Jump to content

MD11D Diesel pumpe / "variator" problem..


Morten1989

Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg har en MD11D som jeg har holdt på og overhale.

Så har jeg skrudd fra hverandre alt på sylindere og topp, og satt den sammen igjen. Og skulle prøve og starte den opp igjen i dag.

Da jeg startet motoren så gikk den opp på turtallet når jeg speedet, men den falt ikke på turtallet når jeg slapp speeden.

 

Jeg har aldri startet denne motoren før, da jeg kjøpte den som ett oppussings objekt.

 

Det jeg funderer på er hvordan "speederen" og den variator greiene skal funke? slik at den klarer og holde jevnt turtall, og slippe ned turtallet.

 

Det kan se ut som at den "variatoren" som jeg kaller den, har satt seg fast. vil dette føre til dette problemet jeg har?

 

 

Og hvis noen har noen bilder ifra deres motor akkurat rundt dette temaet så må dere gjerne dele :)

 

 

Takker for alle svar!

Jeg trenger hjelp!!!

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til din motor, men den typen dieselpumper pleier å ha en sentrifugalregulator inne i motoren. Sentrifugalregulatoren består av noen vekter og noen fjærer tilpasset turtallet. Den skal stå i forbindelse med dieselpumpens pådragsarm, slik at den kan regulere turtallet i henhold til pådrag og belastning.

Sjekk at alt er i inngrep slik det skal, hvis det er det, se på sentrifugalregulatoren etter rust, knekte fjærer, slitasje...

Link to post
Share on other sites

tusen takk for svar!

 

Da tror jeg problemet ligger i den reguleringsstangen, fordi den så på full speed helt mot kaldstarten nå.

 

Jeg har sett den sentrifugalregulatoren, og det ser ut til og være litt rust på det. men i og med at "speederen" funker, (jeg får mer diesel til dysne når jeg speeder), så tror jeg den sentrifugal regulatoren ikke har låst seg, men at problemet ligger i den reguleringsstangen som har sattseg fast i dieselpumpa.

 

 

Jeg må vel kansje plukke ut dieselpumpa for å få dette helt rent?

Link to post
Share on other sites

Hvis reguleringsstangen på dieselpumpen henger, bør dieselpumpen ut og overhales. Det er tryggest å få gjort på et dieselverksted.

Hvis du vil gjør det selv så er det overrettmerker på reguleringshylsen, reguleringsstangen og plungeren (pumpestempelet). Plungerens foring (sylinder) står på en form for styretapp. Det er veldig viktig at alt dette kommer 100% på riktig plass, ellers fungerer ikke pumpen som den skal. Den kan da ruse ut, ikke stoppe, vanskelig å regulere.......

Det er viktig å bruke moment på toppstykkene (der hvor dyserørene er skrudd på dieselpumpen) typiske verdier der er 30-40 Nm. Det bør verifiseres hva momentet skal være før tiltrekking. Nye tettninger er alltid en fordel.

Redigert av Mort1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...