Jump to content

Fart Joda 7900


h2o

Recommended Posts

Har en Joda 7900 med AQAD41DP 200 hk motor, denne båten bør kunne gå max +30 knop. Jeg klarer bare 27 knop, turtall er da 3900.

Undervannskroget er glatt og nyoverhalt, båten er ikke ferielastet, og bare 1/2 fulle tanker. A4 propeller står på, disse en nok ganske gamle, men ser ok ut. Har sprayet disse med derevspray.

Båten virker etter mitt syn litt baktung, jeg kompanserer dette med flaps, båten går fortest med drevet trimmet langt inn, (-3). Kunne det være en ide å legge ballast framme i båten. Eller kan propellene være en årsak. Synes spesielt det er litt rart når jeg tross alt får mer enn nok turtall.

Link to post
Share on other sites

Båten virker etter mitt syn litt baktung, jeg kompanserer dette med flaps, båten går fortest med drevet trimmet langt inn, (-3). Kunne det være en  ide å legge ballast framme i båten. Eller kan propellene være en årsak. Synes spesielt det er litt rart når jeg tross alt får mer enn nok turtall.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg synes det er litt rart at du må trimme båten ned for å få den til å gå fortere. Enig i at båten virker baktung da. I hht de instruksjonsbøker jeg har lest er optimal vinkel mellom skrog og vann ca 5 grader. Ikke å lett å måle i praksis når man kjører. Du kan også se på kjølvannet ditt for å se om båten har optimal trim. Om kjølvannet danner en rett strek etter båten som ikke "spruter høyt" kan du anta at du har god trim. Om det er mye turbulens i kjølvannet di - og vannet "spruter til værs" er dette et tegn på ikke optimal trim.

 

Optimal fart på flatt vann med de båtene jeg har hatt har jeg fått når jeg trimmer båten ut av vannet - gjerne med +1-2 grader på drevet og ingen flapstrim. Da ligger båten på grensen til å begynne å jage opp og ned med baugen.

 

Om du mener at du har "mer enn god nok" aksellerasjon kan det kanskje være en idé å prøve ett hakk større propell. Det kan gi litt bedre toppfart - men mer at du antakelig også får dårligere aksellerasjon da.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...