sjømanneven Startet 23.Oktober.2015 Link til dette innlegget Startet 23.Oktober.2015 Hallo, jeg skulle ha hatt av fast propell men vet ikke hvordan jeg får av kilen. Har fått av propell mutteren (nr 3 på bildet nedenfor) HAr tenkt på varme pistol men har ikke det eller tid til å kjøpe etterosm jeg bor langt unna nærmeste butikk for å kjøpe det. har heller ikke propan. bilde av faktisk propell tar jeg i kommentarfeltet seinere. takker på forhånd for svar. Sitér dette innlegget Link to post
as1980 Svart 23.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 Avtrekker fikser vel det. http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilverktoy/avdragere/avtrekker-191000/ Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 23.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 bruk en thers Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 23.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 Hvis du ikke får kjøpt hverken propan eller varmepistol, bor du neppe i nærheten av Jula heller... Men de fleste butikker har også nettbutikk, så jeg ville bestilt en avdrager fra f.eks. Jula. Hvorfor vil du fjerne kilen? Den hindrer ikke fjerning av propellen. Hvis du like vel skal fjerne den ville jeg ikke brukt varme. Et skikkelig tak med en sveisetang (Wisegrip) vil vanligvis være nok til å få den ut. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
sjømanneven Svart 23.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 Skal ikke propellen bli skrudd ut? Eller er det bare til å slå ut forsiktig? har aldri vært borti dette. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 23.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 (redigert) Nei, propellen er ikke "skrudd" inn på akslingen. Gjengene du ser er bare til mutteren. Propellen sitter "fast" på grunn av toleransen i kon på akslingen, og motsatt kon i propellen. Vanligvis er det 1:20 kon. Men på grunn av at dette har sittet sammen lenge er det ikke bare å "slå forsiktig". En avdrager/ters, kjøpt eller hjemmelaget må vanligvis brukes. Kilen er bare til for å hindre propellen i å rotere på akslingen. Du behøver ikke å fjerne den for å demontere propellen. Redigert 23.Oktober.2015 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Ballard Svart 23.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 Bruk ters og varme. Varmepistol er ikke nok. Men ikke skru mutteren helt av, ca en omdr er nok. Dette fordi: Når du har skrudd tersen hardt til, og varmet prop.bosset kvikt opp, vil prop. utvide seg og slippe på konen. Propellen vil da komme som et "skudd", uten mutteren på, kanskje flere meter. Men la aksel kilen stå, ingen grunn til å ta den ut hvis den ikke er skada. Normal kon er 10 : 1. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 24.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2015 Bruk ters og varme. Varmepistol er ikke nok. Men ikke skru mutteren helt av, ca en omdr er nok. Dette fordi: Når du har skrudd tersen hardt til, og varmet prop.bosset kvikt opp, vil prop. utvide seg og slippe på konen. Propellen vil da komme som et "skudd", uten mutteren på, kanskje flere meter. Men la aksel kilen stå, ingen grunn til å ta den ut hvis den ikke er skada. Normal kon er 10 : 1. Ja, metoden som Ballard skriver og jeg siterer er den rette. Snakker av erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
sjømanneven Svart 31.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2015 Hvis noen følger med: fekk av propllen først i dag tro det eller ei. jeg kjøpte en ters. stramma til med rør til akslingen begynte å bli ødelagt (skulle kappe den noen cm så gjør ingenting) jeg bare kjøpte en butan gass brenner som var til nytte på akslingen i dag og på svoren på svineribben i jul. varmet ene propell bladet og ikke aksling så smalt det plutselig noe jævlig som et skudd blei tatt av rett vedsiden av øret mitt. Men hvis noen følger med så lurer jeg på hvorfor splinten ikke går av, varmet den også men nekter å komme av.. den ser ut til å være hakk så den er ikke dreiet på akslingen eller limt/sveist på. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 31.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2015 Om du bruker en meisel eller flatt skruhjern som du banker på enden på splinten med en vinkel som får den til å bli presset opp, så bør du få løs splinten. Men trenger du å ta den av? Sitér dette innlegget Link to post
sjømanneven Svart 31.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2015 takker for tips. men prøvde dette, men knekker bare biter av splinten så fortsetter bare til alt er vekk. Skal ha den av fordi jeg skal fikse til for å få vridbar propell. selgeren sa at det var 100% sikkert vridbar propell. men var fast for var ikke jeg som henta den. så lettere å bare gjøre på denne måten enn å kjøre 3 timer for å levere tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 31.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2015 (redigert) Korleis skal du fikse det med vribar propell da? Må no uansett ut med akslingen da, og inn med nytt propellanlegg, aksling og hylse, og eventuelt skifte til gear med innebygd servo eller montere inn omstyringsenhet. Redigert 31.Desember.2015 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sjømanneven Svart 31.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2015 akslingen er ute. problemet var propellen som var på. nå har jeg fått av propell fra aksling så skal jeg finne ut om jeg skal ha motor feste der propellen var eller omvendt også gjenge på nytt for å få akselkloss på så har jeg alt utstyr som trengst da. Er et lite prosjekt som foregår ettersom jeg skal renovere hele båt før sommer 2016 eller til vinter 2016 for krabbe fiske grunnen jeg kjøpte ny aksling var på grunn av jeg den andre var ødelagt etter å ha prøvd å få holde akslingen i ro når det ikke hold med å ha den i gir når jeg skulle bytte gamle akselkloss fordi jeg traff roret når jeg skulle rydde noe jeg har et anna inlegg for. så her er det nybegynner bak rattet som lærer noks så mye underveis. Skreiv det bare for å få forstålelse på hva som skjer :o) Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 Fint at du forklarer. Det vil også være nyttig for andre om du forteller eller viser bilder av hvordan det går videre med prosjektet. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.