Jump to content

Biltema marinfett på kulelager?


JaKM

Recommended Posts

Jeg er ingen BT fan men kan ikke finne et eneste argument for å ikke bruke BT marinefett til dette formålet hvis du har en tube i skuffen.

Ellers har Mekonomen MoS2 fett i fra kjente produsenter

http://www.mekonomen.no/bil/bilpleie-og-service/kjemikalier/smoremiddel-fett-og-pasta/langtidsfett-pa431no

http://www.mekonomen.no/bil/bilpleie-og-service/kjemikalier/smoremiddel-fett-og-pasta/langtidsfett-pa2744no

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

fett er fett  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Spesifikasjoner på olje kan jo være et kapitel for seg selv.
Husker et episode der en fyr blafret med instruksjonsboka si som sikkert minst var 20 år gammel der det stod en API spesifikasjon på motor oljen.
Ekspiditøren kikket på fyren og sa.
Beklager så dårlig olje får man ikke kjøpt for penger lenger uansett hvor du prøver..

Et  snev av sannhet var det jo i det men ikke kom å fortell meg at feks BT billigste mineral olje har like høy kvalitet som syntetisk Castrol Edge selv om begge oljene har den høyeste API spesifikasjonenen som er å oppdrive.
Greit nok at i et tenkt tilfelle så tilfredstiller BT mineral oljen motorfabrikanten spesifikasjoner men det er ikke noe i veien for å lage en  bedre olje som kan få motoren til å vare enda lenger uten problemer.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et  snev av sannhet var det jo i det men ikke kom å fortell meg at feks BT billigste mineral olje har like høy kvalitet som syntetisk Castrol Edge selv om begge oljene har den høyeste API spesifikasjonenen som er å oppdrive.

Greit nok at i et tenkt tilfelle så tilfredstiller BT mineral oljen motorfabrikanten spesifikasjoner men det er ikke noe i veien for å lage en  bedre olje som kan få motoren til å vare enda lenger uten problemer.

 

Her blandes det vel både epler og pærer. Mineral og syntet er ikke helt det samme..

For sesongbruk der motoren brukes et relativt begrenset antall timer er det nok viktigere at oljen blir skiftet regelmessig enn at den er så dyr som mulig, så lenge den tilfedstiller kravene.

For båtmotorer er det vel dessuten sjelden spesifisert eller anbefalt å bruke en syntetisk olje sånn uten videre.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hva slags lager som finns i et svinghjulshus, men jeg ville ikke brukt MoS2-fett i et hurtiggående lager. Det passer i høyt belastede saktegående opplagringer. Typisk i universalledd. Fett er absolutt ikke fett.

:yesnod:

 

Marinfett er normalt ikke egnet for et belastet eller hurtiggående kulelager.

Hvorfor ikke bruke et kulelagerfett?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...