Jump to content

Tungstarta Sabb 18 2h


Torehje

Recommended Posts

Jeg regnet med at mange ville være skeptiske til å kjøre 24V på starteren.

 

Den blir I alle fall mye kjappere og da vil motoren starte lettere. Er startmotoren i orden i utgangspunktet tåler den det godt å bli kjørt på 24V. Den trekker mindre strøm ved 24V enn ved 12V. Det er strømmen som er ødleggende, ikke spenningen. 

 

Ikke uvanlig å gjøre slikt på veteranbil med 6V anlegg. Man skifter til 12V dynamo, men beholder starteren.

 

Foreslår du prøver med et lånt batter og litt kabel fra BTma.

 

For et par tre år siden gjorde jeg noe lignende på en 6V veteranbil med dårlig kompresjon. Det var meget vellykket.

 

"Det smaker tran, men det er det som funker"

 

Innsprøytning og gløding regner jeg med at er I orden.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post

Hvis du ikke får luft ut når du lufter på filter ville jeg som flere andre her antyder begynt å se på det elektriske. Det er jo tross alt motorer som ruslet allerede på 70tallet og selv sabbens (nesten)evighetsmaskiner slites.

 

Ville vurdert:

Tilstand batteri.

Er det et startbatteri?

Tilstand kabler og kabelsko fra batteri og på starter.

Har du nok kvadrat på batterikablene?

Hvordan er det med starter?

Vi har hatt div andre tråder her som har gått på et slit med å få i gang motoren vinterstid.  Viste seg tilslutt at starteren trengte en full renovering før alt var ok.

Vet ikke hvordan det er med sabbeiere der du holder til med tanke på å låne en starter noen timer?

Er dynamoen helt ok?

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

2H er tung og dra i gang, men den skal la seg starte greit hvis alt av kabler og starter & gløding er i orden.

Som test / engangs foretak kan man selvsagt øke volten , men en nyoverhalt motor skal det ikke være nødvendig. Er kompresjonen god er det nesten bare brennstoffsystemet igjen ( HT pumpa i ditt tilfelle)

 

Tme, vet godt at startere tåler mye, var med og starte en gråtass som hadde stått årevis på et jorde ( måtte bort asap). Brukte et monster av en sveisetrafo, selv om kablene var laaange var vi oppe i 42V da gamla fyrte i gang.

Skal trådstarter prøve om motoren tenner fortere med økt turtall er det bare og bruke dekomprimeringen som tidligere fortalt.

Link to post

Hei Torehje.Da jeg hadd Sabb 10g måtte jeg av og til sveive så jeg såg stjerner og det svartnet for øynene for å få denne til å starte.Så etter tips brukte jeg wd40 (med rørforlenger)som jeg sprayet ned i oljerøret på toppen,eller inn i sigaretthullet.

Med dette innabords startet Sabben lett som bare det.Hver gang.Kan vere verd å prøve.

Båt med fjernkontroll

Link to post

Batteriet er vel et fritidsbatteri på 105 ah. Har kun ett batteri. Det står med konstant lading. Kablene ser bra ut.

Kanskje jeg skulle fått et kraftigere batteri?

 

 

Hvis jeg kinner med dekompresjon til å begynne med i 20 sek, slår over gløder i 20 sek så fyrer den med en gang. Men den dør ut. Må gjenta denne prosessen 3 ganger før den går.

Link to post

hvor stort batteri har du motoren krever minst ett 110 amp batteri helst to .husk at i kaldt vær svekkes batteriene mye slik at du kansje ikke får nok fart på starteren

 

Dette stemmer ikke. Min hadde kun et 70Ah batteri og hadde ikke slike startproblemer. 

 

Å kjøre starteren med dekomprimert motor bidrar ikke til lettere start da dette ikke genererer varme I sylinder/forkammer.

 

 

Ikke enig I dette, TMe! Dekomprimering får opp turtallet slik at når du slår inn kompresjonen hjelper massen i svinghjulet til med å starte motoren. Det er jo nettopp derfor man har dekompresjonshendelen....

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Da jeg hadde 2H hadde jeg et batteri beregnet på start, 60Ah. Startet greit i 12-15 minusgrader.

 

Høytrykkspumpe i fra biltema kan ikke brukes ( og finnes heller ikke), men elektrisk fødepumpe kan brukes.

 

Det med dekomprimeringen TMe sier er delvis feil. når du sjalter bort dekomprimeringen etter og ha fått kjørt turtallet  opp vil man få en hurtigere komprimering og derved mere varme slik at dieselen antenner ( samt hjelp i fra massekreftene i svinghjulet som Index nevner), i tilegg er man sikret dieseltrykk frem til dysene om tilbakeslagsventilene i diesel HT pumpen skulle lekke.

Link to post

Da får jeg prøve det :)

 

Hva med regulator ( slakk regulatorfjær? Tar en god stund før den kommer opp på turtall etter den har startet

 

Jeg ville ikke ha rørt regulatoren før pumpa er sjekket. Ellers kan du lett rote deg litt ut på viddene er jeg redd...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Batteriet er vel et fritidsbatteri på 105 ah. Har kun ett batteri. Det står med konstant lading. Kablene ser bra ut.

Kanskje jeg skulle fått et kraftigere batteri?

 

 

Hvis jeg kinner med dekompresjon til å begynne med i 20 sek, slår over gløder i 20 sek så fyrer den med en gang. Men den dør ut. Må gjenta denne prosessen 3 ganger før den går.

Et fritidsbatteri er ikke skapt for å levere de strømmengdene som en start krever. Du bør prøve med et startbatteri, som leverer mye mer strøm over kort tid. Fritidsbatteriet er laget for å levere mindre strøm over lengre tid.

Link to post

Tror også dette har med dieselen å gjøre.Dette med batteri og strøm tror jeg du kan glemme da du har mer enn sterkt nok batteri til å starte en motor som er iorden ellers.

Denne motortypen skal jo også kunne sveives igang for hånd.

Enten er det lekkasje slik att drivstoffet siver tilbake etter stans,eller er det pumpe eller dysefeil.Regner med att filtre og tilførsel forøvrig er ok.

Her ett bilde av tilsv.motor.Lykke til.

 

bilde

Båt med fjernkontroll

Link to post

Snakket nettopp med en av de nå pensjonerte sabbfolkene i Bergen.

Ga han en kjapp runde av hva du har forklart. Siden du ikke har noe bilder av hvordan alt er lagt opp hos deg kom han med noen generell råd:

 

Han ville begynt med å følge dieselledningen fra tank og omtrent til dyser.

Alle koblinger, rør, evt filter, kobberringer og slanger med klemmer må sjekkes evt byttes. Kjenn med hånden om det er fuktig en plass. Har du evt. et forfilter kan det være nok med at det ligger igjen en ekstra pakning fra gammelt.

Lekkasjen behøver ikke være stor, men nok til at det siver inn luft når den står i ro noen dager.

 

Det var hans teori.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...