Jump to content

Hvilke dieselmotorer bør man styre unna?

Frivakt

Recommended Posts

Den derre VM Motori / BMW / Mercruiser / Cummins motoren med separate topper lider også av at toppene vrir seg og blir utette ved for har belastning når kald.

Men det er vel ingen som belaster en kald motor nå til dags.... ;-)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Det med VM-toppene var nok mere et 80/90 talls problem som nyere utgaver ikke har vært spesielt befengt med såvidt jeg kjenner til.

Nå var det nok mest i bilverdenen at det evt. var et merkbart problem. Biler brukes jo året rundt, også i streng kulde er det blitt meg fortalt  :smiley:

Jeg har selv en 15 år gammel bil med 5-syl VM Motori dieselmotor og den har ikke hatt problem med toppene iallefall. Bank i bordet.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Gode motorer; QSD 6sylinder til Cummins Mercruiser - basert på å ha vært innsom tre ulike verksteder for å finne deler (nye remmer). De har ikke deler på lager fordi de ikke trenger deler til disse. "Motorene er bunnsolide".

Verkstedene har noe større erfaringsgrunnlag enn enkeltindivider på et forum. Sannsynligvis. Derfor en god kilde.

Kanskje TS kan si litt om hva slags båt han ser for seg, størrelse, alder og motorytelse/ fartsområde.

Jeg ser etter en bakdørsbåt på ca 30 fot med aksling. Budsjettet tilsier at nok bli en båt fra seint 90-tall eller tidlig 2000-tall. Aktuelle båter er Riviera, Saga, ++. Antar dette innebærer en motor mellom ca 200 til 300 hk.

Riviera, Saga, Skilsø, osv på ca 30 fot med fast aksling fra det aktuelle tidsrommet er vel ensbetydende med Yanmar eller Volvo.

Derfor startet jeg tråden med å nevne disse to fabrikantene. Ser at det er svært ulike meninger om D-serien og en advarsel mot første utgaven av KAD42. Men er det slik at Yanmar bare har levert gode motorer, eller er det enkelte modeller der også som det er lurt å være obs på?

Vil ikkje snakke ned nokon motorar, men personleg held eg ikkje berre ein, men fleire knappar på Steyr, og då helst dei med turtal under 3600. Høgre turtal er eg skeptisk til generelt. Det er forsåvidt berre å gå inn på arkivet, lite negativt her om Steyr.

Det blir litt feil dette med arkivet Fjordgubbe.Steyr er nok ein god motor men det går vel minst 20 vp/yanmar pr. steyr i salgstall oppigjennom årene?I båtlaget der jeg har båt er det vel bare ein med denne motortypen.

Redigert av Miki-222 (see edit history)

Båt med fjernkontroll

Nå driver jeg mest med bil, men hvis man ikke skrur selv anbefaler jeg ingen og kjøpe verken bil/båt med diesel motor som er over 20år gammelt. Med norske verksted priser.

Skrur man selv blir det noe helt annet. Da ville jeg først og fremst sett på tilgjengelighet og pris på alt av deler på sjøvann siden. 

Når det gjelder VM Motori er det største problemet at lagringen til vippe armene i toppen ryker som resulterer i dårlig, ingen olje trykk. Men det er en såkalt dritt motor men veldig billig og skru på hvis man vet hvor man skal plukke deler fra. Du får nye topper på ebay for 1300,- eller man kan kjøpe en chrysler voyager for vrakpant og ta det meste av motor deler der og kaste bilen etterpå og vips så var topper/stempler/råder gratis.

Redigert av bmwmaxi (see edit history)

Hei, de siste båtene jeg har hatt er med samme motor som du har Gib, sabb/ford.

Dersom du skal ha en av de båtene som du beskriver, finnes de med Cummins motorer, det har jeg ville gått for.

Prøv å unngå motorer med regreim og all elektronikk i, enkle motorer, Cummins har det, på de som kom før mercrucer tida.

Ja jeg vet at jeg er konservativ/gammeldags...... 

Lykke til .

Nå driver jeg mest med bil, men hvis man ikke skrur selv anbefaler jeg ingen og kjøpe verken bil/båt med diesel motor som er over 20år gammelt. Med norske verksted priser.

Skrur man selv blir det noe helt annet. Da ville jeg først og fremst sett på tilgjengelighet og pris på alt av deler på sjøvann siden. 

Når det gjelder VM Motori er det største problemet at lagringen til vippe armene i toppen ryker som resulterer i dårlig, ingen olje trykk. Men det er en såkalt dritt motor men veldig billig og skru på hvis man vet hvor man skal plukke deler fra. Du får nye topper på ebay for 1300,- eller man kan kjøpe en chrysler voyager for vrakpant og ta det meste av motor deler der og kaste bilen etterpå og vips så var topper/stempler/råder gratis.

Heldigvis er denne motoren ikke marinisert, så med mindre du skal kjøpe en motor fra de ulike bilene som hadde denne motoren og marinisere denne selv, så går du klar...

(...sukk... )

Det er den mercruiser/bmw har brukt med forskjellige syl. antall, men det meste av deler er likt.

De fleste utgavene av marine VM Motori etter ca 1995 har direkte innsprøytning, og har ikke samme toppene som bilmotorene (forkammertopper).

Men noen deler er kanskje felles.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Hei lurte på en ting ang dette fikk høre en gang att motoren min var bygd på en bilmotor.

Og om jeg skulle søke etter deler kunne jeg søke på (OM 316 el noe lign ).

Motor er en Bmw d50-2.

Finnes det virkelig noen bilmotor som mariniseringen passer på ?!

Disse motorene ble brukt mye til aggregat og lign,men trodde ikke de var brukt i biler ?!

Sporer litt av tråden nå men,lenge lurt på dette

Hei lurte på en ting ang dette fikk høre en gang att motoren min var bygd på en bilmotor.

Og om jeg skulle søke etter deler kunne jeg søke på (OM 316 el noe lign ).

Motor er en Bmw d50-2.

Finnes det virkelig noen bilmotor som mariniseringen passer på ?!

Disse motorene ble brukt mye til aggregat og lign,men trodde ikke de var brukt i biler ?!

Sporer litt av tråden nå men,lenge lurt på dette

BMW D50-motoren er en marinisert Hatz diesel.

bilde

Leser at noen har bastante negative meninger om BMW, hvilke erfaringer har dere med BMW? Har eid en Scand Baltic med BMW D636. Godt fornøyd med motor og drivverk. Som bildet viser hadde motoren gått nesten 2500 timer da jeg solgte den, aldri et problem. Kjøper er også fornøyd etter foreløpig en sesong. Hadde det vært kjøle-problemer burde de ha kommet etter såpass med timer.

På de åtte årene jeg hadde båten/motoren gjorde jeg kun vanlig vedlikehold, olje/filter skift vært år (sikkert unødvendig med ca. 70-80 timer pr. sesong), satte inn sinkanoder på hver side av varmeveksler, hadde to rens med eddiksyre på saltvansdel, byttet olje på gear en gang og impeller ble byttet to ganger.

Kan ikke komme på mer nå.

Har før eid båt med Sleipner, Volvo Penta MD17D og har en med Volvo Penta D6-370. Men ønsket meg tilbake til BMW.

Etter hva jeg har fått med meg, må også D6 ha syrevask av saltvann-delen min. hvert 5 år, ellers tetter varmevekseler seg fra bunn av.

Til dere som leser på dette forumet, ikke hør på de som slenger ut en påstand uten begrunelse. De har antageligvis hørt noe og videre fører det ukritisk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...