel ikke noe å tenke på ang våt eksos og frost så lenge den ligger i saltvann? Eller? Er det ellers noen viktige ting jeg bør sjekke før jeg setter den på vannet og reiser ut for å fiske? Kommer til å skifte oljer og filter og de vanlige service tingene. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2015 Om den kan loddes eller ei vet jeg ikke, mest sannsynlig. Du trenger nok nye thrustringer i propellen din, da blir den fast og fin. Koster ikke all verden. Husk å montere dem samme vei som de gamle. En ene veien og to den andre. Våt eksos er skjelden noe problem vinterstid. Har i alle fall aldri vært det for meg.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
superhenning Svart 20.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2015 Håper det kan loddes. Men tenker på korrosjon og sånn. Kan kansje hardloddes. Nye thrustringer ja. Tenkte det ikke skulle være sånn. Da får jeg se på det. Tenker heller ikke at det er noe problem med våt eksos og frost, men siden jeg er mest vant med utenbords så ble jeg litt usikker. Dette er en båt som skal ligge på sjøen året rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 20.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2015 (redigert) Ja det kan hardloddes.det er kobberrør.Snakk med noen som driver med kjøleanlegg og spør om de kan ordne det . Redigert 20.Oktober.2015 av Miki-222 (see edit history) Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
superhenning Svart 20.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2015 Det var bra. Da trenger jeg ikke bekymre meg så mye om det. Og propellen skal jeg få fikset. Den kjølesløyfen skal den bunnsmøres egentlig? Og bør jeg ha en anode på den? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 (redigert) Propellen fikser du ganske kjapt, ingen vanskelig jobb. Kjølesløyfen kan være enten kopper eller koppernikkel, begge deler kan vel hardloddes. Den bør ikke bunnsmøres, det forringer kjøleeffekten. Men du kan nok sikkert trekke en ledning ned til anoden ved hylsa så den er litt beskyttet vil jeg tro. Redigert 21.Oktober.2015 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grimme Elling Svart 21.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Jeg mener å huske at det er en brems på koblingen som fungerer når du drar koblingsspaken helt ut "av gear". Nå er det noen år siden jeg hadde denne motoren, men jeg mener at min propell også satt ganske godt fast når man hadde dratt koblingsspaken helt "i fri", mens dersom du skyver koblingen litt i retning av "i gear" igjen, så skal propellen være reellt frikoblet, og kan dreies rundt for hånd. Eller er jeg helt på jordet nå? Sitér dette innlegget Link to post
superhenning Svart 21.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Det kan jeg jo sjekke. Er ikke sikker på om koblingen stod helt inne. Men den har vel gjerne ikke noe med vridningen å gjøre. Båten har vært eid av en gammel mann som ikke hadde helsen med seg lengre, så det har kansje vært litt sløvt med vedlikehold de siste årene. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Det er forskjell på slark I vingene og bevegelighet, det kjenner du godt. Men det Grimme Elling snakker om her er jo rotasjon, ikke vridning på vingene... Den der bremsen på koplingen pleier ikke å fungere noe særlig på en gammel motor. Men den er kun for å stoppe rotasjon av akslingen, og har ingenting med vingenes bevegelighet å gjøre. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grimme Elling Svart 21.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Men jeg er rimelig sikker på at koblingen skal fungere på den måten. Mener å huske at dersom man hadde slomset litt med frikoblingen, og ikke trukket den helt tilbake, så kunne propellakselen dras sakte rundt når motoren gikk på tomgang. Men trekker man den helt tilbake, ble akselen låst og stod fast. Hadde litt trøbbel med dette engang jeg fikk tau i propellen, og ønsket å dreie propell og aksel motsatt vei for å løse opp. Jeg glemte dette fenomenet og frikoblet akselen og ville dreie for hånd men akselen satt jo fast. Det var en litt stresset situasjon (rett foran en brygge for tankanlegg) så jeg kom ikke på annet enn å sette akselen i gear igjen, dekomprimere motor, og dra motsatt vei med svinghjulet. Løste seg det også. :) Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 21.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Ja, ok. Etter å ha lest første post en gang til, skjønner jeg at jeg har misforstått hva slags vridning du prøvde / ville ha, og likevel kommentert helt på jordet over her. Beklager :) Sitér dette innlegget Link to post
superhenning Svart 21.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Stemmer at det er vridningen på bladene. Jeg skrur det fra hverandre og skifter de thrustringene. De var jo ikke så dyre. Det er slakk i de når jeg vrir med hånden på bladene. Sitér dette innlegget Link to post
superhenning Svart 21.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Sånn så propellen ut. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 21.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Fytti katta. Fordelen med noe som ser sånn ut, er at selv 5 minutters jobbing for å forbedre synes godt. :) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 21.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Ref kjølerørene: Å lodde på disse ville jeg fått en med erfaring til å vurdere først. Har sett flere som har tettet et hull og måneder etter lekker neste. Noen kapper av det som er dårlig og setter slange mellom. Rekorden er vel 3 sånne skjøter. Er det tæring på flere steder er utskifting kanskje løsningen. En annen ting er at det er ikke alle kobberrør som egner seg å erstatte med. De som brukes i hus er ofte tynnvegget og ikke helt samme kvalitet som de du har. Du kan da risikere at de er opptært på et eller to år. Fra tid til annen dukker det opp brukte kjølerør til sabb på finn... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Den propellen så artig ut! Sikkert ikke langt unna min heller nå, er nesten 4 år siden jeg var oppe sist... Jeg skiftet thrustringer på min forrige båt. Den hadde også 2H. Gikk fra "ganske mye" slark til knapt merkbart. Anbefales. Skal du bytte dem uten å demontere hele propellen, må du kutte dem på ett punkt og vri dem litt for å få dem på. Hvis det er de originale som står på er de kanskje hele og må kuttes for å demonteres. Men det ser du. De går uansett helt innkapslet, så et kutt gjør ingenting for funksjonen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
superhenning Svart 21.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Ja propellen var fin. Det var kjapt å fjerne. Heldigvis var resten av båten ganske grei, så det var ikke så voldsom jobb. Sette en slange på var kle så dumt. Bare tre den godt innpå og sette på doble syrefaste slangeklemmer. Det er vel ikke noe trykk av betydning. Så får jeg følge med på finn om det dukker opp en jeg kan kjøpe. Sitér dette innlegget Link to post
superhenning Svart 21.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2015 Det går vel å lage en kjølesløyfe selv av syrefaste instrumentrør? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.