sap_2000 Startet 22.Mai.2005 Del på Facebook Startet 22.Mai.2005 (redigert) Hei Har drenert frostvæsken og spylt gjennom systemet med vann på en KAD 43 2000 mod i dag. Jeg fant ingen indikasjoner på at den var byttet tidligere (ingen merker i lakken på dreneringspluggene), så er det vel lurt å gjøre dette nå? Spørsmålet er hvilken type frostvæske jeg skal bruke? Den vanlige blå eller den nye, røde A-12? Den væsken jeg tappet ut av motoren i dag var grønn av farge. Manualen sier ingenting om type, men henviser til en egen Volvo-frostvæske (som sikkert er svindyr ). Redigert 22.Mai.2005 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 22.Mai.2005 Del på Facebook Svart 22.Mai.2005 Hei Har drenert frostvæsken og spylt gjennom systemet med vann på en KAD 43 2000 mod i dag. Jeg fant ingen indikasjoner på at den var byttet tidligere (ingen merker i lakken på dreneringspluggene), så er det vel lurt å gjøre dette nå? Spørsmålet er hvilken type frostvæske jeg skal bruke? Den vanlige blå eller den nye, røde A-12? Den væsken jeg tappet ut av motoren i dag var grønn av farge. Manualen sier ingenting om type, men henviser til en egen Volvo-frostvæske (som sikkert er svindyr ). <{POST_SNAPBACK}> Hvis den er grønn er det såvidt jeg vet "gammel" type, den andre pleier å være rød, kalt G12/G30. Begge deler burde fungere helt greit så lenge du ikke blander de. JOH Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 22.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2005 Hvis den er grønn er det såvidt jeg vet "gammel" type, den andre pleier å være rød, kalt G12/G30. Begge deler burde fungere helt greit så lenge du ikke blander de. JOH <{POST_SNAPBACK}> Takker så mye for den! G-12 var det den nye, røde het, ja Ingen fare for blanding. Hele systemet er skylt flere ganger så det bare kom rent vann ut på slutten. Da ser det ut som jeg går for den vanlige blå frostvæsken fra Blåtind Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
h2o Svart 22.Mai.2005 Del på Facebook Svart 22.Mai.2005 Volvos orginale frostveske er grønn, koster ikke allverden, ca kr 275 for 4 liter konsentrat. Dette gir 12 liter ferdigblandet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 22.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2005 Volvos orginale frostveske er grønn, koster ikke allverden, ca kr 275 for 4 liter konsentrat. Dette gir 12 liter ferdigblandet. <{POST_SNAPBACK}> Synes det var litt dyrt, jeg da.... 4 liter Blåtind konsentrat koster ~80,- og Biltema sin er enda billigere. Trenger 20 liter ferdig blandet (50/50). Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 24.Mai.2005 Del på Facebook Svart 24.Mai.2005 Jeg har selv brukt billig frostveske fra Felleskjøpet og Biltema. Jeg har imidlertid lest/hørt at det er forskjell i hvilke tilsetningsstoffer som er i de forskjellige frostveskene. De "maritime" frostveskene skal vistnok bla.a. ha mere rusthemmende egenskaper enn billigvariantene. Om dette stemmer eller kun er påstander fra de som produserer de dyrere maritime merkefrostveskene vet jeg ikke. Når det gjelder den røde G-12 frostvesken så er det denne som er brukt og skal brukes på min Audi A4. I instruksjonsboken står det i tillegg at frostvesken ikke skal skiftes og den varer ut bilens levetid. Hvis dette også stemmer med båtmotorer så kommer man kanskje billigere ut i lengden ved å bruke den røde frostvesken. Arbeid med skifting sparer man også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 24.Mai.2005 Del på Facebook Svart 24.Mai.2005 Var jeg deg så ville jeg holdt meg til Volvo frostvæske siden motoren er så ny. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 24.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2005 Byttet frostvesken i går. Brukte Blåtind-frostvæsken som man får kjøpt i de fleste bilrekvisita sjapper. Har for vane å bytte frostveske annethvert år på både biler og båtmotorer, så da er det vel OK med den blå.... Saga: Merkelig det med instruksjonsboka til A4'en din. Jeg hadde en 2000 mod. TT med den røde G-12 frostvæsken, og mener bestemt å huske at den skulle byttes hvert 5 år... Men det står ettertrykkelig at den ikke under noen omstendighet må blandes med den blå pga. at de reagerer med hverandere... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
