Jump to content

Vannskade - sort treverk, hva anbefales?


kverna@start.no

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt en Windy 37GM. Den står nå i opplag, og jeg planlegger div. småfix. Båten har fått en vannskade ved døra til toalettet. Det er usikkert hvor vannet kom fra. Enten fra kjøleskap, eller uttett dusj. Dette blir naturligvis ettergått med lupe. Men, hva gjør jeg med treverket her`?

 

Hjelper det å pusse ned for så å lakkere? Er vel sopp som har gått i treverket, så må vel uansett pusse bort lakken for lufting, og antisopp? 

 

Forøvrig ikke synlig før man ser etter det..

bilde

Link to post
Share on other sites

Sliping av lakk (forsiktig, fineren er tynn) og påfølgende bleking med Ferro-Bet eller vannstoffperoksyd KAN hjelpe, men faren er vel stor for at råten har satt seg innover i plata. Hvis det er tilfellet er nok ny plate eneste holdbare løsning...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Slipe og bleke kun der det er skadet. Hvis alt går galt kan du jo legge på en sparkeplate I samme høyde og farge som sokkelen på kjøkkenbenken, gjør du det fint ser det nesten ut som om det skal være sånn...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

No skjønar eg, var ikkje so enkelt som eg trudde likevel då. Men ferro - bet vil gi fargeskilnad. Ikkje kjekt når det andre ser fantasisk ut, etter det eg kan sjå.Trur eg ville tenkt meg litt om og laga ei form for indeling straks under kjøleskåpet. Og skifta berre den delen. Trur dette kan bli bra.

Link to post
Share on other sites

Noen som har formening om dette kan "spre" seg? Om det er en sopp eller noe, kan det kanskje krype oppover... Uansett hva jeg gjør, så blir det vel å slipe bort klarlakken og la det lufte seg, samt påføre noe antisoppgreier? Vil vel prøve blåvask greia til ferro bet,- for å heller å farge litt tilbake?! Finnes vel noen "beis" som kan gi minimalt fargeforskjell!?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke å bleke med vannstoffhyproxsid/blåved på farget tre er noe særlig. Lyse tresorter som furu er enklere. Dette vil gi annen farge på treverket. Og effekten av blekingen vil ikke bli jevn over hele området av trefineren. Blekemiddelet vil trekke ulikt utover i treet slik at uansett om du prøver å begrense det til en mindre flate vil du få ujevnt resultat uover på døren.

 

Nå du så ønsker å beise dette tilbake til jevn farge over hele skal du ha beis med ulik pigmenering eller påføring for å få det jevnt. Jeg tror det vil bli tydeligere skjolder og fargeforskjell enn kun sliping og lakking.

 

Misfargingen vil ikke spre seg. Så problemet blir ikke verre.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg ville tatt på meg jobben og skiftet hele platen :smiley:  En W37GM fortjener det :thumbsup:  Kan være Windy delelager har det ferdig lakket på lager. de hadde vertfall noe treverk ferdig lakkert på rest lager til min Windy 7800 og det er jo en mye mye eldre båt. 

kontakt info til han jeg har snakket med, veldig behjelpelig:

 

Karl Johan Johansen 

IT and Aftersales
kjj@windy.no
Phone: +47 37 05 85 59 Mobile: +47 996 34 931
Windy Boats AS P.O.Box 40, N-4854 Nedenes

Link to post
Share on other sites

Hei ! Det er som flere skriver ikke mulig å reparere denne vann skaden så den ikke syns . Jeg har prøvd ved flere anledninger på tilsvarende båter. Vannet har trekt opp i finer lagene og missfarget treet. Å bytte den bue fronten er heller ikke så lett, og bør utføres av en fagmann på en så fin innredning.

Jeg ville fjernet lakken på skaden å latt det tørke opp. Viktig også og finne grunnen til vannet, (det har trekt inn i plata nedenifra ser det ut til)  Jeg ville helt klart forlenget sokkelen fra pentry og ut til dørkarm. (Teppe ? )  Det er forholdsvis enkelt å laminere en fin bue av 4mm bjørkefiner (ensrettet) for så og trekke denne med tilsvarende teppe og skru skjult. 

Uansett løsning så lykke til med reparasjonen.

 

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...