h2o Posted May 22, 2005 Share Posted May 22, 2005 Har en Joda 7900 med AQAD41DP 200 hk motor, denne båten bør kunne gå max +30 knop. Jeg klarer bare 27 knop, turtall er da 3900. Undervannskroget er glatt og nyoverhalt, båten er ikke ferielastet, og bare 1/2 fulle tanker. A4 propeller står på, disse en nok ganske gamle, men ser ok ut. Har sprayet disse med derevspray. Båten virker etter mitt syn litt baktung, jeg kompanserer dette med flaps, båten går fortest med drevet trimmet langt inn, (-3). Kunne det være en ide å legge ballast framme i båten. Eller kan propellene være en årsak. Synes spesielt det er litt rart når jeg tross alt får mer enn nok turtall. Quote Link to post
hjalmar Posted May 22, 2005 Share Posted May 22, 2005 Jeg har samme motor og drev på en 23' Draco med A6 propeller. Oppnår da 32 knop på 3950 RPM. Da du har større båt og A4 synes jeg farten din virker OK. Quote Link to post
Bitteliten Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Båten virker etter mitt syn litt baktung, jeg kompanserer dette med flaps, båten går fortest med drevet trimmet langt inn, (-3). Kunne det være en ide å legge ballast framme i båten. Eller kan propellene være en årsak. Synes spesielt det er litt rart når jeg tross alt får mer enn nok turtall. <{POST_SNAPBACK}> Jeg synes det er litt rart at du må trimme båten ned for å få den til å gå fortere. Enig i at båten virker baktung da. I hht de instruksjonsbøker jeg har lest er optimal vinkel mellom skrog og vann ca 5 grader. Ikke å lett å måle i praksis når man kjører. Du kan også se på kjølvannet ditt for å se om båten har optimal trim. Om kjølvannet danner en rett strek etter båten som ikke "spruter høyt" kan du anta at du har god trim. Om det er mye turbulens i kjølvannet di - og vannet "spruter til værs" er dette et tegn på ikke optimal trim. Optimal fart på flatt vann med de båtene jeg har hatt har jeg fått når jeg trimmer båten ut av vannet - gjerne med +1-2 grader på drevet og ingen flapstrim. Da ligger båten på grensen til å begynne å jage opp og ned med baugen. Om du mener at du har "mer enn god nok" aksellerasjon kan det kanskje være en idé å prøve ett hakk større propell. Det kan gi litt bedre toppfart - men mer at du antakelig også får dårligere aksellerasjon da. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.