Jump to content

Interesse for relestyrt bryterpanel?

WinNerd

Recommended Posts

De siste dagene har jeg brukt på å designe et kretskort som skal ta over for det ordinære bryterpanelet i båten min.

Men, nå har prosjektet blitt så komplisert at jeg nesten må lage et lite opplag for at det i det hele tatt skal bli verdt tid og penger brukt til testing, feilsøking osv.
I all hovedsak er det et strømdistribusjons-kort som monteres i vanntett boks en plass hvor det er mer problemfritt å føre ledninger til resten av båten. Kabling opp til bryterpanelet erstattes derfor med en flerlederkabel (analog løsning) eller en enkel seriekabel (digital løsning) istedenfor å måtte trekke masse kabler hele veien til og fra bryterpanelet.
Vedlagt bilde for å illustrere.bilde

Innebygde strømmålere, en på inngangen til kortet, og en på hver utgang. Tanken er å kjøre de opp mot et panel som viser spenning, og strøm fra 7 valgfrie utganger
Veldig lett å få to-polt sikring og brytning på kretsene, bare legg sammen to kort.
Flere brett kan legges sammen for flere kurser, på samme plass i båten eller fordelt utover.
Friere plassering av batteri, batteribank kan deles over flere plasser i båten.
Kortene er bygget opp av populære og standardiserte deler, reparasjoner og vedlikehold kan enkelt utføres av en som kan lodde.

Mulige oppgraderinger:
Trykkbrytere med lys
Bluetooth-tilkobling for å styre fra tlf

Så er spørsmålet: Finnes det interesse for noe sånt? Tenker å bare lage et enkelt opplag for moro skyld.
Prisen har jeg ikke regnet på, men rundt to tusen per brett anslagsvis, basert på et analogt utgangspunkt.

Men de relestyrte panelene som evt. allerede finnes, er de for dårlige?

Tenker bl.a. på Biltemas som tydeligvis er utgått nå http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Strombryter/Touchpanel-2000023349/

Finner ikke releboksen lengre.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Ideen er god . men ikke ny. Og når man først har erstattet bryterne med releer, er det bare fantasien som setter grenser for hvor avansert man vil lage det, slik du er inne på med bluetooth osv, Lykke til med prosjektet, men det virker litt uferdig ennå til å forsøke å lage en butikk av det.

Takk. Jeg begynte på dette prosjektet i frustrasjon av å ikke finne noe ferdigprodukt som passet.

Jeg ønsker ikke å gjøre dette for å starte butikk, det er bare for moro skyld. Hvis jeg ikke får noen flere med fullfører jeg designet som det er i dag (enkelt analogt), hvis mange nok andre vil ha, og ønsker den funksjonaliteten så drar jeg prosjektet litt lenger.

Bluetooth er relativt enkelt å legge til, blant annet Nordic Semiconductor lager bluetooth 4.0 brikker som er enkle å programmere til denne typen bruk.

Hvordan tenker du å bruke bluetoothen da? Med en app på mobilen?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Til middels store anlegg der dette kan være aktuelt, er jo pølsa i rosina og også kunne ha variable utganger med strøm(dioder) eller spenningsstyring(glødelamper) for lysregulering.  

Har du alternativer for dette? Evt. 0-10v utganger for drivere/trafoer.

Strømmåling på utgangene er jo greit å ha til f.eks. lanterneovervåking, men dette blir jo fort custompaneler som må tilpasses hver oppgave/båtmodell..

Det blir dessverre ikke aktuelt å installere strøm eller spenningsregulering på utgangene, jeg har allerede installert regulerbare lysdioder i båten i form av digitalt styrte pikseldioder basert på WS2811-brikker.
dvs jeg kan justere lysstyrke og farge (for å hjelpe nattsynet) på samtlige lys individuelt i båten, og jeg vil langt heller anbefale den metoden enn å begynne med spennings -eller strømregulering.
Se video for illustrasjon av pikseldiodene:

Jeg har dog en litt mer avansert fjernkontroll og holder meg stort sett til fast farge og styrke med mindre jeg føler for å fremkalle et epilepsianfall
Så også at sinnasnekkeren monterte det samme på et gutterom, rødfargen kommer gjerne godt med når han en gang i fremtiden skal ha romantiske stunder.

Strømmålingen er tiltenkt for å holde oversikt over forbruk i uthavn eller under seil, samt som du sier for at være 2 steg foran kommende og eventuelt oppståtte feil.

Ang paneler:
Det blir et firkantet segment-display (samme type som du fant på mobiltelefoner i 1998) som monteres fra baksiden og brytere som monteres i hull man lager med en vanlig drill. Jeg anser det som en fordel siden man da "lager" panelet av i det materialet man ønsker og det får en langt finere finish.
En fordel som kan legges til blir jo da at bryterpanelene blir vesentlig mindre, et relativt kompakt panel med 20 brytere har gjerne samme areal som min løsning bruker med 40 brytere.

Svære, svarte bryterpaneler i C-kvalitet plast synes jeg ødelegger mye når det opprinnelig er flott treverk der f. eks.

Edit:
Jeg kan også montere brytere og display ferdig i materiale av fritt valg, har ingenting imot den typen arbeid.

Redigert av WinNerd (see edit history)

En variant av relestyrt panel (f eks Panel 305 og 306) har vært i bruk på Bavaria i mange år. Gir et lite og oversiktlig touch-panel på styreplassen som gir signaler til et stort kretskort med diverse releer, sikringer osv plassert i et skap et annet sted i båten. Prinsippet er enkelt og systemet virker greit. Tror for øvrig man kan finne mye ferdig laget på diverse nettbutikker i Kina. Ideen til WinNerd ser spennende og god ut. Lykke til.

