Jump to content

Betegnelse på sugekopp for å kjøre utenbords i ferskvann


litepeil

Recommended Posts

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har vel hatt påhengsmotorer i 40år, (stort sett av alle fabrikkanter), og aldri brukt noen frostvæske i forb. med gjennomspyling av motoren før f.eks. vinteropplag. Det har heller ikke vært nevnt en slik "frostvæskeprosedyre" i noen av de vedlikeholds manualene som har fulgt med motorene heller.  Meg bekjent, er det vel heller ingen verksteder, som bruker noen form for frostvæske her, kun gjennomspyling av ferskvann.

Link to post
Share on other sites

Apropos dette med ferskvannskjøring før vinteropplag. Konseptet skjønner jeg. Men jeg tok av propellen, og brukte stamp med konstant tilførsel av ferskvann i omtrent 25 min på rask tomgang, i stedet for spyledyse, som jeg har brukt tidligere Det jeg lurer på, er hvor ideen om at det skal være nødvendig å kjøre med "frostvæske" i dette vannet før vinteren kommer fra ? Er det noen motorfabrikanter som foreskriver dette, eller er det noe som bare har dukket opp som en god ide ? Evinruden til Fjorgrynt er inne i sitt 34 år, har alltid vært brukt i ferskvann langt fra kysten, og antagelig aldri "konservert" med frostvæske heller før vinteropplag. Men nå har den fått smake det salte vannet fra Atlanterhavet noen uker, så jeg tenker det holder med en god gjennomkjøring i ferskvann.

 

Og ikke kom med god-dag-mann-økseskaft- svada av typen: "Bruk av frostvæske er viktig for å konservere". Begrunn skikkelig hvorfor det er nødvendig med frostvæske i "skyllevannet" for utenbordsmotorer.

 

Utenbordsmotorer som ikke har varmeveksler osv. klarer seg helt sikkert fint med grundig ferskvannskjøring før opplag.

 

Om man ikke ferskvannskjører motoren hver eneste gang etter saltvannsbruk (slik som man helst bør gjøre, men nesten ingen gjør) så tærer den iallefall ikke opp ved å vinterlagres etter ferskvannskjøring (uten bruk av frostvæske).

Det renner jo uansett ut av motoren igjen.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Bjordal og Madsen, wave litlebergen, Sabb Motor alle i bergensområdet kjører påhengsene (kjører, lenge siden jeg har hatt kontakt) med frostvæske før vinterlagring. Teorien er at det da blir hengende igjen et belegg som forhåpentligvis motvirker korrosjon. Om dette faktisk hjelper vet jeg ikke, jeg gjør det selv, koster lite og tar 5 min ekstra. Det er ihvertfall ikke feil.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

Jeg mente selvfølgelig "innebords" Vet ikke hvorfor jeg skrev utenbords.

Dette er en snekke så jeg valgte å kjøre den med frostvæske før minusgradene kom.

Fant en slik hos W'rners båtbu i Sandefjord, tomt hos Biltema.

 

Den heter forresten "inboard motor flusher"

 

https://www.google.no/search?q=inboard+motor+flusher&client=opera&hs=VgJ&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAWoVChMInbfF7s7fyAIVgT8UCh1z-gC2&biw=1821&bih=878&dpr=0.75#imgrc=graixP3fhABYrM%3A

Redigert av litepeil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...