Jump to content

Kjøp av ny (gammel) seilbåt. 10, 20 eller 30 år gammel? Type?

Påutkik

Recommended Posts

Jeg er nå i den situasjonen at jeg skal kjøpe ny bruktbåt til neste sesong. Jeg har rimelig bra med seilerfaring, med flere 1000 mil bak meg over ganske mange år. Har seila båter fra små til ca 50 fot. Min utfordring er å finne en fornuftig båt, med et ganske lavt budsjett. Jeg tenker å bruke maks 450000 kroner på båt, gjerne noe mindre.

Vi er stort sett to stykker som drar på tur. Ser for meg at det stort sett blir langs kysten på Norge, til Danmark, kanskje til Shetland.

Ser for meg at denne båten i hovedsak blir en turbåt, kommer ikke til å bli brukt til regatta. Båten bør være mellom 31- 37 fot, ha to gode lugarer, frua ønsker seg gjerne toalett med dusj, ikke dinette i salongen. Seilegenskapene bør være brukbare både til en morsom ettermiddags tur og til seiling i ruskevær.

Et av mine dilemma er alder på båten. Får naturlig vis ikkje noen ny båt, men det ligger for eksempel en Bavaria 31C på finn: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=63416701&searchclickthrough=true

Denne er ganske ny, men får liksom ikke helt godfølelsen...

En annen type Bavaria som eg har hørt litt positivt om, er: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=63791672&searchclickthrough=true Da blir båten plutselig 15-16 år gammel. Stor lugar fremme, men lita bysse.

Enda en annen Bavaria som ligger ute på finn, er: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=64129210&searchclickthrough=true Denne typa med to lugarer ser heller ikke så galen ut, med da er båten plutselig 20 år gammel.

Går vi videre finner vi for eksempel denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=62133447&searchclickthrough=true Selvsagt for dyr, men eksempel på en 30 år gammel båt som kunne vært aktuell. Kunne selvsagt tatt med andre, denne er bare et eksempel.

Usikkerheten min går på hvilken båt som er best til ca 400.000 kroner, men også hvordan det blir å selge denne båten om kanskje 5 år. Synes egentlig at 31 fot blir i minste laget, vil gjerne opp i 33-35 fot, da blir det ikke så mange å velge mellom som er nyere enn frå år 2000. Et annen tanke er om en båt på 15 år trenger å være noe bedre enn en på 30 år. Båten på 15 år har trolig orginal motor og mye orginalt utstyr. En båt på 30 år må ha nyere motor og utstyr for å være aktuell. Er det da dummere å kjøpe en oppdatert 80-talls båt enn en 15 år gammel båt?

Synspunkt og tips?

Selv er jeg veldig glad i de svenske og finske båtene fra 70-tallet og utover. I tillegg ble det laget en del britiske båter på den tida som er bra, men ikke så ofte de dukker opp på finn.no. Det med dusj er nok et problem i båter fra denne tida hvis du ikke har større budsjett. I min båt har jeg kombi do/dusj, du bruker dorommet som dusjkabinett ved å løfte løs kranen. Helt kurant løsning for så vidt, men det er ikke alle damer som er like fornøyd med patenten. (Dette er vel eneste punkt hvor en Bavaria til samme pris vil være noe særlig bedre).

Det er ikke så voldsomt mange båter ute på finn.no nå i denne kategorien og som passer med budsjettet ditt, men ville ha kikka på disse:

Dette er en super, nydelig vakker sak, kjenner båtmodellen godt, Sparkman & Stephens-design, utrolig trygg og stødig seiler. Hadde jeg vært på jakt etter båt sjøl hadde jeg gått for denne.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=61259546&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=65125472&searchclickthrough=true

Jeg var i samme situasjon som deg, og endte opp med en oceanis 323 fra 2005. Har alle moderne bekvemmeligheter, god ståhøyde og seiler greit. Ikke langt unna din price range. Ikke noen blue water cruiser men det trenger jeg ikke langs kysten.

Den ga også godfølelsen, det gjorde ikke Bavairaene jeg så på fra samme periode selv om de sikkert er like gode båter

Grawis: To flotte båter du linker til. Dessverre er de ikke aktuelle. Maløen har ikke gjennomgang til akterkabinen, i tillegg til at den har dinette i salongen. Swan har teakdekk, noe jeg helst vil unngå. Hallberg Rassy 352 hadde vært mere aktuell båt :wink:

magnuje: Oceanis har fleire båter som kan være aktuelle, både 331 og 361. Har hørt at 323 kan oppleves som noe ustabil på kryss i mye vind på grunn av lav kjølprosent. Hvordan opplever du det?

Ellers så skal jeg se på en Bavaria 34 2001 modell på søndag. Denne er ikke til sals, men greitt å se om det kan være en aktuell båt. Har ikke vært om bord i denne båttypen på 12-13 år. Noen som har meninger om denne båten? Ser ut som de kan gå for ned mot 350000 kroner.

HR352 kan jeg gjerne anbefale, men du må nok litt opp i pris. En fin ting med Hallberg-Rassy er at verftet har en aldeles strålende service. Nesten hver gang jeg har gjort arbeid i båten har jeg fått gode råd på epost fra HR.

Når det gjelder teak så har Swan-en ganske heftige dimensjoner på dekket. Har en kompis som har samme båten, der har han ca 14 mm tykkelse igjen, mener jeg det var - etter over førti år!

Bavaria lagde noen gode båter helt fram til begynnelsen/midten av 90-tallet, blant annet en sentercockpitvariant som fortsatt er ganske populær på bruktmarkedet.

Redigert av grawis (see edit history)

Takker for svar, magnuje:-)

Ellers så har jeg sett på en Bavaria 34 2001 modell i dag. Denne er ikke til salgs, men det er nå greitt å sjekke ut aktuelle kandidater. Dette var utgaven med to lugarer. Stor og romslig lugar fremme. Salongen var også grei. Byssa var liten, skulle gjerne vært større. Toalett og akterlugar var OK, bortsett frå at akterlugaren var svært lav under cockpitdørken. Cockpiten var ikke så stor, men stor nok. Storseilskjøte på hyttetaket med de ulemper og fordeler dette medfører.

Det som overrasket var tekninske installasjoner. Det som var gjort fra verftet så meget bra ut. Ryddige el.installasjoner. De byggtekniske løsingene såg også bra ut, overraskende solid faktisk. Mastestøtten er visstnok en svakhet som bør være utbedret.

Bavaria 34 AC kan faktisk være en aktuell båt, hadde ikke trodd det før jeg så på denne :giggle: Fint om noen kommer med fleire kommentarer om denne båten, særlig om seilegenskapene. Ønsker også forslag til andre aktuelle båter som tilfredstiller kravene mine :thumbsup:

• 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...