Jump to content

Hvorfor forsvant strømmen?


Riddar4

Recommended Posts

Jeg synes at du enkelt og greit skal gjøre som du har fått tips om tidligere. Et ødelagt batteri kan gjerne vise fulladet når du måler det. Mål mens du vrir om nøkkelen og se om du får du får full dropp i spenningen. Gjør det det er batteriet ødelagt. Hvis ikke kan du prøve andre råd.

Er batteriet ødelagt kan en av og til kjenne lukten av syre.

Lykke til :)

Link to post

Det viste seg at vedlikeholdsbatteriet var gåen. Har skifta det ut med nytt og gått over alle punkt, løsna og gjort rent samt innsatt med syrefritt fett. Ingen ledninger er løse. Får akkurat samme hendelsesforløp når jeg vrir om switsjen etter gløding. Hører bare klikket.

Da står igjen å sjekke om det er ledningsbrudd eller at startreleet er gåen. Skal få litt hjelp, men det tar sin tid. Ikke på det verste nå da det stormer og er dårlig sjøvær her vest.

Link to post
  • 1 måned senere...

Etter å ha lagt om litt av det elektriske, slkiftet batteri og smurt opp og kontrollert elektriske forbindelser, har båt og motot hvilt over en måned.

Idag hadde jeg med reparatør ombord og skulle se på saken. Åpna kjølevannskrana, slo på strømmen og vrei om startnøkkelen. Forventa det vanlige kneppet. Men den gang ei. Noe hadde skjedd.

Startmotoren kinna som aldri før, men motoren starta ikke. Vi løsnet på tilførselen og så at det kom diesel til dysene. Og etter litt kinning og flere startforsøk, begynte motoren å gå. Først uten å kunne reguleres, og så etter hvert virka gassen.Så gikk motoren jevnt, vi kobla inn propellen og alt fungerte. Det merkelige er at problemene med kvit eksos var borte. Nå må jeg innrømme at for en måned siden, lurte jeg litt lurium på dieseltanken uten at jeg vil gi dette æren.

Jeg er spent på om noen kan forklare hva som har skjedd!

Link to post

OK. Her var det ingen som kunne forklare. Takker likevel for tidligere bidrag. Godt å vite at det finnes kapasiteter der ute eller her inne. Uansett er jeg glad for at motoren virker og ga er det bare å gjøre seg klart til torske og- hysefiske som begynner i februar. Garnhaler er innkjøpt og feste skal monteres på rekka. 

Link to post

Jeg har en Sole 33, og har opplevd dette. MEN det er kun på varm motor!!  Ved kaldstart har det aldri vært et problem, da starter den iløpet av et halvt sekund med kjinning. Har opplevd etpar ganger at ved startforsøk på varm motor, så klikker det bare i startmotoren (innbiller meg at det er et rele som slår inn) og ingenting annet skjer.... Venter ca 1t til motoren er kjølet litt ned, og den starter på første forsøk igjen. Har ikke hatt tid til å feilsøke nærmere, klarer imidlertid å starte den med å kortslutte med skrujern når den ikke vil starte med nøkkelen. Hva kan dette være??

Link to post

Til Fishermidas . Litt vanskelig å forstå at dette er en elektrisk feil da det som regel er lettere å få start ved varm motor enn ved kald. Batteri er også som regel på topp da. Men hvis det er slik at du klarer å starte med skrutrekkeren hver gang den er varm må det jo nesten være en elektrisk feil.

Hvis ikke ville jeg funnet frem en fastnøkkel som passer på reimhjulets mutter. Med fastnøkkelen kjenner du at motoren lar bevege på seg når den er kald. Neste gang den er varm og ikke vil starte kjenner du igjen før den blir kald. Står reimhjulet fast kan det være lager i dynamo eller vannpumpe som går så varmt at de blir stående fast til de har kjølnet. Er dynamoreima stram så holder reima hele motoren fast. Jeg opplevde det med en gammel bil. Men det var en gammel likestrømsdynamo i den, og den hadde kilt seg bom fast. Jeg trodde selve motoren hadde skåret seg, helt til jeg tok av reima og kjente at det var dynamoen som ikke lot seg rikke.

 

Men, som sagt, lar den seg starte med skrutrekker har det ingen ting med varme og defekte lager å gjøre. Da må det være noe elektrisk, og du kan sjekke om det er et ekstra startrele i tillegg til innslagsreleet på selve startmotoren. Det er jo noen motorer som har slike.

 

Riddar4. Litt vanskelig å forstå hva du mener, men tolker det som alt fungerer etter at du fikk nytt batteri, og gikk over kabler og koblinger.  Eller var det bare den ene gangen reparatøren var til stede alt fungerte ?

