Jump to content

Hva er forskjellen på B&G Zeus og Zeus2?


Maika

Recommended Posts

Jeg vil gjerne ha så stor skjerm som budsjettet tillater, og ser at jeg kan få en Zeus Touch 12 fra utlandet like billig som en Zeus2 7, og mye billigere enn en Zeus9 som jeg egentlig hadde tenkt å kjøpe. (Zeus2 12 blir for dyr.)

Utseendemessig liker jeg Zeus2 best, men samtidig ser det ut som Zeus Touch passer bedre til B&G Triton-serien. (Triton får vel kanskje også snart samme design som Zeus2?)

Spørsmålet er hvilke funksjoner/muligheter/kvalitet jeg går glipp av hvis jeg kjøper en Zeus Touch?

Dette jeg har funnet ut av så langt av forskjeller:

 

Oppløsning:

Zeus Touch 12: 1024 x 768

Zeus2 7/9: 800 x 480

(Zeus2 12: 1280 x 800)

 

SD-kortplass:

Zeus Touch 12: 1

Zeus2 7/9/12: 2

 

ForwardScan støttes ikke på Zeus Touch?

Dårligere intern GPS-antenne?

 

Jeg kommer ikke til å bruke mer enn en kartbrikke, jeg kommer ikke til å bruke 10-15 tusen på ForwardScan, og jeg har ekstern GPS-antenne, så inntil videre har jeg Touch 12 som favoritt..

Link to post
Share on other sites

Forskjellen er ikke så stor. Det er alltid rimeligere å handle en modell som er på vei ut. Ulempen er at software utviklingen har stoppet opp, men det er ikke sikkert det betyr noe for deg. Zeus2 har nå sw ver 3.0, mens Touch stoppet på 2.0. Zeus2 har en kraftigere prosessor enn Zeus Touch. Zeus2 har multi touch som vi kjenner fra smartelefoner/nettbrett, mens Zeus har enklere touch betjening. Zeus Touch er en fin kartplotter til en rimelig pris.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar!

Ja, til en tredel av prisen så er en Touch definitivt mye for pengene. Jeg regner med at prosessoren er kraftig nok til å drive den greit, (sånn sett er det kanskje en fordel at den har stoppet opp på v2).

Zeus2 har sikkert endel funksjoner som hadde vært morsomme, men jeg seiler ikke regatta, så en plotter som var bra nok for de fleste inntil nylig er nok mer enn bra nok for meg:)

Tipper jeg går for gårsdagens modell, og så kan jeg heller rettferdiggjøre en snarligere oppgradering når morgendagens modell kommer med større forskjeller.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...