Jump to content

Varmeveksler BMW D636 sitter fast


Gew77

Recommended Posts

Hei, driver og skal rense kjølesystemet. På denne motoren henger varmeveksler og oljekjøler sammen på midten og skal dras fra hverandre fra hver sin side. Lokkene løsnet greit og pakninger er skjært bort slik at de er løse i endene. Men jeg får ikke ut dri...! Vet at BMW leverte et verktøy til dette, men det må da gå an å gå de ut uten? Veldig takknemlig for tips:))

bilde

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Det finnes et lite hull ( ø2-3 mm) foran midt på varmeveksleren. Hvis dette hullet er tørt så er o-ringene tette. Hvis det blir lekkasje i o-ringene internt inne i varmeveksleren så kommer det vann ut av dette hullet. Avhenhig av om det kommer sjøvann eller ferskvann så kan en avgjøre hvilke o-ring som er gåen.

Link to post
Share on other sites

Det er lenge siden jeg hadde denne motoren så jeg husker ikke om hullet var plugget med en skrue, mener å huske det var et hull som ikke var plugget. Så var det kanskje ikke sjøvann eller ferskvann men heller olje eller ferskvann som kunne komme ut der?

Kan du legge ut et nærbilde av fronten på varmeveksleren?

 

Her kan du ihvert fall laste ned verkstedmanualen for BMW D636:  http://boatinfo.no/lib/library.html#

 

Trykk på "Other" nederst og da vil du finne bla. D636 motoren.

Link to post
Share on other sites

Det var bra du fikk det til.

Da du har av endestykkene på varmeveksler setter du vel inn sinkanoder, der hvor tappekranene er?

 

Ang. det lille hulet i front av varmeveksler, til venstre for BMW merket, sett mot veksler, det skal være åpent. Renses forsiktig med en binders e.l..

Det skal indikere lekkasje i veksler. Fikk den opplysningen av arvetakeren til Solberg, han som holder til i Ramnes/Revetal.

 

Kansje Gew77 kan fortelle hva som kommer ut av hullet ved lekasje inne i veksler, nå som han har åpnet sin veksler (olje, ferskvann, saltvann eller alle).

Redigert av AlfArie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gjengene i endestykke veksler er 3/8". Mener det var rørgjenger, for Yanmar hadde/har i sinkstaver i 3/8" UNC-gjenger og de passet ikke.

Så kjøpte sinkstaver med festeplugg der diam. på festepluggen var litt større , og fikk en rørlegger til å gjenge de opp. Men da du har endestykke av veksler, er vel det enkleste for ettertiden å få gjenget opp endestykkene til veksler så de passer sink som er vanlig. Påse at stavene ikke blir for lange.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Det var mye jobb å få de fra hverandre, måtte lage et eget verktøy for dette, se lenger oppe, men husker ikke at jeg slet mye med å få det sammen igjen. mener det gled ganske lett sammen. Om du er sikker på at de er på riktig plass, så kan du kanskje bruke boltene på hver side til å dytte det sammen med? Altså du dytter de sammen så langt det går. Og setter på et par bolter på hver side og begynner å skru litt etter litt på hver side. Husk pakningsmasse mellom kjølere og "huset"!

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Det er noen år siden jeg gjorde den jobben selv. Men hvis jeg ikke husker helt feil, så skal vel den største av kjølerne (vann/vann) monteres først, og så oljekjøleren inn fra motsatt side. Dette står beskrevet i manualen, hvis du får tak i den. 

Du må være forsiktig, så du ikke ødelegger o-ringene. Det er ganske skarpe kanter i huset inni midten av varmeveksleren. Smør o-ringene og huset godt med olje eller fett, så glir det pent på plass. Ikke brukt for mye makt på det der, da er det noe som henger.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...