Jump to content

Lekkasje rundt dyse på Mercruiser QSD 2,0 150


Helgelandskysten

Recommended Posts

Fikk plutselig sterk lukt av dieseldamp i min Uttern t55. Etter litt sjekk ser det ut som det lekker diesel fra "sokkelen" på dyse #3. Ingen lekkasje på tomgang eller når jeg ruser motoren uten motstand, men godt med diesel rundt dysa når jeg gir motoren motstand. Noen som har erfaring med noe liknende, eventuelt hva kan det skyldes? Har enda ikke plukket ut dysa da jeg trenger motorkraften til og tøffe bort til båtutsettet i morgen. Er det noen tetning over ventilsetet som kan springe lekk og eventuellt byttes? Vil helst unngå og bytte dyse da jeg i så tilfelle må tromle skuta et godt stykke etter vei for og komme til verksted som kan programmere ECM til og godta nydysa...

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke motoren din, men vanligvis tetter injektoren mot en myk kobberskive. Dersom det lekker bør du ta dette med en gang. Dersom du er heldig slipper du med å bytte kobberskiva. I verste fall blir anleggsflaten såpass ødelagt at du må få den frest. Du kan jo også prøve å trekke til bolten som holder injektoren som en nødløsning.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke motoren din spesielt, men hvis kobberpakningen mellom dyse og topplokk lekker, er det normalt kompresjon/forbrenningstrykk/eksos som kommer opp. Kommer det diesel opp kan det være løs eller defekt dysemutter, ikke uvanlig at dysemutter sprekker i gjengene, eller det kan svette fra dyserørmutter. Hvis selve injectoren lekker, må du sannsynligvis ha hjelp av dieselverksted.

Hvis du skal ettertrekke noe, finn eksakt moment og bruk momentnøkkel. Hvis noe blir overtrekt risikerer du at dysenålen kan henge seg fast eller bli treg.

Hvis det er lekkasje mellom dyse og injectorkropp må flatene mest sannsynlig planeres/lappes av kompetent verksted. Merkeforhandler kan sannsynligvis ikke det, de vil bare selge deg ny.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...