Jump to content

Hvilke dieselmotorer bør man styre unna?


Frivakt

Recommended Posts

Grunnen til at Volvo har mange motorer med overlapp på bokstav betegnelsen er rett og slett hva motor ble levert som. Drev,singel prop,duoprop, reduksjon gir, aksling. 

 

Ikke helt riktig vel?

TAMD og TMD er vel første med drev og andre med aksling? Så lurer jeg på om turbo og aftercooler kanskje er plukket av TMD, siden disse yter ca 50hk mindre? Hva som er forskjell på 41 P-A og 41P aner jeg ikke de har samme hk spec.. Fra 41B hvertfall og opp er det kun AQ290 duopropp på dieselmotorene med drev, riktignok flere versjoner av disse også, men fortsatt duopropp. Mistenker at 41P-A som kom først, har fått en modifikasjon som er innført og i en sesong het den P-B og P. Det var i 1998 til 1999. Deretter fortsatte den kun i P versjon. 41B fra 1990 og 41P fra 2005 går begge på 290 duopropp drev (av de som er på drev), men en del fysiske forskjeller på motorene er det. P versjonen har mye mer av delene til KAD serien i seg, og B versjonen (tidlig utgave) mer i fra A versjonen.

Redigert av Jori (see edit history)
Link to post

Forskjellen på TMD og TAMD på 30 og 40 serien var at førstnevnte var uten aftercooler (A'en). Fantes også som AQD og AQAD hvertfall til og med 30 og og 40b. Usikker på AQAD 41.

 

41p og P ble også levert med gir for akslinginstallasjoner og het TAMD.

Samme med KAD og KAMD

 

290Dp drevet ble etterhvert modifisert og het bl.a DP-D og DP-E.

 

En ting er sikkert, og det at vp har hatt mange rare tall og bokstavkoder :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Forskjellen på TMD og TAMD på 30 og 40 serien var at førstnevnte var uten aftercooler (A'en). Fantes også som AQD og AQAD hvertfall til og med 30 og og 40b. Usikker på AQAD 41.

 

41p og P ble også levert med gir for akslinginstallasjoner og het TAMD.

Samme med KAD og KAMD

 

290Dp drevet ble etterhvert modifisert og het bl.a DP-D og DP-E.

 

En ting er sikkert, og det at vp har hatt mange rare tall og bokstavkoder :-)

Skulle jo hatt navn TAD41(X) den drevversjonen skulle de ha fulgt systemet som ble innført på KAD. Ikke tenkt på det før, men kan virke som TAMD er enn mellomserie hvor de ikke bruker bokstavene før nummeret til å skille på drev og aksling. Enig, du skal være veldig innvidd og egentlig vite bakgrunnen/årsaken til at de innførte disse bokstavene. Men for å plassere årganger så noenlunde er det jo greit å vite hva 41 serien har for bokstav etter seg. 

Link to post
  • 3 år senere...
Mix skrev On 27.10.2015 at 14.24:

Det var Yanmar 6LP serien. Toyota stammen med register rem som hadde problemet med ventilhavari.

 

The Class consists of all persons or entities who as of March 15, 2007, are current or former owners of Yanmar 6LP or 6LPA series engines manufactured by Yanmar between September 1996 and February 1, 2002, specifically including those which a) have a model designation of 6LP-STE, 6LP-STZE, 6LPA-STE, 6LPA-STZE, 6LPA-STP or 6LPA-STZP and b) bear a serial number in the range of 50101-53988.

Og hvis man vurdere en båt med motor midt inne i dette intervallet, hva bør man ta høyde for av utbedringer? :)

Link to post

Dieselmotor i båt er genialt. Men det kan bli dyrt hvis man er uheldig.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...