Tranen2 Svart 26.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2015 Den derre VM Motori / BMW / Mercruiser / Cummins motoren med separate topper lider også av at toppene vrir seg og blir utette ved for har belastning når kald. Men det er vel ingen som belaster en kald motor nå til dags.... ;-) Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Teerex Svart 26.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2015 (redigert) Det med VM-toppene var nok mere et 80/90 talls problem som nyere utgaver ikke har vært spesielt befengt med såvidt jeg kjenner til. Nå var det nok mest i bilverdenen at det evt. var et merkbart problem. Biler brukes jo året rundt, også i streng kulde er det blitt meg fortalt Jeg har selv en 15 år gammel bil med 5-syl VM Motori dieselmotor og den har ikke hatt problem med toppene iallefall. Bank i bordet. Redigert 26.Oktober.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eureka Svart 26.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2015 -det er vel nesten like mange meninger om motorer son medlemmer her på forumet. Kanskje TS kan si litt om hva slags båt han ser for seg, størrelse, alder og motorytelse/ fartsområde. Da kan man tilnærme seg problemstillingen litt lettere... Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 26.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2015 Gode motorer; QSD 6sylinder til Cummins Mercruiser - basert på å ha vært innsom tre ulike verksteder for å finne deler (nye remmer). De har ikke deler på lager fordi de ikke trenger deler til disse. "Motorene er bunnsolide". Verkstedene har noe større erfaringsgrunnlag enn enkeltindivider på et forum. Sannsynligvis. Derfor en god kilde. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 26.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2015 Kanskje TS kan si litt om hva slags båt han ser for seg, størrelse, alder og motorytelse/ fartsområde. Jeg ser etter en bakdørsbåt på ca 30 fot med aksling. Budsjettet tilsier at nok bli en båt fra seint 90-tall eller tidlig 2000-tall. Aktuelle båter er Riviera, Saga, ++. Antar dette innebærer en motor mellom ca 200 til 300 hk. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 26.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2015 Riviera, Saga, Skilsø, osv på ca 30 fot med fast aksling fra det aktuelle tidsrommet er vel ensbetydende med Yanmar eller Volvo. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 26.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2015 (redigert) Vil ikkje snakke ned nokon motorar, men personleg held eg ikkje berre ein, men fleire knappar på Steyr, og då helst dei med turtal under 3600. Høgre turtal er eg skeptisk til generelt. Det er forsåvidt berre å gå inn på arkivet, lite negativt her om Steyr. Redigert 26.Oktober.2015 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 26.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2015 Riviera, Saga, Skilsø, osv på ca 30 fot med fast aksling fra det aktuelle tidsrommet er vel ensbetydende med Yanmar eller Volvo. Derfor startet jeg tråden med å nevne disse to fabrikantene. Ser at det er svært ulike meninger om D-serien og en advarsel mot første utgaven av KAD42. Men er det slik at Yanmar bare har levert gode motorer, eller er det enkelte modeller der også som det er lurt å være obs på? Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 26.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2015 (redigert) Vil ikkje snakke ned nokon motorar, men personleg held eg ikkje berre ein, men fleire knappar på Steyr, og då helst dei med turtal under 3600. Høgre turtal er eg skeptisk til generelt. Det er forsåvidt berre å gå inn på arkivet, lite negativt her om Steyr. Det blir litt feil dette med arkivet Fjordgubbe.Steyr er nok ein god motor men det går vel minst 20 vp/yanmar pr. steyr i salgstall oppigjennom årene?I båtlaget der jeg har båt er det vel bare ein med denne motortypen. Redigert 26.Oktober.2015 av Miki-222 (see edit history) Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
bmwmaxi Svart 26.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2015 (redigert) Nå driver jeg mest med bil, men hvis man ikke skrur selv anbefaler jeg ingen og kjøpe verken bil/båt med diesel motor som er over 20år gammelt. Med norske verksted priser. Skrur man selv blir det noe helt annet. Da ville jeg først og fremst sett på tilgjengelighet og pris på alt av deler på sjøvann siden. Når det gjelder VM Motori er det største problemet at lagringen til vippe armene i toppen ryker som resulterer i dårlig, ingen olje trykk. Men det er en såkalt dritt motor men veldig billig og skru på hvis man vet hvor man skal plukke deler fra. Du får nye topper på ebay for 1300,- eller man kan kjøpe en chrysler voyager for vrakpant og ta det meste av motor deler der og kaste bilen etterpå og vips så var topper/stempler/råder gratis. Redigert 26.Oktober.2015 av bmwmaxi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 26.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2015 Hei, de siste båtene jeg har hatt er med samme motor som du har Gib, sabb/ford. Dersom du skal ha en av de båtene som du beskriver, finnes de med Cummins motorer, det har jeg ville gått for. Prøv å unngå motorer med regreim og all elektronikk i, enkle motorer, Cummins har det, på de som kom før mercrucer tida. Ja jeg vet at jeg er konservativ/gammeldags...... Lykke til . Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 26.