Jump to content

Tips for fjerning av VP DuoProp


Langheim

Recommended Posts

Heisann!

 

Tenkte bare jeg vill dele dette på BP etter at jeg selv søkte over alt for å finne ut hvordan jeg skulle få av den fremre propellen på mitt Volvo Penta DP-SM drev.

 

bilde

 

Det skal sies at dette drevet har stått på land i 2 år så det satt UTROLIG godt fast! Og etter mye hamring på propell, måtte jeg finne en bedre løsning.

 

Det jeg klarte spore opp var noe som heter en Volvo Penta "Propeller Puller Tool"

 

Link

 

PERFEKT tenkte jeg!

 

Denne kunne bestilles fra USA til den nette sum av 200$!! Så må man jo plusse på frakt og moms/toll på dette... Rundt regnet ca 3000,-!! for og ta av en propell! NO WAY.. Jeg tok så kontakt med mine nærmeste VP forhandlere for å høre hva mine alternativ var. Begge sa: her må vi nok kappe propell, så kjøper du bare ny :thumbsdown:  Dette er en VP F6 stålpropell som ikke har hatt mye bruk så selvsagt ville jeg ikke det! ingenting å hente der.. Heller hadde de aldri hørt om noe "Propeller Puller Tool" så ingen mulighet for lån av noe slikt. 

 

Etter videre søk fant jeg et par forum innlegg både her på BP med noen linker og på andre utenlandske forum om å lage et eget verktøy for å trekke ut propellen, so off to Biltema we go  :smiley:

 

Gikk til innkjøp av:

 

10m med 6mm Stålvaier - 249,-

3stk 5mm Vaierlåser - 19,90,- pr stk.

1 stk 150mm 3-armet avtrekker 129,-

 

bilde

 

Tok av armene på denne da de ikke hadde noe funksjon i mitt tilfellet. 

 

Jeg måtte tre inn ståltrådene med en hyssing bit, da det var helt UMULIG og få dem inn og rundt propell i bakkant.

Så inn med hyssing, hentet hyssing ut med en ståltråd for så å tape vaier fast i hyssing og dra den gjennom. 

Dette tok et par timer for og si det slik! 

 

bilde

 

Så etter et par timer 3 stk vaiere tredd gjennom:

 

bilde

 

Så på med avtrekkeren

 

bilde

 

Det skal sies at det og få denne til å trekke rett var et lite  :headbang:  Så etter et par timer med banning og steiking å såre hender 

 

bilde

 

5-10mm ut!  :headbang:  Da røyk første vaieren!  :headbang:  så når den var byttet.. vaier nr 2  :headbang:  og vaier nr 3!! :wflag:

 

bilde

 

 

Sant og si, den satt GODT FAST! 

 

etter enda mer justering av nye vaiere og masse belastning på verktøyet

 

PANG! 

 

bilde

 

 

:clap:  SUCCESS!!  :cheers_wine:

 

bilde

 

Min kjære propell kom AV! 

 

bilde

 

bilde

 

 

:drink:

 

Jobben kostet meg et par timer på et KALDT garasjegulv og 398,-  :cool:

 

Link to post

Mulig jeg brukte kobberpasta fordi det var det jeg hadde liggende men mener å ha lest det i en eller annen manual. Det funker i allefall. Måtte bytte propeller med båten på vannet i sommer, da skle de veldig lett av. Det samme når jeg tok de av i går med båten på land.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...