Jump to content

Viknes 830 med 184 hk Yanmar, forbruk?


macreimert

Recommended Posts

Er det noen her inne som har kartlagt forbruket til denne båttypen nøyaktig? Har hatt en slik båt nå i noen måneder og har ikke klart å finne ut hva som er forbruk i ulike hastigheter. Holder på å planlegge neste års sommertur og er usikker på hvor langt jeg kommer meg på en tank. Noen som vet? Og er det noen som har funnet ut hvilken marsjfart som er den mest økonomiske for denne båten? Har 184 hk Yanmar.

Redigert av macreimert (see edit history)
Link to post

Det jeg leser ut av dette er at båten går svært billig i snekkefart opp til 1800 omdr. og 8 knop. Turtallsområdet 1800 - 2600 er lite attraktivt. Spesielt er 2200 o/min. veldig ugunstig. Hvor man skal legge fra 2600 o/min. og oppover får være opp til tidsskjema og lommebok. Min foreløpige konklusjon er at økonomisk marsjfart er 2600-2700 o/min. 

Redigert av macreimert (see edit history)
Link to post

Som jeg alltid har hevdet, forbruk vil være høyere en De fleste antar. Min Viknes 880, drar 2- 2,2 L på nautisk mil i 16 knob. DVS 32-34 Liter pr time. I 7,5 knob drar den 0,8 - 1 L pr nautsik mil. Har 251HK yanmar 6BY og har elektronisk forbruksmåler som stemmer ganske bra med beregnet forbruk pr bunkring. Groe på propell og skrog merkes fort

 

Forøvrig går jeg mye i 7,5 knob, og det med beskjedne 5-7 Liters Diesel forbruk pr Time

 

Alt i alt er Diesel kostnad beskjeden. Med ca 150 timers bruk pr år, og snitt 5 liter pr time gir dette ca 750-1000 L pr år. 

Link to post
  • 9 måneder senere...

Da er det i så fall overraskende liten forskjell på forbruket på 830 og 880. 

1030 drar minst 2,5 l/nm etter det jeg har forstått, men det er jo ikke mye

med tanke på at det er en mye større båt. Og så går den mye raskere på marsj.

Stemmer det! :-)

Har Viknes 880 med 4-cyl. 222 Hk Yanmar. Tabellen din ser ut til å stemme temmelig bra. Har kjørt flere tester med å sjekke fart / rpm. På øvre turtallsområde ligger farten på min båt 1 - 1,5 knop høyere men synker litt i forhold til din på max rpm. Dette skyldes sannsynligvis skrogformen (lengre lvl, 830 er litt for kort). Har også erfart at LITT groe / slim på skrog og propell, samt vekt ( ræl i båten ca 50 kg ) utgjør mye på farten! Testene på min båt ble gjordt med fulle tanker (2x200 L diesel, 40 L vann, 2 thrustere med egne 2 x 80 Ah batterier og en mann ombord.

Har savnet skikkelig kurveform for disse motorene, men med dine data skal det være mulig å få frem slik. :-)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...