Jump to content

Hva slags presstang bruker man til terminaler på rekkewire?

Maika

Recommended Posts

En hydraulisk presse er nok tingen vil jeg tro. Jeg byttet rekkewirene selv på min forrige båt, og var innom et lokalt firma som driver med wirer, men de hadde ikke utstyr som kunne klemme over terminalene i hele lengden. Det ble til at jeg bestilte wirer med terminaler etter å ha tatt mål. Terminalene jeg brukte var justerbare i den ene enden så du har litt å gå på når du monterer dem.

På båten jeg har nå er det lagt line de ytterste centimetrene i den ene enden. Det gjør det lett å tilpasse, og jeg har mulighet for å kutte linen med kniv for lettere å kunne løfte om bord igjen en som har falt over bord.

Ellers så vet jeg at Ask her på forumet tidligere har beskrevet bruk av tau i stedet for wire på sin katamaran så det er kanskje noe du kan vurdere.

• 1 år senere...

Ser at denne tråden ikke er helt ny, men sjekker litt på om det går an å finne håndpresse-terminaler og press-tang i metrisk størrelse .  Iano2 er inne på dette, men Suncore er et amerikansk selskap som produserer i tommestørrelser. De har uansett et interessant konsept, se :          

Ideelt sett ville jeg helst bare bytte wiren med den ene gaffelen og gjengestussen. Strekkfisker og koblinger kan jo vurderes visuelt, og det er vel ikke nødvendig å bytte deler i andre enden som er helt fine. Så en leverandør av det samme som  Suncore, men med metriske mål hadde jo vært midt i blinken. Alternativt må man også kjøpe imperial størrelse wire og bytte alt. Har ikke funnet noen leverandør av slikt metrisk utstyr.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...