Jump to content

Tungstarta Sabb 18 2h

Torehje

Recommended Posts

Min 18 hk sabb er veldig tungstarta når den er kald. Må ta ut ene glødepluggen å ha olje I hålet, eller kjinne I flere minutter.

Når den er varm er det nok og Være borti nøkkelen så går den.

Det som er gjort er:

Honet sylindre, nye stempelringer. Slipt ventiler.

Nye dysespisser.

Tilbakeslagsventil på dieseltilførsel.

Lagt opp nytt ledningsnett til glødeplugger. Testet og ohmet glødeplugger( 0,3ohm)

Sjekket for utvendige lekkasjer.

Begynner å gå tom for ideer nå så håper noen har gode forslag.

Nå er den kjent for å være litt tungstartet, men så treg skal den ikke være. Jeg brukte olje før jeg fikk glødeplugger, etterpå var det ikke nødvendig. Men på ekstra kalde dager vinterstid ble det gjerne to-tre startforsøk før den kom skikkelig. Det eneste jeg kan komme på som du ikke har listet opp er dieselpumpa, hvis den er slitt kan det forårsake slike problemer. Tro jeg betalte et par tusen for skifte av plungere mm I min, men det er noen år siden nå...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Nei, det er noe du må til et dieselverksted for å få gjort. Man skal ha veldig rene omgivelser og gode rutiner når man jobber med høytrykkspumper. Men du kan demontere den selv, og levere den inn. Så tester de, og fikser hvis den ikke er OK. Ta gjerne med dysene samtidig, så de kan få sjekket åpningstrykk og forstøving.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er neppe fødepumpa som er problemet, men høytrykkspumpa. Men det kan være fornuftig å sjekke fødepumpa først, det er uansett rimelig og noe en kan gjøre selv.

Har du prøvd å lufte før kaldstart for å se om feilen kan skyldes luft som kommer inn? I så fall kan fødepumpen være synderen...

• 1 måned senere...

Har en mistanke om at startmotoren generellt er litt for slapp på tosylindret Sabb slik at startturtallet blir litt i minste laget og at de derfor er kjent for å være tungstarta.

Bedre turtall på starteren gir bedre kompressjonsvarme og det er det som skal til for å få lett start.

Foreslår du rigger deg til så du får kjøre startmotoren på 24V istf. 12V. Starteren tåler det godt og tar ingen skade.

Dersom dette fungerer kan du bygge om til 24V anlegg. Du trenger da kun ny dynamo, lyspærer og kanskje noen instrumenter.

Redigert av TMe (see edit history)

Er det tett nok rundt glødepluggene da? Da jeg hadde Sabb 2H, forsøkte jeg å montere glødeplugger (istedet for holdere til startsigaretter) men jeg fikk det ikke tett rundt glødepluggene, og man kunne høre lyden av luft som ble presset ut, selv om motoren sånn sett ville gå. Jeg endte i hvertfall opp med å droppe glødepluggene. Jeg vet ikke om det er mange forskjellige glødeplugger som kan passe i denne toppen, og om jeg kan ha vært mer uheldig enn du er...? Men hvis du har hatt glødeplugger montert lenge, og de har fungert greit før, så er det vel ikke plutselig blitt et problem nå, antagelig. Lykke til uansett.

24 v starter alså. Hmmm. Det blir jo litt av en ombygging.

Dette trur eg ikkje er veien å gå. Om starteren er 12 eller 24 volt, er kreftene dei samme. Å bruka 24 volt på ein 12 volt starter gir eindel meir krefter, men er ikkje tilrådelig. Eg har faktisk, i ein slik "øvelse" vore med på å vri akslingen i starteren, slik at det heile satt bom fast etterpå, og starteren var boss. Forøvrig har eg merka meg at Sabb G, 2G og 2J har make starter - montert på motorens babord side, mens 2H har ein som er litt sterkare som er montert på motorens styrbord side.

Startmotoren på 2H skal være sterk nok den, hvis alt annet er OK. Men det kan være at den er litt slakk I lagrene slik at den ikke får opp farten da. Har opplevd det en gang, på bil. Ellers så tror jeg ikke 24v er veien å gå. Belastningen på starteren blir nok I største laget over tid.

Gløder lenge (30) sekund minst. Og opptil flere ganger.

Luftet skikkelig ut i dag, sjekket at det pumpet godt med diesel til dysene. Men mistenker at det ikke kommer nok diesel.

Ja får sjekke høytrykks dieselpumpa. Vet du noe om hva som skal sjekkes/skiftes ut der? Må hele pumpen skiftes kanskje?

Ja mener på det er tett rundt glødepluggene. Har iallefall god kompresjon.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...