Jump to content

Gearolje skiftpå Mercury 50 EFI


SF

Recommended Posts

Tok opp båten i dag og klargjorde den for vinteren.

 

Motorolje, filter, girolje, tennplugger, nye pakninger m.m var kjøpt inn hos merkeforhandler, så her var vi godt forberedt.  Serie nummeret på motor hadde jeg med så jeg var sikker på å få rett deler :yesnod:

 

Stusset litt på at karen hos Mercury forhandleren bare ga meg 2 pakninger til tappe/vent plugg til undervannshuset. :confused:  Jeg mente nå bestemt at det var to ventplugger.  Nei det var kun den ene som skulle brukes, den bakre. OK, tok med varene og reiste inn på hytta.

 

Fylte på ny olje med den bakre ventpluggen ute til det rant over. En tube av 237ml gikk på, hmm er ikke dette litt lite?

Sjekket igjen i boka og den sier 340ml.  Sjekket nærmere og fylling på ulik undervannshus var beskrevet.  Fant et med 2 ventplugger, og der står det at en først skal fylle med begge pluggene ute til det kommer olje ut av den fremre vent pluggen.  Sett så denne i og fortsett til den renner over i den bakre. (bakre er her den nærmest akterspeilet på båten)

 

Prøvde dette og fikk nå i en halv tube til.

 

Så kommer jeg til spørsmålet, hva hadde skjedd om jeg ikke hadde oppdaget dette og hadde kjørt en sessong med ca 60% olje mengde.  Noen med erfaring?

 

Nevnte jeg at jeg fikk feil tennplugger også :nonod:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Et ikke ukjent fenomen. 

Noen motorer har en ventplugg og noen har to.

Pakningene er forøvrig strengt tatt ikke nødvendig å skifte hver gang, så lenge de ser OK ut og ikke er skadet.

Iallefall det jeg har lest i div. serviceinstruksjoner.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Neppe havari sånn uten videre, men ugunstig om det skulle være en lekkasje i girhuset og olje rant og eller vann kom inn, eller begge deler.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Her med to ventplugger men han fyller ikke fra tappeplugg men fra fremre ventplugg. 

Det var en ny metode så vet ikke om det er helt etter boka.

 

Dette er vel korrekt metode:

 

With the outboard in the vertical position, add lubricant until it appears in the front vent hole and install the plug with sealing washer.

Continue adding lubricant until it appears in the rear vent hole. Stop adding lube and install the rear vent plug and sealing washer before removing the fill tube.

Remove tube and replace the fill plug and sealing washer.

 

https://www.youtube.com/watch?v=Wj0la6c5FDg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...