Ja jeg trodde den var utgått for det stod det på mitt lokale Biltema varehus og de fleste andre.

Det var jo synd.

Her er bruksanvisningen http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/25-938_man.pdf

Redigert av teerex (see edit history)

En variant av relestyrt panel (f eks Panel 305 og 306) har vært i bruk på Bavaria i mange år. Gir et lite og oversiktlig touch-panel på styreplassen som gir signaler til et stort kretskort med diverse releer, sikringer osv plassert i et skap et annet sted i båten. Prinsippet er enkelt og systemet virker greit. Tror for øvrig man kan finne mye ferdig laget på diverse nettbutikker i Kina. Ideen til WinNerd ser spennende og god ut. Lykke til.

Ja, jeg hadde et par båter med denne løsningen når jeg jobbet som charterkaptein i middelhavet, mye derfor jeg hadde lyst på det selv.

Ja, har funnet veldig mye ferdige løsninger, men enten er de altfor kjipe, eller så er de dyr, komplisert og umulig å reparere.

Eneste ferdig-systemet som jeg fant aktuelt var mastervolt sitt, siden det er så modulbasert, men det var også til en pris som gjorde det helt uaktuelt.

Tusen takk, men utifra responsen så langt ser det ut som at jeg bare sender et par kort rett i "produksjon" med det relativt enkle designet jeg har i dag.

Biltema sin løsning så definitivt ikke aktuell.

Brettet som helhet tåler bare opptil 40A, monteringsmåten er horribel, releboksen kan plasseres maksimalt en meter fra bryterpanelet og hver utgang kan bare sikres opptil 10A.

I tillegg er det stygt og fra Biltema.

Ja det har du nok rett .

Mange vil nok se bare på prisen i første omgang og tenke at det var et kupp.

Jeg relestyrer noen av min belastinger via bryterne for å slippe å ha belastningen over lange kabler.

Hvis du skal lage noe så ville jeg ha hatt et bussbasert system hvor man fra bryterne via busstilknytningen styrer releer på strategiske steder med egne tilførsler og sikringer. (innganger og utganger)

Man vi da få mindre med kabeltrekking og kortere kabler (mange steder trekkes kabler frem til bryterpanelet og samme vei tilbake)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Jeg relestyrer noen av min belastinger via bryterne for å slippe å ha belastningen over lange kabler.

Hvis du skal lage noe så ville jeg ha hatt et bussbasert system hvor man fra bryterne via busstilknytningen styrer releer på strategiske steder med egne tilførsler og sikringer. (innganger og utganger)

Man vi da få mindre med kabeltrekking og kortere kabler (mange steder trekkes kabler frem til bryterpanelet og samme vei tilbake)

Tanken er å plassere releboksen så nært batteriet at tilførselskabelen er rundt 20 cm.

Å kjøre en "powerbar" gjennom båten

med reeler på diverse plasser ble vurdert, men avblåst for å få større grad av redundans, samt for å gjøre det lettere å hindee korrosjon osv.

Sjekk ut Solhaug sine skap, me har dei i fleire båtar og er veldig fornøyde med dei.

Skap settes som regel i maskinrom eller annan plass g så berre ein vanleg TP kabel opp til knappane i styrehuset.

http://www.solhaug.as/sikringsskap-12-24-230v/aos-sikringsmodul-faste-kurser-u/bryter/sikringsmodul-aos-mb-cf7-12/24v

Dette så ut til å være god kvalitet, men fremdeles ca 5x så dyrt som jeg kan lage selv. Løsningen har heller ikke innebygd strømmåling.

Tror dog jeg kjøper den lensepumpen.... :)

Skal legge opp nytt bryterpanel i min Windy 27 etterhvert så det er bare å sette i produksjon  :smiley:

• 3 måneder senere...

Biltema har fått en ny type, med VGA kabel mellom panel og releboks. Så den kan jo gjøres så lang man vil antar jeg.

http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Strombryter/Strombryterpanel-med-releboks-2000037200/

• 3 måneder senere...

Nå begynner vi å snakke, prisen var jo tiltalende og IP66 likeså.

Men til tross for at jeg ikke er aktiv her inne jobbes det enda med prosjektet. Dessverre var jeg dum nok til å tenke "kan like gjerne gjøre det skikkelig når jeg først er i gang" og satser på full pupp med chip-styrte kort og bluetooth/wlan fjernstyring, det tar tid.

• 11 måneder senere...
On 19.5.2016 at 2:12 AM, WinNerd said:

Nå begynner vi å snakke, prisen var jo tiltalende og IP66 likeså.

Men til tross for at jeg ikke er aktiv her inne jobbes det enda med prosjektet. Dessverre var jeg dum nok til å tenke "kan like gjerne gjøre det skikkelig når jeg først er i gang" og satser på full pupp med chip-styrte kort og bluetooth/wlan fjernstyring, det tar tid.

Hva med, altså har tenkt litt på dette selv, det er nok ledninger i båten, en Arduino med en rele modul, da kan man huke opp hva som helst, bluetooth, gsm modul eller bare en seriekabel for å styre den fra et annet sted? Har en arduino med gsm oppe og kjøre, tenkte å koble til vann nivå bryter osv. Men burde kunne styre noen releer i samme slengen.

Baltic-pappa

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...