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2015 Nå driver jeg mest med bil, men hvis man ikke skrur selv anbefaler jeg ingen og kjøpe verken bil/båt med diesel motor som er over 20år gammelt. Med norske verksted priser. Skrur man selv blir det noe helt annet. Da ville jeg først og fremst sett på tilgjengelighet og pris på alt av deler på sjøvann siden. Når det gjelder VM Motori er det største problemet at lagringen til vippe armene i toppen ryker som resulterer i dårlig, ingen olje trykk. Men det er en såkalt dritt motor men veldig billig og skru på hvis man vet hvor man skal plukke deler fra. Du får nye topper på ebay for 1300,- eller man kan kjøpe en chrysler voyager for vrakpant og ta det meste av motor deler der og kaste bilen etterpå og vips så var topper/stempler/råder gratis. Heldigvis er denne motoren ikke marinisert, så med mindre du skal kjøpe en motor fra de ulike bilene som hadde denne motoren og marinisere denne selv, så går du klar... (...sukk... ) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 26.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2015 Veit ikkje om det vert so mykje feil eg Mikki-222? Me snakkar om prosent, ikkje sant? Færre motorar og færre negative og positive omtalar. Dette går begge vegar. Steyer lagar motorane sine sjølve, difor få typar. Yanmar berre mariniserer dei, utan at det er negativt. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 26.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2015 Heldigvis er denne motoren ikke marinisert, så med mindre du skal kjøpe en motor fra de ulike bilene som hadde denne motoren og marinisere denne selv, så går du klar... (...sukk... ) Det er den mercruiser/bmw har brukt med forskjellige syl. antall, men det meste av deler er likt. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2015 Det er den mercruiser/bmw har brukt med forskjellige syl. antall, men det meste av deler er likt. De fleste utgavene av marine VM Motori etter ca 1995 har direkte innsprøytning, og har ikke samme toppene som bilmotorene (forkammertopper). Men noen deler er kanskje felles. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Stjernen ! Svart 26.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2015 Hei lurte på en ting ang dette fikk høre en gang att motoren min var bygd på en bilmotor. Og om jeg skulle søke etter deler kunne jeg søke på (OM 316 el noe lign ). Motor er en Bmw d50-2. Finnes det virkelig noen bilmotor som mariniseringen passer på ?! Disse motorene ble brukt mye til aggregat og lign,men trodde ikke de var brukt i biler ?! Sporer litt av tråden nå men,lenge lurt på dette Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 26.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2015 Min erfaring med Bmw er positiv. Bmw har et ufortjent dårlig rykte synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 26.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2015 Enig der alle jeg har møtt med BMW har vært veldig fornøyd igrunn ! Uansett motor str. Er veldig fornøyd med min motor Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 26.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2015 Diesel - Styr unna Diesel :) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Teerex Svart 26.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2015 Styr unna diesel? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bay_liner Svart 26.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2015 Ja? Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Teerex Svart 26.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2015 Hei lurte på en ting ang dette fikk høre en gang att motoren min var bygd på en bilmotor. Og om jeg skulle søke etter deler kunne jeg søke på (OM 316 el noe lign ). Motor er en Bmw d50-2. Finnes det virkelig noen bilmotor som mariniseringen passer på ?! Disse motorene ble brukt mye til aggregat og lign,men trodde ikke de var brukt i biler ?! Sporer litt av tråden nå men,lenge lurt på dette BMW D50-motoren er en marinisert Hatz diesel. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 26.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2015 Ja? Finnes det noe bra alternativ da? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
AlfArie Svart 26.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2015 Leser at noen har bastante negative meninger om BMW, hvilke erfaringer har dere med BMW? Har eid en Scand Baltic med BMW D636. Godt fornøyd med motor og drivverk. Som bildet viser hadde motoren gått nesten 2500 timer da jeg solgte den, aldri et problem. Kjøper er også fornøyd etter foreløpig en sesong. Hadde det vært kjøle-problemer burde de ha kommet etter såpass med timer. På de åtte årene jeg hadde båten/motoren gjorde jeg kun vanlig vedlikehold, olje/filter skift vært år (sikkert unødvendig med ca. 70-80 timer pr. sesong), satte inn sinkanoder på hver side av varmeveksler, hadde to rens med eddiksyre på saltvansdel, byttet olje på gear en gang og impeller ble byttet to ganger. Kan ikke komme på mer nå. Har før eid båt med Sleipner, Volvo Penta MD17D og har en med Volvo Penta D6-370. Men ønsket meg tilbake til BMW. Etter hva jeg har fått med meg, må også D6 ha syrevask av saltvann-delen min. hvert 5 år, ellers tetter varmevekseler seg fra bunn av. Til dere som leser på dette forumet, ikke hør på de som slenger ut en påstand uten begrunelse. De har antageligvis hørt noe og videre fører det ukritisk. Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 26.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2015 Redigert: Dere som er negative, har dere "opplevd" motoren (BMW)? Kom med konkrete erfaringer, eller hold .......: Måtte bare komme med det, synes at det i senere tid har kommet mange påstander, uten begrunelse, etter min menig bør de ikke tillegges troverdighet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.