Morten1989 Startet 27.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 27.Oktober.2015 Heisann! Jeg har en MD11D som jeg har holdt på og overhale. Så har jeg skrudd fra hverandre alt på sylindere og topp, og satt den sammen igjen. Og skulle prøve og starte den opp igjen i dag. Da jeg startet motoren så gikk den opp på turtallet når jeg speedet, men den falt ikke på turtallet når jeg slapp speeden. Jeg har aldri startet denne motoren før, da jeg kjøpte den som ett oppussings objekt. Det jeg funderer på er hvordan "speederen" og den variator greiene skal funke? slik at den klarer og holde jevnt turtall, og slippe ned turtallet. Det kan se ut som at den "variatoren" som jeg kaller den, har satt seg fast. vil dette føre til dette problemet jeg har? Og hvis noen har noen bilder ifra deres motor akkurat rundt dette temaet så må dere gjerne dele :) Takker for alle svar! Jeg trenger hjelp!!! Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 27.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2015 Tok noen bilder av hvordan det ser ut Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Morten1989 Svart 27.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2015 Takk for bilder! Det kan virke som om min har rusta fast som vist på bildet. Men får å få dette i fra hverandre må jeg ut med diesel pumpa? Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 27.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2015 Du kan prøve å smøre og moe den opp Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Morten1989 Svart 27.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2015 Hva er funksjonen til den "armen" der? Er det selve speederen, eller regulerer den noe? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 27.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2015 Jeg kjenner ikke til din motor, men den typen dieselpumper pleier å ha en sentrifugalregulator inne i motoren. Sentrifugalregulatoren består av noen vekter og noen fjærer tilpasset turtallet. Den skal stå i forbindelse med dieselpumpens pådragsarm, slik at den kan regulere turtallet i henhold til pådrag og belastning. Sjekk at alt er i inngrep slik det skal, hvis det er det, se på sentrifugalregulatoren etter rust, knekte fjærer, slitasje... Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 27.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2015 Fant et bilde av regulatosystemet på marinepartseurope. Se om linken under virker. https://www.marinepartseurope.com/PentaPictures500/4131.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 27.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2015 Stangen du har ringet inn på dieselpumpen er reguleringsstangen. Den styrer hvor mye diesel pumpen leverer, fra stopp til full gass, den er mekaniskt styrt av pådragsarm utvendig og sentrifugalregulator. Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 28.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2015 tusen takk for svar! Da tror jeg problemet ligger i den reguleringsstangen, fordi den så på full speed helt mot kaldstarten nå. Jeg har sett den sentrifugalregulatoren, og det ser ut til og være litt rust på det. men i og med at "speederen" funker, (jeg får mer diesel til dysne når jeg speeder), så tror jeg den sentrifugal regulatoren ikke har låst seg, men at problemet ligger i den reguleringsstangen som har sattseg fast i dieselpumpa. Jeg må vel kansje plukke ut dieselpumpa for å få dette helt rent? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 28.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2015 (redigert) Hvis reguleringsstangen på dieselpumpen henger, bør dieselpumpen ut og overhales. Det er tryggest å få gjort på et dieselverksted. Hvis du vil gjør det selv så er det overrettmerker på reguleringshylsen, reguleringsstangen og plungeren (pumpestempelet). Plungerens foring (sylinder) står på en form for styretapp. Det er veldig viktig at alt dette kommer 100% på riktig plass, ellers fungerer ikke pumpen som den skal. Den kan da ruse ut, ikke stoppe, vanskelig å regulere....... Det er viktig å bruke moment på toppstykkene (der hvor dyserørene er skrudd på dieselpumpen) typiske verdier der er 30-40 Nm. Det bør verifiseres hva momentet skal være før tiltrekking. Nye tettninger er alltid en fordel. Redigert 28.Oktober.2015 av Mort1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 28.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2015 Her er link til lignende dieselpumpe som er på md11d. https://www.marinepartseurope.com/PentaPictures500/2425.jpg Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 28.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2015 Tar du ut brennstoffpumpe må du også passe på å få riktig tykkelse på pakninger (shims) mellom pumpe og registerdeksel, det er her du justerer fortenning. Hver pakning er 0,2 mm tykk, bruk samme antall som ligger der i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.