sap_2000 Posted May 22, 2005 Share Posted May 22, 2005 (edited) Hei Har drenert frostvæsken og spylt gjennom systemet med vann på en KAD 43 2000 mod i dag. Jeg fant ingen indikasjoner på at den var byttet tidligere (ingen merker i lakken på dreneringspluggene), så er det vel lurt å gjøre dette nå? Spørsmålet er hvilken type frostvæske jeg skal bruke? Den vanlige blå eller den nye, røde A-12? Den væsken jeg tappet ut av motoren i dag var grønn av farge. Manualen sier ingenting om type, men henviser til en egen Volvo-frostvæske (som sikkert er svindyr ). Edited May 22, 2005 by sap_2000 (see edit history) Quote Mvh. SAP Link to post
Janoho Posted May 22, 2005 Share Posted May 22, 2005 Hei Har drenert frostvæsken og spylt gjennom systemet med vann på en KAD 43 2000 mod i dag. Jeg fant ingen indikasjoner på at den var byttet tidligere (ingen merker i lakken på dreneringspluggene), så er det vel lurt å gjøre dette nå? Spørsmålet er hvilken type frostvæske jeg skal bruke? Den vanlige blå eller den nye, røde A-12? Den væsken jeg tappet ut av motoren i dag var grønn av farge. Manualen sier ingenting om type, men henviser til en egen Volvo-frostvæske (som sikkert er svindyr ). <{POST_SNAPBACK}> Hvis den er grønn er det såvidt jeg vet "gammel" type, den andre pleier å være rød, kalt G12/G30. Begge deler burde fungere helt greit så lenge du ikke blander de. JOH Quote Link to post
sap_2000 Posted May 22, 2005 Author Share Posted May 22, 2005 Hvis den er grønn er det såvidt jeg vet "gammel" type, den andre pleier å være rød, kalt G12/G30. Begge deler burde fungere helt greit så lenge du ikke blander de. JOH <{POST_SNAPBACK}> Takker så mye for den! G-12 var det den nye, røde het, ja Ingen fare for blanding. Hele systemet er skylt flere ganger så det bare kom rent vann ut på slutten. Da ser det ut som jeg går for den vanlige blå frostvæsken fra Blåtind Quote Mvh. SAP Link to post
h2o Posted May 22, 2005 Share Posted May 22, 2005 Volvos orginale frostveske er grønn, koster ikke allverden, ca kr 275 for 4 liter konsentrat. Dette gir 12 liter ferdigblandet. Quote Link to post
sap_2000 Posted May 22, 2005 Author Share Posted May 22, 2005 Volvos orginale frostveske er grønn, koster ikke allverden, ca kr 275 for 4 liter konsentrat. Dette gir 12 liter ferdigblandet. <{POST_SNAPBACK}> Synes det var litt dyrt, jeg da.... 4 liter Blåtind konsentrat koster ~80,- og Biltema sin er enda billigere. Trenger 20 liter ferdig blandet (50/50). Quote Mvh. SAP Link to post
saga Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 Jeg har selv brukt billig frostveske fra Felleskjøpet og Biltema. Jeg har imidlertid lest/hørt at det er forskjell i hvilke tilsetningsstoffer som er i de forskjellige frostveskene. De "maritime" frostveskene skal vistnok bla.a. ha mere rusthemmende egenskaper enn billigvariantene. Om dette stemmer eller kun er påstander fra de som produserer de dyrere maritime merkefrostveskene vet jeg ikke. Når det gjelder den røde G-12 frostvesken så er det denne som er brukt og skal brukes på min Audi A4. I instruksjonsboken står det i tillegg at frostvesken ikke skal skiftes og den varer ut bilens levetid. Hvis dette også stemmer med båtmotorer så kommer man kanskje billigere ut i lengden ved å bruke den røde frostvesken. Arbeid med skifting sparer man også. Quote Link to post
Slagskibet Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 Var jeg deg så ville jeg holdt meg til Volvo frostvæske siden motoren er så ny. Quote Link to post
sap_2000 Posted May 24, 2005 Author Share Posted May 24, 2005 Byttet frostvesken i går. Brukte Blåtind-frostvæsken som man får kjøpt i de fleste bilrekvisita sjapper. Har for vane å bytte frostveske annethvert år på både biler og båtmotorer, så da er det vel OK med den blå.... Saga: Merkelig det med instruksjonsboka til A4'en din. Jeg hadde en 2000 mod. TT med den røde G-12 frostvæsken, og mener bestemt å huske at den skulle byttes hvert 5 år... Men det står ettertrykkelig at den ikke under noen omstendighet må blandes med den blå pga. at de reagerer med hverandere... Quote Mvh. SAP Link to post
