Jump to content

Vurderer kjøp av "m/s Seibuen". Nåke eg bør sjå etter?


Han dar strilen

Recommended Posts

Eg vurderar å kjøpe meg skøyte-prosjekt og har vurdert "MS Seibuen" som er ein 49 fots kryssar, bygd i 1974. Står ein volvo penta TMD 100 med Twindisc sluregir og vridbart propellanlegg. Nåken erfaringar mrd denne motoren? Har hørt at dette skal vere bra greier men har ikkje hatt båt med slik motor før. Takk for svar! :smiley:

 

Anngående båten er den etter opplysninger fra nåværende eigar/eigare, bygd i 1974, altså nesten "ny" til trebåt å vera. Om nåken veit historien til båten og kor den er bygd er det kjempeflott :thumbsup: Prisen står til 50 båtlapper eller bud. men båten har stått til salgs lenge, og har enda ikkje blitt solgt. :worry: finnkode : 65531585. eller link: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=65531585&searchclickthrough=true

 


https://baatplassen.no/bildearkiv/53/53297/85_789266855.jpg

Link to post

Følger med et kystlag på kjøpet? Jeg antar at den da er strukturert, og kan ikke eies av privatpersoner. Dette kan fort bli et minefelt...

 

Ellers ser den ut til å ha potensiale til å kunne eliminere alt som måtte være av fritidsproblemer de nærmeste årene ja....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Vedlikehold og reparasjon av utrangerte fiskebåter av denne størrelsen krever dedikerte personer som har kunnskap og verktøy til å utføre arbeidet. (Eller velfylt bankkonto slik at det kan leies inn profesjonell hjelp)

 

Noen problemområder:

  • Lekkasjer rundt rekkestøtter med påfølgende råteskader i spant og hud.
  • Lekkasje i dekket med råteskader i dekk og dekksbjelker.
  • Råte i forstevn pga vanninntrenging i stevntoppen.
  • Elektrokjemisk råte rundt hylse, rorstamme, sjøvannsintak og fundamentsbolter.
  • Dårlig drev under vannlinjen
  • Tært spiker og bolter, en typisk grunn til å male skroget da dette gir sorte flekker i treverket.
  • Maskineri kan kreve dyre deler fra "proffmarkedet"

Hvis kjøp av en slik båt blir vurdert så bør i alle fall en profesjonell båtbygger være med for å få vurdert tilstanden til båten, hvis ikke kan den som kjøper få et gedigent avfallsproblem etter noen år dersom restaureringen stopper opp og båten ikke er salgbar.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Neineineineineinei... Aldri. Ikke.

Man snakker om at en båt er et hull i havet du kaster penger i - den der er et krater!
Nedsarva, malt over og med en gammel sliten Volvo (gått 20-30-40-tusen timer?) 

Det finnes både pene og bra trebåter fra 70-tallet men da er de vedlikeholdt, jevnlig.
(en annen sak er at selv om du finner en strøken 49-foter koster det mye penger hver år, bare i rent vedlikehold.)

Denne må du jo bygge først i tillegg.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...