Førstefender Svart 27.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 Redigert: Dere som er negative, har dere "opplevd" motoren (BMW)? Kom med konkrete erfaringer, eller hold .......: Måtte bare komme med det, synes at det i senere tid har kommet mange påstander, uten begrunelse, etter min menig bør de ikke tillegges troverdighet. Veldig enig! Har hatt Fiat Iveco 220hk, Volvo Tamd 30, BMW D190 og 2 stk første genrasjon KAD 42 (bygged om til Kad 43). Alle har fungert upåklagelig i mitt eie. BMW'en var nesten 25år når jeg eide den, mye mindre røyk ved kald start en tilsvarende Volvo, og selve motoren var helt tør, helt ulikt Volvo.. Sitér dette innlegget Link to post
belsby Svart 27.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 Er en ny vp D2-55F 'bra'? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 Har hatt Volvo D2 55 fra 2002. Kjøpte den i 2004 og hadde den til 2013 motoren var kjørt 1600t da jeg solgte den. Eneste feilen jeg hadde på den motoren var branketten til dynamoen som knak og jeg måtte sveise. Ellers fungerte den helt utmerket. Ut over vanlig vedlikehold med årlig skifte av filter og olje var det eneste utførte en liten ombygging på kjølesystemet for å få høyere temperatur på tomgang. Hadde ikke hat noen betenkeligheter med å kjøpe den motoren på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 (redigert) Jeg har hatt 4 båter med D4/D6 motorer siden 2004. Tok en 2007 model Nimbus 30S med D6 310, 650 timer, i innbytte i sommer. er veldig godt fornøyd med D motorene. Redigert 27.Oktober.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 27.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 (redigert) Skal det først lages en slik liste over motorer en bør styre unna, bør vel MD32, den beryktede "krølltoppmotoren" fra Volvo, trone på toppen av lista? MD 32 er/var egentlig en marinisert 6 sylindret Peugeot bilmotor fra 70-tallet en gang. Problemet var vel en svært ustabil aluminiumstopp som krevde hyppige ettertrekkinger for ikke å vri seg og forårsake brudd i toppakningen. Redigert 27.Oktober.2015 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
KAT Svart 27.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 Hadde en BMW D636 180 hk i 29 Balticen som jeg hadde i 10 år. Kjølesystemet var oppgradert. Det var aldri noen problemer med den. Stillegående, relativt vibrasjonsfri og "lett å holde rein"- altså helt tørr og rein uten svetting av olje eller annet. Startet nesten før nøkkelen var vridd rundt, røykfri og ingen oljefilm i vannet. Det eneste galt en kunne si om denne motoren var at båten desverre var for stor for 180 hk. Så finnes det faktisk noen få av D636 som fremdeles ikke har blitt oppgradert fordi eierne ikke kjører fortere enn 7-8 knop og ikke opplever kjøleproblemer. Faktisk tror jeg 95% av dere normalt ikke kjører noe særlig fortere enn det! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 Når noen skryter over mange år og 2000 timer så er det nesten kaffe i halsen her. VP sine 130 - 165 hk lever langt over forventnig vist de passerer 2000timer mellom kvar overhaling. Innimellom kjører eg fleire båter med amerikanske yanmarer på over 300hk. Alle har snart 5000 timer uten at de bærer preg av det. Hadde det vert biler som bare tålte eit par tusen timer så hadde de vert hugget for lenge siden. Men siden båter har vert overprisede i mange tiår så har ingen tørret å avskilte. At VP og BMW kan være gode motorer med nødvendige oppgaderinger, ja sjølvsagt. Men på spørsmål om hvilke dieselmotorer bør man styre unna ? Sjølvsagt dei med dårlig rykte, ellers er det jo ingen å styre unna ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Frivakt Svart 27.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 Innimellom kjører eg fleire båter med amerikanske yanmarer på over 300hk. Alle har snart 5000 timer uten at de bærer preg av det. Hører mange som skryter av Yanmar, og det er sikkert fortjent. Men er alle Yanmar-motorer gode, eller har de begått moen "mandagsmotorer" de også? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 27.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 Yanmar hadde et "class-action" søksmål mot seg fra USA for noen år siden. Husker ikke modell/årsak dessverre Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Mix Svart 27.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 Det var Yanmar 6LP serien. Toyota stammen med register rem som hadde problemet med ventilhavari. The Class consists of all persons or entities who as of March 15, 2007, are current or former owners of Yanmar 6LP or 6LPA series engines manufactured by Yanmar between September 1996 and February 1, 2002, specifically including those which a) have a model designation of 6LP-STE, 6LP-STZE, 6LPA-STE, 6LPA-STZE, 6LPA-STP or 6LPA-STZP and b) bear a serial number in the range of 50101-53988. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 27.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 Og på Mercruiser 4.2 litern har vel en og annen veivaksel ryki? Konklusjon? Yanmar er noe dritt, VolvoPenta er noe dritt, Mercruiser er noe dritt, BMW er noe dritt,<merke jeg har glemt> er noe dritt. Anbefaler å ro! :-) mvh Windy37GM Lykkelig VolvoPenta KAD44 eier :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
