Jump to content

Forbruksmåler Volvo D6 350


Bårdp

Recommended Posts

Du kan få forbruksmåling på denne motoren prinsipielt på to måter; reell flowmåling med dedikert (ikke VP) flowsensor som monteres på diesel tur og retur, og kalkulert forbruk fra EVC systemet. For det siste trenger du å kjøpe en tilleggssoftware. Tror ikke du kan lese ut forbruk på turtelleren på D6-350 da EVC versjonen her nok er litt for gammel (understreker at jeg tror den er for gammel ..). Men, du kan installere en NMEA2000 gateway til canbusen på motoren og få disse data inn på en moderne kartplotter. Jeg har dette selv på 2006 modell EVC. Fungerer veldig bra.

Link to post
Share on other sites

Ok denne softvareoppdateringen er vel noe en kan få utført på den lokale Volvosjappa. Hvor får jeg tak i en NMEA2000 gateway til canbusen? Og skal tro om Raimarin C120 kan vise forbruket.

Har jo tidligere montert FloScan forbruksmåler i et par båter men regnet jo med EVC en på denne motoren hadde en vis peiling på hvor mye drivstoff som gikk med.

Link to post
Share on other sites

Jeg har D4 260 2007mod med EVC versjon C. Der kan jeg lese av forbruksmåling direkte i display på turtelleren. Det fordrer installasjon av egen forbruks-programvare fra VP som Bonus nevner. Skal du ha data på egen plotter kreves som nevnt en NMEA2000 gateway. VP har også egne displayer fra 4" og oppover til ulik pris... Se VP's hjemmesider.

 

VP selger NMEA2000 gateway. Lokale VP-verksted bør kunne ta denne jobben. Det er ikke veldig komplisert.

Redigert av Kaskazi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har D4 260 2007mod med EVC versjon C. Der kan jeg lese av forbruksmåling direkte i display på turtelleren.

Da var vel skillet mellom EVC-B og EVC-C nettopp 2006-2007. Gjettet på det, ja. Jeg har som sagt 2006 og EVC-B, og har ikke denne muligheten i turtellerdisplayene.

 

Det lokale Volvovekstedet bør kunne laste ned aktuell Software med VODIA systemet sitt, ja. De bør også kunne levere nevnte gateway. Om du søker litt her på BP, så mener jeg at dette temaet og typebetegnelsen på gatewayen har vært framme før

Link to post
Share on other sites

 

Så lenge du har EVC-B har vel ikke Volvo noe instrument for forbruk, men den NMEA2000 adapteren Bonus nevner gjør susen. Jeg installerte denne selv i våres. Da får du forbruksdata og en rekke andre data opp på for eksempel kartplotteren din. Det vil jeg påstå er den aller beste løsningen. Eksempler på data:

 

Liter pr time

Liter pr NM

Tankmåler

Gjenværende liter på tank

Trip/Turdata

Turbotrykk

Med mere.

 

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...