Han dar strilen Startet 26.Oktober.2015 Link til dette innlegget Startet 26.Oktober.2015 Eg vurderar å kjøpe meg skøyte-prosjekt og har vurdert "MS Seibuen" som er ein 49 fots kryssar, bygd i 1974. Står ein volvo penta TMD 100 med Twindisc sluregir og vridbart propellanlegg. Nåken erfaringar mrd denne motoren? Har hørt at dette skal vere bra greier men har ikkje hatt båt med slik motor før. Takk for svar! Anngående båten er den etter opplysninger fra nåværende eigar/eigare, bygd i 1974, altså nesten "ny" til trebåt å vera. Om nåken veit historien til båten og kor den er bygd er det kjempeflott Prisen står til 50 båtlapper eller bud. men båten har stått til salgs lenge, og har enda ikkje blitt solgt. finnkode : 65531585. eller link: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=65531585&searchclickthrough=true https://baatplassen.no/bildearkiv/53/53297/85_789266855.jpg Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 26.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2015 Den så ganske sliten ut hele greia.. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 26.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2015 Hei Dersom einkvan sel ein stor trebåt som er over 40 år gamal, og for den låge prisen bør alle varsellampar blinka! Med mindre du er mykje meir glad i å reparera enn å vera på sjøen, er det betre å kjøpa ein båt i betre stand. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2015 Følger med et kystlag på kjøpet? Jeg antar at den da er strukturert, og kan ikke eies av privatpersoner. Dette kan fort bli et minefelt... Ellers ser den ut til å ha potensiale til å kunne eliminere alt som måtte være av fritidsproblemer de nærmeste årene ja.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hanto1 Svart 26.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2015 Noe av det dyreste man kan gjøre er og kjøpe en billig skjøyte med oppussingsbehov. Uendelig masse timer & penger vil renne ut før du antakelig gir opp og selger båten for en slikk og ingenting. Slik ender desverre de fleste skjøyteprosjektene ( statistisk sett) Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 26.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2015 Vedlikehold og reparasjon av utrangerte fiskebåter av denne størrelsen krever dedikerte personer som har kunnskap og verktøy til å utføre arbeidet. (Eller velfylt bankkonto slik at det kan leies inn profesjonell hjelp) Noen problemområder: Lekkasjer rundt rekkestøtter med påfølgende råteskader i spant og hud. Lekkasje i dekket med råteskader i dekk og dekksbjelker. Råte i forstevn pga vanninntrenging i stevntoppen. Elektrokjemisk råte rundt hylse, rorstamme, sjøvannsintak og fundamentsbolter. Dårlig drev under vannlinjen Tært spiker og bolter, en typisk grunn til å male skroget da dette gir sorte flekker i treverket. Maskineri kan kreve dyre deler fra "proffmarkedet" Hvis kjøp av en slik båt blir vurdert så bør i alle fall en profesjonell båtbygger være med for å få vurdert tilstanden til båten, hvis ikke kan den som kjøper få et gedigent avfallsproblem etter noen år dersom restaureringen stopper opp og båten ikke er salgbar. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 26.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2015 Nåke eg bør sjå etter ? Ja.. En annen båt.. Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 27.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 Ja , se etter en annen båt, mindre og nyere Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 27.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 En kamerat av meg hadde samme drøm som deg, og fant en fin båt som han fikk dritbillig , forrige eier orka ikke mer. tre forloveder og to år forsinka eksamen seinere, var han igang å bruke båten. Da fant han ut at han egentlig var mer interessert i selve snekringa, og kjøpte seg gård. Der er han enda. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 27.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 Dersom du har lyst på tre forloveder (hadde kompisen til Nero II dei samstundes?) er kanskje stor gamal trebåt tingen? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 5.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2016 Både sluregear og vridbar propell ? Ingen vanlig kombinasjon ! Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 5.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2016 Neineineineineinei... Aldri. Ikke.Man snakker om at en båt er et hull i havet du kaster penger i - den der er et krater!Nedsarva, malt over og med en gammel sliten Volvo (gått 20-30-40-tusen timer?) Det finnes både pene og bra trebåter fra 70-tallet men da er de vedlikeholdt, jevnlig.(en annen sak er at selv om du finner en strøken 49-foter koster det mye penger hver år, bare i rent vedlikehold.)Denne må du jo bygge først i tillegg. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
DanielB Svart 5.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2016 Hei. Om du er kommende "ny" båteier...... Styr unna alle prosjekter som finnes der ute, og kjøp deg en "nøkkelferdig" båt. Jeg orker ikke bruke setniger på å argumenetre, men husker du da foreldrene dine sa: "blablabla" i din undomstid...... Det er bare godt ment! Daniel Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 5.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2016 30 lapper nå da ! Ble vel forandret 8 des. Får jo med litt utstyr også da. Men ikke noe og anbefalle en som kjøper sin første båt,og planlegger familietur til sommeren Eierne er vel medlemmer her på plassen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.