Frank Smith Startet 24.Oktober.2015 Link til dette innlegget Startet 24.Oktober.2015 Er det noen som har erfaring i hvordan løse dette. Hørt at man kan borre ett lite hull i de. Men inne, oppe, nede på vinduet? Nå har jeg glass ute og plast inne så lettest å gjøre det inne. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 24.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2015 Hei,du må nok ha ett oppe og ett nede ville jeg prøvt med først.3-4 mm borr,slik at det blir en liten sirkulasjon imellom? Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
tuffff Svart 24.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2015 Du burde definitivt forsøke å få boret hullene utenfra. Det er eventuelt varm luft innenfra som skaper duggen. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2015 Vil tro det burde holde med et lite hull i bunn, fra innsiden. Med hullet/hullene på utsiden kommer vann inn når det regner. Har dobbelt plexi i lysventilen i døra under luka, med et lite hull i bunn av ventilen. Har aldri vært plaget med innvendig kondens der. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 24.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2015 Har aldri vært plaget med innvendig kondens der. Mulig det, men nå har jeg vært glassleverandør i noen år, og har aldri hørt i den bransjen at innvendig hull er noe triks for å fjerne kondens mellom ruter. Utvendige hull derimot Ikke noe must å ha hull i overkant slik at event. regnvann kan finne inn. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 24.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2015 Er det noen som har erfaring i hvordan løse dette. Hørt at man kan borre ett lite hull i de. Men inne, oppe, nede på vinduet? Nå har jeg glass ute og plast inne så lettest å gjøre det inne. Er vel ikke så lett å bore hull i glassruta på utsiden? Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Fjordgubbe Svart 24.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2015 Når det gjeld hus, er det berre å skifte. Er det annleis her? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2015 (redigert) Mulig det, men nå har jeg vært glassleverandør i noen år, og har aldri hørt i den bransjen at innvendig hull er noe triks for å fjerne kondens mellom ruter. Hva glassleverandørene gjør har jeg lite peiling på, så du har nok helt rett i det Jeg har nok noe smalt erfaringsgrunnlag fra kun et vindu Heldigvis har i det ikke vært noe problem med innvendig kondens der, om det er på grunn av det innvendige hullet eller ikke vet jeg ikke, men har alltid tenkt (og trodd) at hullet har hindret innvendig kondens. Redigert 24.Oktober.2015 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 24.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2015 Luft inneholder fuktighet. Om der er en tett pakning mellom glasslagene, så kunne det vært en ide å fylle mellomrommet med nitrogen eller an annen ufarlig tørr gass. Gjøres når mellomrommet er fri for dugg! Ved å bore et hull i nedkant og et diagonalt i overkant så kan man fortrenge luften ved å fylle gassen i det ene hullet slik at luften fortrenges ut i det andre hullet. Deretter å plombere hullene når mellomlaget er fylt med gassen og all luften er fordrevet. Så sant mellomrommet er helt hermetisk, og fylt med f.eks. nitrogen, så vil du være kvitt duggproblemet mellom glassene ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
dvil Svart 28.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2015 Dette lurer jeg også litt på. For jeg tenker å prøve løse sett med ruter montert inne for den kjølige årstiden. Hjemme ville jeg ikke vært i tvil. Hullet bores utvendig. På sjøen derimot vil jeg gjerne ha tett vindu. Så hullet må bores inne. Men, ett eller to hull? Et gammelt triks er å plassere et eggeglass med salt mellom to koblede vinduer. Kanskje man kan forbinde mellomrommet til et lukket glass med salt gjenom en tynn plastslange? Å fylle rommet med tørr gass tror jeg blir en kortvarig løsning. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 28.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2015 Har ingen fasitsvar men alle gamle hus vindu jeg har sett som det har vært fukt i ble det borret ett hull inn fra siden av vindu og inn mellom inner og ytterglass i nedkant. Ett på hver side. Kun selvopplevd så ingen fasitsvar fra min side altså ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2015 Mulig noe og hente her, http://www.byggogbevar.no/pusse-opp-gammelt-hus/vinduer-og-doerer/artikler-vinduer-og-doerer/varmeisolering-av-gamle-vinduer.aspx Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
index Svart 29.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2015 I en båt ville jeg ha prøvd med hull innefra nederst. Slik som man ser på fly. Utvendige hull rett I sjøsprøyten er å be om trøbbel. Med innvendig hull får man I det minste en utlufting ved variasjon I temperature, og fuktigheten vil ikke samle seg opp slik den gjør nå. I hus legger man luftingen til utsiden, men der har man helt andre muligheter for å holde regnvann og sjøsprøyt ute enn de man har I båten... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.