ares Posted September 6, 2013 Share Posted September 6, 2013 (edited) Hei. låner denne tråden litt. Eg skal gjere same jobben sjølv dvs skifte frostvæske. eg må ha ting inn med teskei, håpar nokon kan hjelpe Hvilken plugger tapper du ut væska? Må motoren være varm nå du drenerer? Fyller du på gjennom ekspansjonstanken? Eg har også sløyfe til varmvannstank ? Må ein ta ut termostatene? Edited September 6, 2013 by ares (see edit history) Quote Ares Link to post
sap_2000 Posted September 6, 2013 Author Share Posted September 6, 2013 (edited) Det står i instruksjonsboka hvilke plugger du kan skru ut. Selv benytter jeg sjansen til å skylle gjennom systemet for å få ut alt av gamle rester og gjør det på følgende måte: Tapper ut av pluggen på undersiden av varmevelsleren og samler opp det som kommer ut, så stikker jeg hageslangen i ekspansjonstanken og setter etterhvert i pluggen og fyller fullt med vann. Så starter jeg motoren i noen minutter (fordel med varm motor når man begynner slik at termostatene åpner), etterfyller underveis, stopper motor og tapper av. Gjentar prosessen ca 4-5 ganger til det bare er rent vann som kommer ut ved avtapping. Etter siste avtapping fyller jeg på 50% av frostvæskekapasiteteten med konsentrert frostvæske. Kapasiteten finner du i instruksjonsboka. Cumminsen min har ca 25 liter pluss bereder og slanger, så jeg fyllte på 13 liter konsentrat. Så er det bare å fylle opp med rent vann og starte motoren. Etterhvert som luften finner veien til ekspansjonstanken er det bare å etterfylle med vann. Denne metoden er enkel, men forutsetter at man har gjort prosessen over ellers vil konsentrasjonen bli for høy pga rester av gammel frostvæske i systemet. Om man bare tapper og fyller på med ny væske, kan det være 10-30% gammel frostvæske samt gamle avleiringer igjen i systemet. Har brukt metoden over på alt jeg har hatt av biler og båter opp gjennom årene :-) Edited September 6, 2013 by sap_2000 (see edit history) Quote Mvh. SAP Link to post
ares Posted September 7, 2013 Share Posted September 7, 2013 Takker for instruksjonen Quote Ares Link to post
27 hasla Posted September 7, 2013 Share Posted September 7, 2013 Hei! Du skal bruke den grønne på alle volvos motorer! Den holder mye lengre. Quote Link to post
nordan family 27 Posted September 7, 2013 Share Posted September 7, 2013 Det er vel 5 års intervaller med den. Den inneholder visstnok mindre av et eller annet som i vanlige frostvæsker kan gi avleiringer. Jeg spanderer på meg den grønne. Det å skifte ofte er jo greit nok, men da tilføres også oksygenrikt vann oftere. Og det er jo positivt for rust. Holder meg til 5 års intervallene, og sender årlige prøver til norsk oljelab så jeg er sikker på at det ikke har sneket seg inn saltvann eller grums via f.eks varmeveksleren Quote Link to post
Polarbeer Posted September 8, 2013 Share Posted September 8, 2013 Den røde frostvæsken er så vidt jeg vet beregnet på motorer med aluminiumstopp. Så du bør ikke være redd for å bruke den grønne. Quote Link to post
Gabi Posted September 8, 2013 Share Posted September 8, 2013 På min KAMD43P står det at intervall for bytte er hvert 2. År. Da hadde vel jeg egentlig tenkt å bytte hvert 2. År også..... Quote YouTube: @Northernwake Link to post
Windy37GM Posted September 9, 2013 Share Posted September 9, 2013 Så starter jeg motoren i noen minutter (fordel med varm motor når man begynner slik at termostatene åpner), etterfyller underveis, stopper motor og tapper av. Hvordan blir dette med varm motor, og masse helt kaldt vann i systemet? Er det såpass mye varmeenergi blokka, at dette ikke går galt? Tenkte på den gamle regelen" Har du bil som koker, IKKE hell på kaldt vann, men vent...." mvh Bavaria32sport Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
sap_2000 Posted September 9, 2013 Author Share Posted September 9, 2013 Ikke noe problem i realiteten. På en KAD som dette snakker vi om 500 (?)kg motor mot 20 liter frostvæske, og mye av den i varmeveksleren, så noe tempsjokk blir det nok ikke. Innen man begynner med dette, er motortemp ofte 50-70 grader og vannet i slangen opp mot 20 om sommeren. Quote Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.