Jump to content

hvordan måle hvor dypt båten går??


Avsluttet2

Recommended Posts

skulle tro dette står i brosyren over båten hvis den finnes. Hvis ikke mål når den er på land for bunnsmøring

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Virker som en fornuftig dybde det. Regner jeg meteren tror jeg nok jeg er på den sikre siden.

 

tj

<{POST_SNAPBACK}>

 

Jaja. Regn med to meter som minstedybde du, så har du litt å gå på. Selv om det er sjelden at tidevannet er like nede på kartnull. (Dvs. laveste astronomiske tidevann innenfor en 19 års periode, det er dette dybdene er satt ut etter).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kloke ord det og i det daglige vil jeg nok tenke slik.

Men om jeg vil inn i en uthavn er det veldig greit å vite rimelig eksakt hvor dypt båten går. Dumt å fare forbi når jeg kunne gått inn......

 

Har endel steder i Sundhodaland hvor jeg er godt kjent med dybder og bunnforhold og kunne veldig gjerne ønskt å dregge der.

 

tj

Link to post
Share on other sites

Selve båten din stikker vel ikke særlig mere enn 30-40 cm nedi sjøen. Så kommer vel motoren med vel 30 cm. i tillegg. Denne kan du vel tilte opp å bruke i såkalt "beach-posisjon"?

 

Min Saga 25 stikker 40 cm + 30 med drevet, totalt 70 cm. Ved sand/leire-bunn så føler jeg meg ganske trygg nedtil 1 meters dybde. Ved mindre dybde så tilter jeg opp drevet. Ved stein/berg-grunn som kan være mere kuppert for ikke å snakke om hardere så er jeg litt mere forsiktig.

 

Hvis du tilter opp motoren så vær oppmerksom på at manøvreringsegenskapene blir mye dårligere. Spesielt bakking fungerer dårlig på min båt med drevet opptiltet.

Link to post
Share on other sites

Kloke ord det og i det daglige vil jeg nok tenke slik.

Men om jeg vil inn i en uthavn er det veldig greit å vite rimelig eksakt hvor dypt båten går. Dumt å fare forbi når jeg kunne gått inn......

 

Har endel steder i Sundhodaland hvor jeg er godt kjent med dybder og bunnforhold og kunne veldig gjerne ønskt å dregge der.

 

tj

<{POST_SNAPBACK}>

Uansett er ikke sjøkartene nøyaktige på cm. Det vil i praksis si at selv om du vet nøyaktig dybde på båten, og har skrevet det ned med en, person ombord, to, tre etc, så hjelper jo ikke dette da du ikke kan vite nøyaktig hvor dypt det er heller.

 

Derfor blir det som det er sagt over. Regn med en meter, så har du litt å gå på, og er du i tvil, sett en mann på baugen og sitt klar til å fristille gearet.

 

God dregging i kjente uthavner :-)

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...