Link to post

LItt oppklarning: For en god måned siden hadde jeg fulgt rådene gitt på denne strengen, inkludert skifte av driftsbatteri og opplada startbatteriet. Det sa fortsatt bare klikk når jeg vrei på startnøkkelen. Så fylte jeg på litt diesel med iblanda lurium og tok pause fra båten i påvente at reparatøren skulle komme.

 

Da han endelig hadde tid,og vi gjorde et startforsøk før han kunne begynne å undersøke meir. DET MERKELIGE VAR AT NÅ 

kinna startmotoren og etter mye hosting og kinning fikk vi start på motoren og etter ei stund gikk den jevnt og fint. Det samme skjedde da vi kobla inn propellen og gikk inne i båsen en halvtime. Den hvite eksosen som tidligere var et problem, så vi ikke noe til. Alt var plutselig blitt normalt.

Nå har jeg toppa DIESELtanken og skal etterfylle et par liter iblanda meir lurium før det blir juleferie.

Link to post

Du må forklare hva det ligger i "vakkel". Skjønner at det må ligge noe med ustadig forbindelse/kobling. Men hva må gjøres for å få problemet ute av veien?. Jeg tok opp bryteren og flytta den samtidig med at jeg kontrollerte og smurte koblingspunktene på bryteren. Men det er to måneder siden.  Vil ny bryter gjøre susen?

Link to post

Vakkelkontakt er en beskrivelse på at man har kontakt noen ganger, andre ganger ikke. Du vil også kunne oppleve at du får et lite tverrsnitt som danner kontakt i en leder hvor det skal gå mye strøm. Da vil du kunne måle full spenning når lederen er ubelastet, men når du belaster får du så høyt spenningsfall over det punktet at det ikke kommer nok effekt fram. Effekten blir rett og slett brukt opp i det punktet. Dette er forøvrig typisk i de billige hovedbryterne. Kjøp en ny, det er den enkleste måten å eliminere det punktet på. Selv om det virker nå er det jo greit å ha i bakhodet at problemet kan komme tilbake når som helst, f.eks. når du ligger alene ute på fiskebankene :smiley:

Link to post

For meg ser det ut som at det er 3 feil her. For det første var nok batteriet dårlig eller bare dårlig ladet i i utgangspunktet. Så har du fått luft i dieselsystemet ved skifte av filterinnsatsen. Derfor harking og hosting ved start. Den tredje er vakker. I og med at du hører et klikk så får jo innslaget på starteren strøm. Kjenner ikke motoren, men tviler på at startstrømmen går igjennom startbryteren

Neste gang feilen oppstår ville jeg gjort følgende:

- En person holder inne startposisjon på nøkkelstarten hele tiden.

- Mål direkte på styrestrømmen til innslaget at det får stabilt 12 volt, får du ikke det er det vakker mellom dette nøkkel og batteri

- Om punktet over er OK. Mål om du har 12V på begge sider av innslag, har du ikke det er det er det vakker her

- Har du 12V på begge sider, kan det være børstene i starteren som ikke får kontakt med kommutatoren på ankeret

- Om det er børstene, slå på starteren med en tung gummiklubbe eller hammer. Starte den er det børster eller vakker innvendig i starteren

- Er det ikke 12V på begge sider av innslaget Lirk/vri/bank på alle koblinger mellom batteri og starter, både pluss og minusledning

- En helt annen feil kan jo være at starteren har satt seg i lagrene, eller at det er kortslutning av kullstøv i kommutatoren, men da bør ledninger og starter bli varme

Link to post
Komodo : Siden den startet ved hvert forsøk med kortslutning på starteren er det nok ikke børstene.

 

Mulig en liten forveksling her, men det er vel Fishermidas og ikke Riddar4 som klarer å starte med hjelp av en skrutrekker.

Litt forundret over målingene som JRK henviser til. Det er vel nesten ingen som har 12 volt under startforsøk selv når alt er ok ?? De fleste har vel ikke mer enn et sted mellom 9 til 11 volt ved startforsøk selv om ingenting er galt.

Skal man måle noe må det være spenningsfall mellom batteri og starter mens den arbeider.

Men er det ikke like enkelt å bare sjekke kontakter og hovedbryter. Først minuskabel fra batteri til motor. Normalt er dette bare 2 punkt, feste på minuspol på batteri, og  feste i motorblokk. Sjekk også kabelen at denne er hel.

Så er det + kabelen, feste på + pol på batteri, begge fester på hovedbryter, og så feste på startmotor.

For å sjekke hovedbryter kan du skru + kabelen inn på samme feste i stedet for begge festene slik du har nå. Da kan du ikke slå av strømmen, men strømmen går ikke gjennom bryteren, men forbi. Funker det da, må du kjøpe deg ny hovedbryter. Er det like ille er det ikke hovedbryter som er feil.

