Jori Svart 29.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2015 (redigert) Grunnen til at Volvo har mange motorer med overlapp på bokstav betegnelsen er rett og slett hva motor ble levert som. Drev,singel prop,duoprop, reduksjon gir, aksling. Ikke helt riktig vel? TAMD og TMD er vel første med drev og andre med aksling? Så lurer jeg på om turbo og aftercooler kanskje er plukket av TMD, siden disse yter ca 50hk mindre? Hva som er forskjell på 41 P-A og 41P aner jeg ikke de har samme hk spec.. Fra 41B hvertfall og opp er det kun AQ290 duopropp på dieselmotorene med drev, riktignok flere versjoner av disse også, men fortsatt duopropp. Mistenker at 41P-A som kom først, har fått en modifikasjon som er innført og i en sesong het den P-B og P. Det var i 1998 til 1999. Deretter fortsatte den kun i P versjon. 41B fra 1990 og 41P fra 2005 går begge på 290 duopropp drev (av de som er på drev), men en del fysiske forskjeller på motorene er det. P versjonen har mye mer av delene til KAD serien i seg, og B versjonen (tidlig utgave) mer i fra A versjonen. Redigert 29.Oktober.2015 av Jori (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 29.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2015 (redigert) Ikke helt riktig vel? TAMD og TMD er vel første med drev og andre med aksling? TAMD har turbo og aftercooler, TMD har ikke aftercooler. Det er forskjellen her. Disse er til aksling. Drev-variantene her het AQAD30 og AD30, mener jeg. Redigert 29.Oktober.2015 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2015 (redigert) Forskjellen på TMD og TAMD på 30 og 40 serien var at førstnevnte var uten aftercooler (A'en). Fantes også som AQD og AQAD hvertfall til og med 30 og og 40b. Usikker på AQAD 41. 41p og P ble også levert med gir for akslinginstallasjoner og het TAMD. Samme med KAD og KAMD 290Dp drevet ble etterhvert modifisert og het bl.a DP-D og DP-E. En ting er sikkert, og det at vp har hatt mange rare tall og bokstavkoder :-) Redigert 29.Oktober.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Jori Svart 29.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2015 TAMD har Aftercooler, det har ikke TMD. Det er forskjellen her. Disse er til aksling. Drev-variantene her het AQAD30 og AD30, mener jeg. Jeg redigerte mens du la inn, hehe. Tror MD og AQ forsvant med introduksjonen av TAMD-serien? til mitt 80-tall ble det jo skilt slik, usikker Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 29.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2015 (redigert) Ja, jeg redigerte litt selv også.. AQAD/TAMD40 og 41 var solide saker begge 2 ! Redigert 29.Oktober.2015 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2015 Jeg redigerte mens du la inn, hehe. Tror MD og AQ forsvant med introduksjonen av TAMD-serien? til mitt 80-tall ble det jo skilt slik, usikker AQ ble betegnelsen for drevvariantene etter at AQD uten intercooler forsvant mener jeg. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Jori Svart 29.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2015 Forskjellen på TMD og TAMD på 30 og 40 serien var at førstnevnte var uten aftercooler (A'en). Fantes også som AQD og AQAD hvertfall til og med 30 og og 40b. Usikker på AQAD 41. 41p og P ble også levert med gir for akslinginstallasjoner og het TAMD. Samme med KAD og KAMD 290Dp drevet ble etterhvert modifisert og het bl.a DP-D og DP-E. En ting er sikkert, og det at vp har hatt mange rare tall og bokstavkoder :-) Skulle jo hatt navn TAD41(X) den drevversjonen skulle de ha fulgt systemet som ble innført på KAD. Ikke tenkt på det før, men kan virke som TAMD er enn mellomserie hvor de ikke bruker bokstavene før nummeret til å skille på drev og aksling. Enig, du skal være veldig innvidd og egentlig vite bakgrunnen/årsaken til at de innførte disse bokstavene. Men for å plassere årganger så noenlunde er det jo greit å vite hva 41 serien har for bokstav etter seg. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 29.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2015 Se hva jeg fant http://www.marinfakta.se/index.php?sida=ad41 Den het faktisk AD41 med drev, står mye ellers også for de som lurer på 41 her Sitér dette innlegget Link to post
riskyrasmussen Svart 10.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2019 Mix skrev On 27.10.2015 at 14.24: Det var Yanmar 6LP serien. Toyota stammen med register rem som hadde problemet med ventilhavari. The Class consists of all persons or entities who as of March 15, 2007, are current or former owners of Yanmar 6LP or 6LPA series engines manufactured by Yanmar between September 1996 and February 1, 2002, specifically including those which a) have a model designation of 6LP-STE, 6LP-STZE, 6LPA-STE, 6LPA-STZE, 6LPA-STP or 6LPA-STZP and b) bear a serial number in the range of 50101-53988. Og hvis man vurdere en båt med motor midt inne i dette intervallet, hva bør man ta høyde for av utbedringer? :) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2019 Eksosventiler og tetninger bør være skiftet. Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 13.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2019 alle Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Teerex Svart 13.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2019 Dieselmotor i båt er genialt. Men det kan bli dyrt hvis man er uheldig. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.