Jump to content

Hvilke dieselmotorer bør man styre unna?


Frivakt

Recommended Posts

Er i ferd med å selge en båt med Ford Sabb 2728T. Denne motoren har ikke gitt meg en eneste bekymring i den tiden jeg har hatt den. Når jeg kjøper ny båt, vil jeg gjerne finne en med driftsikker motor. Men jeg har skjønt at selv anerkjente motorprodusenter som VP og Yanmar har enkelte mindre vellykkede motorer på samvittigheten. Leste denne artikkelen i Båtmagasinet om VPs D-serie.

 

Hvilke motorer bør jeg styre unna når jeg kjøper ny båt?

Link to post

styr unna bmw

 

Mener du Yanmars BMW-baserte motorer?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja, flere av Yanmar sine nye motorer er basert på BMW.  :giggle:

 

Forøvrig har jeg hatt BMW D636. Utmerket motor. Denne motorproduksjonen ble vel nedlagt i 1987-88 og overført til Mercruiser.

 

Poenget kommer fra Eureka: Vedlikehold, vedlikehold og atter vedlikehold.

 

Selv har jeg hatt både en eldre og en nyere Volvo-motor og har vært godt fornøyd. De var også meget godt ivaretatt og helt problemfrie for min del.

 

Jeg har ikke hatt Yanmar, men har inntrykk av at det er gode motorer. De har imidlertid høye delepriser og det kan jo være noe å ta med i totalvurderingen.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post

tenker nok helst på bmw 180 hk mye problemer med kjøling:

 

Disse problemene ligger nesten 30 år tilbake I tid og motorene ble modifisert på garantien så dette er et ikke eksisterende problem lenger. Med mindre man skulle slumpe til å komme over en som ikke ble modifisert. Rart hvordan gamle myter fester seg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Disse problemene ligger nesten 30 år tilbake I tid og motorene ble modifisert på garantien så dette er et ikke eksisterende problem lenger. Med mindre man skulle slumpe til å komme over en som ikke ble modifisert. Rart hvordan gamle myter fester seg...

Helt enig med deg index. hvis det er en dårlig motor, hvorfor virker de da etter 30år?

 

Jeg har hatt D636 og det var ikkeno problem med den.

 

Problemet med disse i dag er ikke at det er BMW, men at de er 30 år. Det er mange motorer som er 30 år jeg ikke vil ha.

 

For øvrig fornøyd med Yanmar

Link to post

Disse problemene ligger nesten 30 år tilbake I tid og motorene ble modifisert på garantien så dette er et ikke eksisterende problem lenger. Med mindre man skulle slumpe til å komme over en som ikke ble modifisert. Rart hvordan gamle myter fester seg...

 

Evig eies kun et dårlig rykte  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ikke for å være kverulant, men en tråd som dette med denne tittelen får fort ett "negativt" preg og enkelte motorer/merker kan fort bli uthengt fortjent eller ei. Kunne kanskje vært en ide og snudd på tittelen? Hvilke dieselmotorer anbefaler vi fra f.eks 1980 og opp til i dag. Så kan man jo selv tolke at de som etter hvert ikke blir anbefalt bør man kanskje være ekstra oppmerksom på?

 

Windy37GM sin liste sier f.eks ikke noe om årganger og er derfor upresis. Når ble 1 generasjon slutt? 2005, 2007 eller 2010? KAD 42, gjaldt vel bare de første årgangene, senere KAD 42 fikk fikset dette? BMW  vet jeg lite om, Det finnes også den motoren som ble kalt "krølltoppen" uten å nevne navn og sikkert en rekke til. Mange av de fikk fikset problemene, men ryktene består ufortjent som Index påpeker. Derfor litt viktig med å være presise.

 

Bare en tanke?

Redigert av Jori (see edit history)
Link to post

Vel var det ikke egentlig en Iveco som ble brukt i BMW sin 180 Hk?

Var vel ikke mer kjøleproblem med den en for eksempel Volvo sin 40 motor.

Var det noe jeg kanskje ville styrt unna så er det amerikanske V8 dieselmotorer basert på en eller annen bilmotor. 

 

Det var italienske VM Motori sin 180 hk 3,6 liters motor som BMW mariniserte litt for dårlig for det lange løp. Men det ble jo utbedret.

Mercruiser overtok motorserien på slutten av 80-tallet, og VM Motori forbedret, forstørret og videreutviklet den etterhvert til 320/350 hk.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...