Torehje Startet 27.Oktober.2015 Link til dette innlegget Startet 27.Oktober.2015 Min 18 hk sabb er veldig tungstarta når den er kald. Må ta ut ene glødepluggen å ha olje I hålet, eller kjinne I flere minutter. Når den er varm er det nok og Være borti nøkkelen så går den. Det som er gjort er: Honet sylindre, nye stempelringer. Slipt ventiler. Nye dysespisser. Tilbakeslagsventil på dieseltilførsel. Lagt opp nytt ledningsnett til glødeplugger. Testet og ohmet glødeplugger( 0,3ohm) Sjekket for utvendige lekkasjer. Begynner å gå tom for ideer nå så håper noen har gode forslag. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 Nå er den kjent for å være litt tungstartet, men så treg skal den ikke være. Jeg brukte olje før jeg fikk glødeplugger, etterpå var det ikke nødvendig. Men på ekstra kalde dager vinterstid ble det gjerne to-tre startforsøk før den kom skikkelig. Det eneste jeg kan komme på som du ikke har listet opp er dieselpumpa, hvis den er slitt kan det forårsake slike problemer. Tro jeg betalte et par tusen for skifte av plungere mm I min, men det er noen år siden nå... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Torehje Svart 27.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2015 Hva fikk du skiftet I dieselpumpa? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2015 Plungere, fjærer, ventiler mm. Alt som var slitt, egentlig. Skiftet også dysespisser samtidig. Så visst bedrøvelig ut I følge verkstedet, men det sier de vel alltid... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Torehje Svart 28.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2015 Ahh. Er det en jobb en kan gjøre selv? Finnes det et "rep sett" for slikt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2015 Nei, det er noe du må til et dieselverksted for å få gjort. Man skal ha veldig rene omgivelser og gode rutiner når man jobber med høytrykkspumper. Men du kan demontere den selv, og levere den inn. Så tester de, og fikser hvis den ikke er OK. Ta gjerne med dysene samtidig, så de kan få sjekket åpningstrykk og forstøving. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Torehje Svart 29.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2015 Dysene er ordnet. Nye spisser montert av verksted. Frydenbø selger et rep sett til fødepumpe. Tenker å prøve dette først. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2015 Det er neppe fødepumpa som er problemet, men høytrykkspumpa. Men det kan være fornuftig å sjekke fødepumpa først, det er uansett rimelig og noe en kan gjøre selv. Har du prøvd å lufte før kaldstart for å se om feilen kan skyldes luft som kommer inn? I så fall kan fødepumpen være synderen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Torehje Svart 29.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2015 Oppdaget lekkasje ved fødepumpe i dag. Håper det er det som er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2015 Ja, lekker det diesel ut får du også luft inn. Og startproblemer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Torehje Svart 30.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2015 Har no overhalt diesel fødepumpe og montert den. Når eg endelig fekk start virker det som den har mykje meir kraft, og den ryker også av eksosen ved fullt pådrag noke den ikkje gjorde før. Det lover bra.. Men den store spennnga kjem i morgon når eg skal starte den på kald motor. Sitér dette innlegget Link to post
Torehje Svart 1.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Det ble dessverre ikke noe bedre... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Nei, det hørtes nesten litt for utrolig ut. Har du sjekket om det kan komme luft inn noe sted, slik at dieselen renner tilbake fra pumpa? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TMe Svart 1.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 (redigert) Har en mistanke om at startmotoren generellt er litt for slapp på tosylindret Sabb slik at startturtallet blir litt i minste laget og at de derfor er kjent for å være tungstarta. Bedre turtall på starteren gir bedre kompressjonsvarme og det er det som skal til for å få lett start. Foreslår du rigger deg til så du får kjøre startmotoren på 24V istf. 12V. Starteren tåler det godt og tar ingen skade. Dersom dette fungerer kan du bygge om til 24V anlegg. Du trenger da kun ny dynamo, lyspærer og kanskje noen instrumenter. Redigert 1.Desember.2015 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torehje Svart 2.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 Det ble ikke noe bedre. Fikk start til slutt men er samme problemet, den er veeeldig treg å få start på kald motor. Kanskje jeg ikke får luftet godt nok? Finner kun lufteskrue på toppen av drivstoff filteret. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 Etter å ha luftet på toppen av filteret må du lufte på innløpet til høytrykkspumpen og til sist på dysene. Løs litt på slange/rør, luft og stram til når det kommer ren diesel. På dysene må du kinne motoren for å få ut luft. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Torehje Svart 2.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 24 v starter alså. Hmmm. Det blir jo litt av en ombygging. Sitér dette innlegget Link to post
Torehje Svart 2.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 Jeg skal prøve å luft enda bedre, kan hende det ligger mer luft i systemet. Takker for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 2.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 Hvor lenge gløder du ? sabben må jo glødes en stund, ikke sånn nymotens greie med 5-10 sek. Ellers kan det være HT diesel pumpa (som andre harnevt tidligere) Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 2.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 Er det tett nok rundt glødepluggene da? Da jeg hadde Sabb 2H, forsøkte jeg å montere glødeplugger (istedet for holdere til startsigaretter) men jeg fikk det ikke tett rundt glødepluggene, og man kunne høre lyden av luft som ble presset ut, selv om motoren sånn sett ville gå. Jeg endte i hvertfall opp med å droppe glødepluggene. Jeg vet ikke om det er mange forskjellige glødeplugger som kan passe i denne toppen, og om jeg kan ha vært mer uheldig enn du er...? Men hvis du har hatt glødeplugger montert lenge, og de har fungert greit før, så er det vel ikke plutselig blitt et problem nå, antagelig. Lykke til uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 2.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 24 v starter alså. Hmmm. Det blir jo litt av en ombygging. Dette trur eg ikkje er veien å gå. Om starteren er 12 eller 24 volt, er kreftene dei samme. Å bruka 24 volt på ein 12 volt starter gir eindel meir krefter, men er ikkje tilrådelig. Eg har faktisk, i ein slik "øvelse" vore med på å vri akslingen i starteren, slik at det heile satt bom fast etterpå, og starteren var boss. Forøvrig har eg merka meg at Sabb G, 2G og 2J har make starter - montert på motorens babord side, mens 2H har ein som er litt sterkare som er montert på motorens styrbord side. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 Startmotoren på 2H skal være sterk nok den, hvis alt annet er OK. Men det kan være at den er litt slakk I lagrene slik at den ikke får opp farten da. Har opplevd det en gang, på bil. Ellers så tror jeg ikke 24v er veien å gå. Belastningen på starteren blir nok I største laget over tid. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hanto1 Svart 2.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 Sjekk først at batteri, kabler og koplinger er OK. 24 V er ingen god ide. Kjør evt starteren litt med dekomprimeringen nede da får ivertfall motoren turtall nok når du kopler ut dekomprimeringen. Sitér dette innlegget Link to post
Torehje Svart 2.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 Gløder lenge (30) sekund minst. Og opptil flere ganger. Luftet skikkelig ut i dag, sjekket at det pumpet godt med diesel til dysene. Men mistenker at det ikke kommer nok diesel. Ja får sjekke høytrykks dieselpumpa. Vet du noe om hva som skal sjekkes/skiftes ut der? Må hele pumpen skiftes kanskje? Ja mener på det er tett rundt glødepluggene. Har iallefall god kompresjon. Sitér dette innlegget Link to post
Torehje Svart 2.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 Takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.