Frivakt Startet 25.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 25.Oktober.2015 Er i ferd med å selge en båt med Ford Sabb 2728T. Denne motoren har ikke gitt meg en eneste bekymring i den tiden jeg har hatt den. Når jeg kjøper ny båt, vil jeg gjerne finne en med driftsikker motor. Men jeg har skjønt at selv anerkjente motorprodusenter som VP og Yanmar har enkelte mindre vellykkede motorer på samvittigheten. Leste denne artikkelen i Båtmagasinet om VPs D-serie. Hvilke motorer bør jeg styre unna når jeg kjøper ny båt? Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 25.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2015 styr unna bmw Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2015 Båter med D-serien er faktisk de jeg ville prioritert. Det er hvordan motoren er stelt og vedlikeholdt som er avgjørende. -hovedsakelig. Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 25.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2015 vedlikehold er viktig , men det er ikke til å stikke under en stol at noen motorer er mer problemfylte enn andre Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 25.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2015 I steden for og anbefale hvilke motorer du bør styre unna vil jeg heller anbefale en motor du bør styre mot og det er Yanmars LH serie bunnsolide motorer som bare går og går Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 (redigert) Spørs vel helt hvordan motoren har blitt tatt vare på ! Har en bmw D50-2 som jeg selv er meget fornøyd med. Men bmw stoppet vel produksjon på slutten av 80 tallet,og da tok vel mercruser over. Redigert 26.Oktober.2015 av Hmm ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 styr unna bmw Mener du Yanmars BMW-baserte motorer? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bergen dørk Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 (redigert) Ja, flere av Yanmar sine nye motorer er basert på BMW. Forøvrig har jeg hatt BMW D636. Utmerket motor. Denne motorproduksjonen ble vel nedlagt i 1987-88 og overført til Mercruiser. Poenget kommer fra Eureka: Vedlikehold, vedlikehold og atter vedlikehold. Selv har jeg hatt både en eldre og en nyere Volvo-motor og har vært godt fornøyd. De var også meget godt ivaretatt og helt problemfrie for min del. Jeg har ikke hatt Yanmar, men har inntrykk av at det er gode motorer. De har imidlertid høye delepriser og det kan jo være noe å ta med i totalvurderingen. Redigert 26.Oktober.2015 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
båt 45 Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 tenker nok helst på bmw 180 hk mye problemer med kjøling: min yanmar er basert på toyota og har gått prikk fritt Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 iveco er noe av det beste etter min mening i båten jeg jobber på har vi to ivecoer begge har gått 23000 timer uten problemer Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 BMW 180HK pga kjølingen som nevnt over. VP KAD42 pga underspylingen 1 generasjon VP D-serie som er gått under 5-600 timer. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
index Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 tenker nok helst på bmw 180 hk mye problemer med kjøling: Disse problemene ligger nesten 30 år tilbake I tid og motorene ble modifisert på garantien så dette er et ikke eksisterende problem lenger. Med mindre man skulle slumpe til å komme over en som ikke ble modifisert. Rart hvordan gamle myter fester seg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
båt 45 Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 helt enig windy ikke dum du ;) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 Vel var det ikke egentlig en Iveco som ble brukt i BMW sin 180 Hk? Var vel ikke mer kjøleproblem med den en for eksempel Volvo sin 40 motor. Var det noe jeg kanskje ville styrt unna så er det amerikanske V8 dieselmotorer basert på en eller annen bilmotor. Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 går faktisk ganske mange av disse gamle bmw ene rundt og lunker på halv maskin enda Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 har faktisk en rekke 6er Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 Har man en BMW med separate topper så er det en italiensk VM Motori,som er en god motor. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
båt 45 Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 iveco har aldri brukt bmw sitt mariniserings opplegg derfor er iveco en bedre motor :) Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 Disse problemene ligger nesten 30 år tilbake I tid og motorene ble modifisert på garantien så dette er et ikke eksisterende problem lenger. Med mindre man skulle slumpe til å komme over en som ikke ble modifisert. Rart hvordan gamle myter fester seg... Helt enig med deg index. hvis det er en dårlig motor, hvorfor virker de da etter 30år? Jeg har hatt D636 og det var ikkeno problem med den. Problemet med disse i dag er ikke at det er BMW, men at de er 30 år. Det er mange motorer som er 30 år jeg ikke vil ha. For øvrig fornøyd med Yanmar Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 alt kan virke bare man er god til a skru Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 Disse problemene ligger nesten 30 år tilbake I tid og motorene ble modifisert på garantien så dette er et ikke eksisterende problem lenger. Med mindre man skulle slumpe til å komme over en som ikke ble modifisert. Rart hvordan gamle myter fester seg... Evig eies kun et dårlig rykte Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Jori Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 (redigert) Ikke for å være kverulant, men en tråd som dette med denne tittelen får fort ett "negativt" preg og enkelte motorer/merker kan fort bli uthengt fortjent eller ei. Kunne kanskje vært en ide og snudd på tittelen? Hvilke dieselmotorer anbefaler vi fra f.eks 1980 og opp til i dag. Så kan man jo selv tolke at de som etter hvert ikke blir anbefalt bør man kanskje være ekstra oppmerksom på? Windy37GM sin liste sier f.eks ikke noe om årganger og er derfor upresis. Når ble 1 generasjon slutt? 2005, 2007 eller 2010? KAD 42, gjaldt vel bare de første årgangene, senere KAD 42 fikk fikset dette? BMW vet jeg lite om, Det finnes også den motoren som ble kalt "krølltoppen" uten å nevne navn og sikkert en rekke til. Mange av de fikk fikset problemene, men ryktene består ufortjent som Index påpeker. Derfor litt viktig med å være presise. Bare en tanke? Redigert 26.Oktober.2015 av Jori (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 Gamle VP rekkeseksere med under 200hk er kanskje ikkje heilt best. Men vi snakker om maskiner som er eller snart er veteran. Mange båter er gode og fortjener nyere maskiner. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bårdp Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 Etter mitt syn er vel det mest fornuftig om en er ute etter ny brukt båt. Å spørre om andres erfaringer med den motoren en står i ferd med å investere i. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 (redigert) Vel var det ikke egentlig en Iveco som ble brukt i BMW sin 180 Hk? Var vel ikke mer kjøleproblem med den en for eksempel Volvo sin 40 motor. Var det noe jeg kanskje ville styrt unna så er det amerikanske V8 dieselmotorer basert på en eller annen bilmotor. Det var italienske VM Motori sin 180 hk 3,6 liters motor som BMW mariniserte litt for dårlig for det lange løp. Men det ble jo utbedret. Mercruiser overtok motorserien på slutten av 80-tallet, og VM Motori forbedret, forstørret og videreutviklet den etterhvert til 320/350 hk. Redigert 26.Oktober.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.