Langheim Startet 23.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 23.Oktober.2015 Heisann! Tenkte bare jeg vill dele dette på BP etter at jeg selv søkte over alt for å finne ut hvordan jeg skulle få av den fremre propellen på mitt Volvo Penta DP-SM drev. Det skal sies at dette drevet har stått på land i 2 år så det satt UTROLIG godt fast! Og etter mye hamring på propell, måtte jeg finne en bedre løsning. Det jeg klarte spore opp var noe som heter en Volvo Penta "Propeller Puller Tool" Link PERFEKT tenkte jeg! Denne kunne bestilles fra USA til den nette sum av 200$!! Så må man jo plusse på frakt og moms/toll på dette... Rundt regnet ca 3000,-!! for og ta av en propell! NO WAY.. Jeg tok så kontakt med mine nærmeste VP forhandlere for å høre hva mine alternativ var. Begge sa: her må vi nok kappe propell, så kjøper du bare ny Dette er en VP F6 stålpropell som ikke har hatt mye bruk så selvsagt ville jeg ikke det! ingenting å hente der.. Heller hadde de aldri hørt om noe "Propeller Puller Tool" så ingen mulighet for lån av noe slikt. Etter videre søk fant jeg et par forum innlegg både her på BP med noen linker og på andre utenlandske forum om å lage et eget verktøy for å trekke ut propellen, so off to Biltema we go Gikk til innkjøp av: 10m med 6mm Stålvaier - 249,- 3stk 5mm Vaierlåser - 19,90,- pr stk. 1 stk 150mm 3-armet avtrekker 129,- Tok av armene på denne da de ikke hadde noe funksjon i mitt tilfellet. Jeg måtte tre inn ståltrådene med en hyssing bit, da det var helt UMULIG og få dem inn og rundt propell i bakkant. Så inn med hyssing, hentet hyssing ut med en ståltråd for så å tape vaier fast i hyssing og dra den gjennom. Dette tok et par timer for og si det slik! Så etter et par timer 3 stk vaiere tredd gjennom: Så på med avtrekkeren Det skal sies at det og få denne til å trekke rett var et lite Så etter et par timer med banning og steiking å såre hender 5-10mm ut! Da røyk første vaieren! så når den var byttet.. vaier nr 2 og vaier nr 3!! Sant og si, den satt GODT FAST! etter enda mer justering av nye vaiere og masse belastning på verktøyet PANG! SUCCESS!! Min kjære propell kom AV! Jobben kostet meg et par timer på et KALDT garasjegulv og 398,- Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 23.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2015 Neste gang smører du inn akslene med fett tipper jeg..... Sitér dette innlegget Link to post
Langheim Svart 23.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2015 Neste gang smører du inn akslene med fett tipper jeg..... Dette er til en båt jeg kjøpte nå nylig ;) men ja jeg kommer til å smøre den så ofte jeg kan hehe Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 23.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2015 Kopperpasta skal visstnok brukes på propellakslingene. Da sklir propellene enkelt og greit av. Erfarte det i sommer da jeg byttet propeller mens båten lå på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 25.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2015 Det er vel ikke så mye varmeutvikling her at ikke fett holder? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Grufolf Svart 25.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2015 Mulig jeg brukte kobberpasta fordi det var det jeg hadde liggende men mener å ha lest det i en eller annen manual. Det funker i allefall. Måtte bytte propeller med båten på vannet i sommer, da skle de veldig lett av. Det samme når jeg tok de av i går med båten på land. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.