 

Det er nesten umulig å si hvor feilen nøyaktig er, men siden det klikker i releet så bør strømmen til og fra nøkkel være ok. Trolig er selve starter også ok hvis den går godt de gangene den virker, men det kan være feil der også. Men det er ingen som kjøper ny starter hvis det bare er dårlig kontakt ett sted, derfor er det så mange som oppfordrer deg til å sjekke både kontakter, kabler og hovedbryter først. Og kjenn på koblingene at de virkelig sitter. Med en slik vakkelfeil er ikke måling det beste fordi hvis det er kontakt i det du måler blir ikke feilen avslørt.

 

Det ville være greit om du forsikret deg om at du ikke har et ekstra startrele utenom innslagrele på selve startmotoren. Det gjør du ved at en står ved motor og lytter mens en annen prøver å starte. Vær da sikker på at klikket kommer fra rele på starter og ikke et annet sted i motorrommet. Kommer klikket fra noe annet enn starteren har du ekstra rele.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Hegra,

Du har selvfølgelig rett i at spenningen blir lavere en 12V om startmotoren skiver rundt, men innslaget kan godt slå inn uten at startmotoren går om børstene henger

Kommode

Er ikke enig at børstene må være i orden. De kan være nesten nedslitt. Det kan være en slapp børstefjær, det kan være ar børsten henger i børste føringen. Det er derfor man anbefaler å banke litt på starteren.

Link to post

Hegra,

Du har selvfølgelig rett i at spenningen blir lavere en 12V om startmotoren skiver rundt, men innslaget kan godt slå inn uten at startmotoren går om børstene henger

Kommode

Er ikke enig at børstene må være i orden. De kan være nesten nedslitt. Det kan være en slapp børstefjær, det kan være ar børsten henger i børste føringen. Det er derfor man anbefaler å banke litt på starteren.

 

Kremt: Komodo om jeg må få be :giggle:  Nicket er forøvrig et ordspill på familienavnet fra Værøy og har ingenting med hverken kommoder eller øgler å gjøre :wink:

 

Forøvrig ikke enig i at spenningen nødvendigvis faller under 12V ved belastning av starteren, det kommer jo an på batterienes evne til å gi strøm.

Link to post
JRK : Hegra,

Du har selvfølgelig rett i at spenningen blir lavere en 12V om startmotoren skiver rundt, men innslaget kan godt slå inn uten at startmotoren går om børstene henger

 

Ja, da forstår jeg, og er vel enig i det, men jeg er ikke sikker på om Riddar4 tolker det slik ? Han bør i hvert fall være klar over at spenningen faller betydelig når starteren surrer. :yesnod: Og om den ikke kommer under 12 volt kan jo det selvfølgelig skyldes et sprekt batteri, eller at motor starter nesten på sekundet slik at spenningen nesten ikke får tid til å droppe. Enig i det også Komodo, eller var det Kommando ? Mener det var en på forumet som nylig forfremmet deg fra kommode til kommandant. :giggle:

 

Når det gjelder problemene til trådstarter så har jeg to lignende tilfeller. Den ene gangen byttet jeg hovedstrømbryter, gikk over alle koblinger, og renset børstene,fjærene og holderne i starter, samt blåste rent det jeg kunne uten å åpne starteren. Den ble helt fin etterpå. Problemet er bare at jeg vet ikke hva som var feilen da jeg gjorde alt samtidig. Alt var såpass dårlig at jeg likevel tok alt i samme slengen, men børstene var fulle av støv og litt rust på holderne, så det var nok ikke feil med en opprensk der, selv om jeg ikke med sikkerhet kan si at det var feilen. 

 

Andre gangen var det løs minuskobling, noe jeg nesten ikke trodde. Jeg hadde festet den bare et halvt år i forveien, og starter gikk som bare det når det først fungerte. Men en mutter hadde altså løsnet litt, og litt vibrasjon var vel nok til at kontakten uteble av og til.

Link to post

Jeg må bare innrømme at jeg ikke er blant de skarpeste knivene i skuffen når det gjelder det motortekniske. Så da er jeg takknemlig for å få råd og vink i dette tilfellet da motorproblemene løste seg plutselig og på uforklarlig vis for meg. Derfor kan det fort skje igjen siden jeg ikke har gjort noe spesielt fra eller til siden forrige startforsøk. Men hovedbryter må jeg få skifta. Er det et spesielt merke som er å anbefale, eller en butikk som fører det beste? Går utfra at Biltema ikke står på den lista?

Link to post

Jeg hadde en "morsom" opplevelse i fjor påske: Dro rett ut på påsketur og overnatta i uthavn. Da vi skulle dra videre starta ikke motoren...det sa "klikk" når jeg vrei om tenningsnøkkelen og det var det. Kort oppsummert: Årsaken til startproblemet var at gasshendelen ikke sto 100% i nøytralposisjon...Etter 1t med feilsøking og 5 min oppklarende tlf-samtale med redningsskøyta dro vi videre :-)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...