macreimert Startet 24.Oktober.2015 Link til dette innlegget Startet 24.Oktober.2015 (redigert) Er det noen her inne som har kartlagt forbruket til denne båttypen nøyaktig? Har hatt en slik båt nå i noen måneder og har ikke klart å finne ut hva som er forbruk i ulike hastigheter. Holder på å planlegge neste års sommertur og er usikker på hvor langt jeg kommer meg på en tank. Noen som vet? Og er det noen som har funnet ut hvilken marsjfart som er den mest økonomiske for denne båten? Har 184 hk Yanmar. Redigert 24.Oktober.2015 av macreimert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 24.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2015 Hei macreimert, jeg og en Yanmar 4 lh 165hk. (Viksund 800 Futura) Halvplanende som din, og omtrent samme størrelse. Går "lett" med motoren, og bruker 1,5 L pr nautisk mil utgått distanse ( 14 mils fart ). Bare er lite tips. Sitér dette innlegget Link to post
macreimert Svart 24.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2015 Hvilket turtall har du ved 14 knop? Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 24.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2015 2800 omd Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 24.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2015 Og 3350 ved fult. Fart : 20 + da Sitér dette innlegget Link to post
macreimert Svart 25.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2015 Okei. Jeg har også 3350-3400 på fullt og får da 21 knop. Ser på dreiemomentkurven for motoren at momentet er på topp ved ca 2600. Takk for svar :-) Da blir det en tur snart på 2800 o/min for å se om jeg får sneket meg ned mot 1,5 liter/nm. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 25.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2015 Jeg tror ikke du klarer under 1,8 på 2800 omdr. Denne maskinen er ganske tørst over 2500. Se målingene gjort på en Marex 280 fra noen år tilbake her: http://www.tranby365.net/marexdata.html De er jo ikke så ulike disse båtene. Jeg likte motoren godt. Fin å jobbe med ! Litt bråkete og tørst, var ulempene, men det er ikke så nøye. Bare å isolere mer :-) Sitér dette innlegget Link to post
macreimert Svart 28.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2015 Da har jeg forsket på dette selv. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2015 Det der ser ut som en facit ! Sitér dette innlegget Link to post
macreimert Svart 28.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2015 (redigert) Det jeg leser ut av dette er at båten går svært billig i snekkefart opp til 1800 omdr. og 8 knop. Turtallsområdet 1800 - 2600 er lite attraktivt. Spesielt er 2200 o/min. veldig ugunstig. Hvor man skal legge fra 2600 o/min. og oppover får være opp til tidsskjema og lommebok. Min foreløpige konklusjon er at økonomisk marsjfart er 2600-2700 o/min. Redigert 28.Oktober.2015 av macreimert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 28.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2015 Som jeg alltid har hevdet, forbruk vil være høyere en De fleste antar. Min Viknes 880, drar 2- 2,2 L på nautisk mil i 16 knob. DVS 32-34 Liter pr time. I 7,5 knob drar den 0,8 - 1 L pr nautsik mil. Har 251HK yanmar 6BY og har elektronisk forbruksmåler som stemmer ganske bra med beregnet forbruk pr bunkring. Groe på propell og skrog merkes fort Forøvrig går jeg mye i 7,5 knob, og det med beskjedne 5-7 Liters Diesel forbruk pr Time Alt i alt er Diesel kostnad beskjeden. Med ca 150 timers bruk pr år, og snitt 5 liter pr time gir dette ca 750-1000 L pr år. Sitér dette innlegget Link to post
macreimert Svart 28.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2015 Da er det i så fall overraskende liten forskjell på forbruket på 830 og 880. 1030 drar minst 2,5 l/nm etter det jeg har forstått, men det er jo ikke mye med tanke på at det er en mye større båt. Og så går den mye raskere på marsj. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 10.August.2016 Link til dette innlegget Svart 10.August.2016 Da er det i så fall overraskende liten forskjell på forbruket på 830 og 880. 1030 drar minst 2,5 l/nm etter det jeg har forstått, men det er jo ikke mye med tanke på at det er en mye større båt. Og så går den mye raskere på marsj. Stemmer det! :-)Har Viknes 880 med 4-cyl. 222 Hk Yanmar. Tabellen din ser ut til å stemme temmelig bra. Har kjørt flere tester med å sjekke fart / rpm. På øvre turtallsområde ligger farten på min båt 1 - 1,5 knop høyere men synker litt i forhold til din på max rpm. Dette skyldes sannsynligvis skrogformen (lengre lvl, 830 er litt for kort). Har også erfart at LITT groe / slim på skrog og propell, samt vekt ( ræl i båten ca 50 kg ) utgjør mye på farten! Testene på min båt ble gjordt med fulle tanker (2x200 L diesel, 40 L vann, 2 thrustere med egne 2 x 80 Ah batterier og en mann ombord. Har savnet skikkelig kurveform for disse motorene, men med dine data skal det være mulig å få frem slik. :-) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Marwin Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Noen som vet hvor man får kjøpt forbruksmåler i dag? FloScan, Navman el.l. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Gudrun Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 (redigert) Det etterlyses datablad på 4lh motoren ser jeg. Vet ikke om dette kan hjelpe litt? Fant ikke 184hk sånn i farten. Kanskje andre her har en forming om hvor den ligger? Det kan zoomes inn på sidene. 222hk: http://www.yanmar.no/theme/yanmarportal/uploadedFiles/Marine/productDownloads/Leisure-Previous-Models/Datasheet/4LH-STE.pdf 165hk: http://www.yanmar.no/theme/yanmarportal/uploadedFiles/Marine/productDownloads/Leisure-Previous-Models/Datasheet/4LH-DTE.pdf 135hk: http://www.yanmar.no/theme/yanmarportal/uploadedFiles/Marine/productDownloads/Leisure-Previous-Models/Datasheet/4LH-HTE.pdf Redigert 11.August.2016 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 11.August.2016 Link til dette innlegget Svart 11.August.2016 Takk for den Gudrun :-) Kurvene for 222 Hk har jeg leita etter. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.