ares Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 (redigert) Hei. låner denne tråden litt. Eg skal gjere same jobben sjølv dvs skifte frostvæske. eg må ha ting inn med teskei, håpar nokon kan hjelpe Hvilken plugger tapper du ut væska? Må motoren være varm nå du drenerer? Fyller du på gjennom ekspansjonstanken? Eg har også sløyfe til varmvannstank ? Må ein ta ut termostatene? Redigert 6.September.2013 av ares (see edit history) Sitér dette innlegget Ares Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 6.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2013 (redigert) Det står i instruksjonsboka hvilke plugger du kan skru ut. Selv benytter jeg sjansen til å skylle gjennom systemet for å få ut alt av gamle rester og gjør det på følgende måte: Tapper ut av pluggen på undersiden av varmevelsleren og samler opp det som kommer ut, så stikker jeg hageslangen i ekspansjonstanken og setter etterhvert i pluggen og fyller fullt med vann. Så starter jeg motoren i noen minutter (fordel med varm motor når man begynner slik at termostatene åpner), etterfyller underveis, stopper motor og tapper av. Gjentar prosessen ca 4-5 ganger til det bare er rent vann som kommer ut ved avtapping. Etter siste avtapping fyller jeg på 50% av frostvæskekapasiteteten med konsentrert frostvæske. Kapasiteten finner du i instruksjonsboka. Cumminsen min har ca 25 liter pluss bereder og slanger, så jeg fyllte på 13 liter konsentrat. Så er det bare å fylle opp med rent vann og starte motoren. Etterhvert som luften finner veien til ekspansjonstanken er det bare å etterfylle med vann. Denne metoden er enkel, men forutsetter at man har gjort prosessen over ellers vil konsentrasjonen bli for høy pga rester av gammel frostvæske i systemet. Om man bare tapper og fyller på med ny væske, kan det være 10-30% gammel frostvæske samt gamle avleiringer igjen i systemet. Har brukt metoden over på alt jeg har hatt av biler og båter opp gjennom årene :-) Redigert 6.September.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
ares Svart 7.September.2013 Del på Facebook Svart 7.September.2013 Takker for instruksjonen Sitér dette innlegget Ares Link to post Share on other sites More sharing options...
27 hasla Svart 7.September.2013 Del på Facebook Svart 7.September.2013 Hei! Du skal bruke den grønne på alle volvos motorer! Den holder mye lengre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 7.September.2013 Del på Facebook Svart 7.September.2013 Det er vel 5 års intervaller med den. Den inneholder visstnok mindre av et eller annet som i vanlige frostvæsker kan gi avleiringer. Jeg spanderer på meg den grønne. Det å skifte ofte er jo greit nok, men da tilføres også oksygenrikt vann oftere. Og det er jo positivt for rust. Holder meg til 5 års intervallene, og sender årlige prøver til norsk oljelab så jeg er sikker på at det ikke har sneket seg inn saltvann eller grums via f.eks varmeveksleren Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarbeer Svart 8.September.2013 Del på Facebook Svart 8.September.2013 Den røde frostvæsken er så vidt jeg vet beregnet på motorer med aluminiumstopp. Så du bør ikke være redd for å bruke den grønne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 8.September.2013 Del på Facebook Svart 8.September.2013 På min KAMD43P står det at intervall for bytte er hvert 2. År. Da hadde vel jeg egentlig tenkt å bytte hvert 2. År også..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 9.September.2013 Del på Facebook Svart 9.September.2013 Så starter jeg motoren i noen minutter (fordel med varm motor når man begynner slik at termostatene åpner), etterfyller underveis, stopper motor og tapper av. Hvordan blir dette med varm motor, og masse helt kaldt vann i systemet? Er det såpass mye varmeenergi blokka, at dette ikke går galt? Tenkte på den gamle regelen" Har du bil som koker, IKKE hell på kaldt vann, men vent...." mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 9.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2013 Ikke noe problem i realiteten. På en KAD som dette snakker vi om 500 (?)kg motor mot 20 liter frostvæske, og mye av den i varmeveksleren, så noe tempsjokk blir det nok ikke. Innen man begynner med dette, er motortemp ofte 50-70 grader og vannet i slangen opp mot 20 om sommeren. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.