Jump to content

Yamaha 70 hk 2-takt vil ikke i revers - hvordan fikse?


morgull

Recommended Posts

Hei. Har kjøpt en Yamaha 70 hk 2-takt fra 90 tallet som jeg ikke får i revers, kun forover og fri.

Tenkte først det var kabelen fra kontrollboksen til gir overføringen i motoren som måtte justeres, men får kun forover og fri også når jeg girer direkte på motoren.

Når jeg setter gir overføringen i revers så står motoren i fri. Når jeg setter den i fri og forover så står giret i forover posisjon. 

Det virker som hele girsystemet har blitt forskjøvet..

Det er ingen skrapelyder når jeg girer..

Problemet må vel da sitte i selve undervannshuset?

Er dette noen som har vært borti samme problem tidligere og som vet hvordan dette fikses?

 

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post
Share on other sites

Ja, den var sånn når jeg kjøpte den i høst. Impeller ble byttet på den tidligere i år, så det er mulig det kan ha skjedd noe når de hadde av girhuset på den da. Skal sjekke med forrige eier når det skjedde.

Er det noen "enkel" prosedyre for å justere dette selv slik at det blir riktig igjen (hvis det er der feilen ligger), eller er dette noe som bør overlates til proffene?

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post
Share on other sites

på disse motorene er det ikke slik leamikk som låser når den settes i revers, låsingen besørges av en hydraulisk hjelpesylinder.   så jeg har nok mest tro på at girsjalteren ikke traff riktig på stjerna ved sammenetting. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takker for tipsene. Skal sjekke med verkstedet om jeg kan få "oppskriften" der. Hvis ikke det går så prøver jeg meg frem med forskjellige posisjoner på girsjalteren og stjerna fra gearhuset som Ivar nevner.

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...