Jump to content

dugg inni dobble plast vinduer


Frank Smith

Recommended Posts

Har aldri vært plaget med innvendig kondens der.

Mulig det, men nå har jeg vært glassleverandør i noen år, og har aldri hørt i den bransjen at innvendig hull er noe triks for å fjerne kondens mellom ruter. Utvendige hull derimot :yesnod:  Ikke noe must å ha hull i overkant slik at event. regnvann kan finne inn.

Link to post
Share on other sites

Mulig det, men nå har jeg vært glassleverandør i noen år, og har aldri hørt i den bransjen at innvendig hull er noe triks for å fjerne kondens mellom ruter.

Hva glassleverandørene gjør har jeg lite peiling på, så du har nok helt rett i det :smiley: Jeg har nok noe smalt erfaringsgrunnlag fra kun et vindu :wink: Heldigvis har i det ikke vært noe problem med innvendig kondens der, om det er på grunn av det innvendige hullet eller ikke vet jeg ikke, men har alltid tenkt (og trodd) at hullet har hindret innvendig kondens.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Luft inneholder fuktighet.

 

Om der er en tett pakning mellom glasslagene, så kunne det vært en ide å fylle mellomrommet med nitrogen eller an annen ufarlig tørr gass.

 

Gjøres når mellomrommet er fri for dugg!

Ved å bore et hull i nedkant og et diagonalt i overkant så kan man fortrenge luften ved å fylle gassen i det ene hullet slik at luften fortrenges ut i det andre hullet. Deretter å plombere hullene når mellomlaget er fylt med gassen og all luften er fordrevet.

 

Så sant mellomrommet er helt hermetisk, og fylt med f.eks. nitrogen, så vil du være kvitt duggproblemet mellom glassene !

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Dette lurer jeg også litt på. For jeg tenker å prøve løse sett med ruter montert inne for den kjølige årstiden. Hjemme ville jeg ikke vært i tvil. Hullet bores utvendig. På sjøen derimot vil jeg gjerne ha tett vindu. Så hullet må bores inne. Men, ett eller to hull?

Et gammelt triks er å plassere et eggeglass med salt mellom to koblede vinduer. Kanskje man kan forbinde mellomrommet til et  lukket glass med salt gjenom en tynn plastslange?

Å fylle rommet med tørr gass tror jeg blir en kortvarig løsning.

Link to post
Share on other sites

I en båt ville jeg ha prøvd med hull innefra nederst. Slik som man ser på fly. Utvendige hull rett I sjøsprøyten er å be om trøbbel. Med innvendig hull får man I det minste en utlufting ved variasjon I temperature, og fuktigheten vil ikke samle seg opp slik den gjør nå.

 

I hus legger man luftingen til utsiden, men der har man helt andre muligheter for å holde regnvann og sjøsprøyt ute enn de man har I båten...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...