boble65 Svart 27.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 Og på Mercruiser 4.2 litern har vel en og annen veivaksel ryki? Konklusjon? Yanmar er noe dritt, VolvoPenta er noe dritt, Mercruiser er noe dritt, BMW er noe dritt,<merke jeg har glemt> er noe dritt. Anbefaler å ro! :-) Hehehe dagens :) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 ;-) derfor eg skreiv amerikansk yanmar ;-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Frivakt Svart 27.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 Ser vel ut til at jeg bør skru ut Forden og ta dråget med til den nye båten :-) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 Er en ny vp D2-55F 'bra'? Disse er perkins basert mener jeg?, ikke hørt noe ufordelaktig om disse, annet enn at servicedeler som feks filtre er i dyreste laget med en gang det står volvo på eska Skal det først lages en slik liste over motorer en bør styre unna, bør vel MD32, den beryktede "krølltoppmotoren" fra Volvo, trone på toppen av lista? MD 32 er/var egentlig en marinisert 6 sylindret Peugeot bilmotor fra 70-tallet en gang. Problemet var vel en svært ustabil aluminiumstopp som krevde hyppige ettertrekkinger for ikke å vri seg og forårsake brudd i toppakningen. Motorer som nevnte krølltopp fikk vel det trøblete ryktet pga at de ble satt til for tunge oppgaver slik at de gikk for varme - ble vel levert med drev for bruk i planende båter og med et toppturtall på 4500 mener jeg å huske. Lillebror MD21 sies jo å fungere helt kurant så lenge man ikke belaster den for hardt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Worry II Svart 27.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 Ser vel ut til at jeg bør skru ut Forden og ta dråget med til den nye båten :-) Hehe, joa, men den blir litt snau i Rivieraen ;-) 6LPA-STP2 skal det helst stå i den. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 27.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 ,<merke jeg har glemt> er noe dritt. Anbefaler å ro! :-) Hehehe dagens :) Steyr. Hadde noen motorer hvor ,<merke jeg har glemt> er noe dritt. Anbefaler å ro! :-) Steyr. Hadde noen motorer hvor glødepluggene røk og falt inn i sylinderen med påfølgende havari. Utvalget begynner å snevres inn! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Mulligan Svart 27.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 Dette må være noe for herrene. Totalt fri for elektronikk. Dønn pålitelig. https://youtu.be/bB5UhsZaHn4 Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 27.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 Siden youtube er nevnt her, se hele klippet da bygging av motoren kommer etter testkjøring. https://www.youtube.com/watch?v=v6KWsIFqoso Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 Man skal ikke spøke med gamle dieselmotorer https://www.youtube.com/watch?v=8M1o2rpO_JY Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 27.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 ... eller Sveinha's variant. Er nok feil med ECU'en Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ulyden Svart 27.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 (redigert) Hadde vert fint å kjørt denne 3500hk motoren time på 110% ytelse som en vanlig marinemotor skal klare om den skal godkjennes av klasse selskap. For en fritids båt motor må man velge motor etter bruk. Stor deplasemangsbåt med lav hastighet bør ha tungbygget motor. Lett båt som skal plane high speed turbomotor. De fleste motorer er bra. Er skeptisk til nyere bilmotorer som blir marinisert. Disse er bygget for biler som skal ha lavest mulig forbruk ved 10% effekt uttak. Kontinuerlig belastning i 80 til 100% effekt er de ikkje konstruert for. Det er for dyrt å fjerne elektronikk som er nødvendig for å oppnå utslipp som ligger 90% under det en marine motor skal overholde. Dette gir unødvendig kompleksitet og mindre driftsikkerhet. Syntes ofte motor diskusjoner her blir veldig merke og type fokusert og ikkje på korleis motor passer til båt belastning og bruk. Ein mercruiser 1.7 er grei i ein lett båt som brukes lite og som får godt vedlikehold. I ein tyngre båt og uten vedlikehold av turboens waste gate er den lite egnet. Å forvente at ein slik motor skal klare 3000 timer med 4400rpm med waste gate blokkert enten helt åpen eller helt lukket er som å tro på nissen. Selv har jeg en 1500kg planende båt som gjør 30 knop. Motoren er en 2.5 liters diesel som orginalt yter 85 hk. Elektronisk diesel pumpe er fjernet og byttet til mekanisk, større dyser, waste gate turbo byttet til stor machet turbo, stor intercooler stor olje kjøler og stor ferskvannskjøler. Har ikkje gitt meg problem siste 15 år, kun normalt oljeskift,reimbytter og rensing av kjølere et par ganger. Redigert 27.Oktober.2015 av ulyden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 28.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2015 Det er rart hvordan enkelte tema bare eksploderer i innlegg. Det paradoksale er at den som startet det hele hører vi svært lite fra, mens diskusjonen når høye bølger... Her er det masse erfaringer å dele. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 28.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2015 ... eller Sveinha's variant. Er nok feil med ECU'en Litt trasig med de der VW ECUene... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
finnmarken Svart 28.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2015 Dette blir enda en tråd hvor folk sier at "Jeg har hatt min d-serie nå i 6 år og kjørt hele 600 timer. Aldri hatt et feilslag". Det jeg mener er at ingen vil ha negativ omtale om sin motor. Det blir litt som en jeg kjente en gang som aldri hadde hatt en feil verken på bilen, båten eller noe annet av det perfekte som han hadde i sitt eie. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.