Jump to content

Hjelp angående baugtruster med for liten kapasitet


Jori

Recommended Posts

Nå som båten er på land dukker prosjektplanene opp. Min Princess er som mange båter med tidlig monterte baugtrustere for små i kapasitet, enda produsenter oppgir det til å være ok. Jeg har en Engbo/QL/X-force 600. Denne har tunnelåpning 160mm. Jeg ser at motoren til versjon 900 er av samme størrelse og kan antakelig monteres rett på. Men tunnel her er 185mm. Serienumrene beskriver også kW de yter.

 

Jeg lurer på følgende for å slippe veldig mye ombygging:

 

-Vil det bli noen økt effekt av å sette inn 900 motoren i stedet for 600 (hvis det lar seg gjøre), eller blir dette bare tull når man ikke bytter tunnelåpning?

 

Skal jeg bytte tunnelåpning kommer jeg også til å velge annen truster, så slike råd får komme i en annen tråd evt. :smiley:

 

Takknemlig fra råd til de som vet noe om dette eller har erfart noe lignende

Link to post
Share on other sites

Heisann,

jeg har eget thrusterbatteri fremme. Med 90mm2 kabler for å gi spenning til det. Så alt det der er ok og veldig godt gjort. Hjalp noe, men langt ifra bra.

Engbo har ikke oppgraderingspropeller eller kit som Sleipner, så den muligheten faller bort dessverre.

 

Jeg står egentlig igjen med at gitt alt er som i dag, men selve motor øker fra 6 kw til 9 kw, vil det gi bedre effekt på trusteren? Det er den eneste modifisering jeg ser jeg kan gjøre, bortsett fra å akseptere at det kun er en solskinnsvisp som ikke vil ha sidevind, eller bytte hele opplegget, noe som tar tid og koster en del.Da hadde jeg satt inn en sleipner 7- 8hk eller noe slikt, med dobbel propell. Men som sagt kan jeg unngå det er jo det rimeligst. Kan sikkert få selve 900 motoren for noen få lapper, men gir det ikke noen effekt, så heller spare de pengene :smiley:

Link to post
Share on other sites

Heisann,

jeg har eget thrusterbatteri fremme. Med 90mm2 kabler for å gi spenning til det. Så alt det der er ok og veldig godt gjort. Hjalp noe, men langt ifra bra.

 

Er du sikker på at dette batteriet er kraftig nok (tilstrekkelig antall CC eller CCA)? Forsøk å måle spenningen på thrusteren mens den kjører.

Link to post
Share on other sites

Det er i tillegg koblet i serie med startbatteriet. de er hver på 110 ah og 780 CCA og thrusteren gir den spenningen den skal når man kjører den. Men den er også programmert slik at faller spenning under 9 volt, så kutter den helt. Som sagt dette fungerer bra uten vind, men med sidevind er det ikke mye sprut i den. Thrusteren er enpropells slik at den har nok litt bedre skyv enn trekk, men ikke noe er godt nok i litt vind. Problemet er kjent hos mange med litt store båter og for små thrustere. Kunne sikkert hatt enda større batterier, men tror ikke det gir mye bedre effekt, problemet er for liten thruster tror jeg?

Link to post
Share on other sites

Kan du høre om lyden har lavere frekvens når du bruker den under stor belastning (vind) enn når den brukes i stille vær?

 

Hvis ikke så vil det sannsynligvis ikke hjelpe å kun endre motor effekt. 

Endring av propell er også en mulighet. 

 

Kraften en propell overfører til båten er proporsjonal med vannmengden / sekund som den flytter.

Akselerasjonen av stillestående vann fra sugesiden til der vannet kommer ut er det som gir skyvkraften.

 

Du har da to muligheter for å øke skyvkraften.

 1. Øke diamenter og beholde samme hastighet på vannet ut av thruster.

 2. Beholde samme diamenter men øke hastigheten på vannet som går ut.

 

En kraftigere motor med samme RPM og propell som før vil ikke gi deg noe mer thrust.

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

Du sier ikke så mye om båtstørrelsen.

Jeg har Fairline 38 Phantom.

Jeg hadde samme utfordring hos meg, hadde Vetus 80kg. Byttet til Sleipner 100kg og dette ble mye bedre. Jeg hadde riktig tunnell, så det var enkelt for meg å fikse. Jeg har også ekstra batteri framme, og tykke kabler bak til startbatteriet.

 

Når der blåser kunne jeg tenkt meg enda større kraft.

Link to post
Share on other sites

Du sier ikke så mye om båtstørrelsen.

Jeg har Fairline 38 Phantom.

Jeg hadde samme utfordring hos meg, hadde Vetus 80kg. Byttet til Sleipner 100kg og dette ble mye bedre. Jeg hadde riktig tunnell, så det var enkelt for meg å fikse. Jeg har også ekstra batteri framme, og tykke kabler bak til startbatteriet.

 

Når der blåser kunne jeg tenkt meg enda større kraft.

Står vel i signaturen min. Princess 346 er samme som 366 ergo 37 fot. I tillegg har jeg bygd på en 3 fots plattform bak. Båten veier 8300 med fulle dieseltanker og tomme vanntanker (målt ved løft opp i høst). Tror ikke vekten betyr så mye, er mer båtens størrelse og vindfanget som blir utfordringen. På stille vann fungerer jo alltid alt perfekt, så fort det er vind til stede kommer utfordringer i trange havner eller ankringsplasser. Jeg har også bygd om til elektronisk gass og gir, noe som gjør båten mye lettere å manøvrere på propellene, så det hjelper betraktelig. Er nok ett prosjekt for fremtiden, eller kommer jeg over en SE80/100 til en god pris. Haster ikke, men veldig ønskelig å få litt mer futt i baugen.

Link to post
Share on other sites

Fin artikkel, men har gjort det meste av det de foreslår. Tror egentlig det er så enkelt at thrusteren er for liten. Den yter 4KW og ikke 6 som jeg nevnte tidligere. Den gir 60 kg skyvekraft maks. Hadde sikkert passet bedre i min Crownline 25. Pratet med flere som har samme thruster i tilsvarende båter og alle klager på det samme. Dette er nok en gjenganger på de båtene som fikk thruster når de kom på markedet. Veldig dyre var de da, utvalget/sprangene i KW var mye større enn i dag, og produsentene anbefalte faktisk denne opp til båter på 39 fot, helt uforståelig spør du meg. Men igjen i stille vann og ikke vind fungerer den jo bra :smiley:

 

Sailorboy svarte på det jeg lurte på (og fryktet) gitt alt annet er likt, er det ikke noe igjen å bytte til større motor, dessverre. Hadde jeg hatt Ø185 tunnel, ville utvalget vært noe helt annerledes. Veldig stort spekter på thrustere i denne tunnelåpningssegmentet.

Link to post
Share on other sites

Det gjorde det,ja...

 

Ikke sett inn 80kg, det vil bli for liten, jeg skulle hatt større en 100kg, så 100kg passer nok din båt best.

Takk for tips. Du har jo litt mer vindfang enn meg siden FB, men bedre med litt for stor enn for liten som nå. Flott båt du har, ligger ett par slike på samme brygge som meg om sommeren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...