Gew77 Startet 27.Oktober.2015 Del på Facebook Startet 27.Oktober.2015 Hei, driver og skal rense kjølesystemet. På denne motoren henger varmeveksler og oljekjøler sammen på midten og skal dras fra hverandre fra hver sin side. Lokkene løsnet greit og pakninger er skjært bort slik at de er løse i endene. Men jeg får ikke ut dri...! Vet at BMW leverte et verktøy til dette, men det må da gå an å gå de ut uten? Veldig takknemlig for tips:)) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post Share on other sites More sharing options...
AlfArie Svart 27.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2015 Har send deg en im, ring så skal jeg prøve å forklare hvordan du kan bruke en avdrager. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ezach Svart 27.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2015 Et verksted anbefalte meg å la kjølerne være i fred og heller rense dem kjemisk. Årsaken er at de kan bli ødelagt i prosessen, og det skal i praksis være umulig å få tak i ny innmat. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gew77 Svart 27.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2015 Er for sent for meg nå, siden pakningen er skjært bort, vil dessuten bytte o-ringer, da jeg har en mistanke om at det ikke er helt tett. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post Share on other sites More sharing options...
KAT Svart 27.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2015 Det finnes et lite hull ( ø2-3 mm) foran midt på varmeveksleren. Hvis dette hullet er tørt så er o-ringene tette. Hvis det blir lekkasje i o-ringene internt inne i varmeveksleren så kommer det vann ut av dette hullet. Avhenhig av om det kommer sjøvann eller ferskvann så kan en avgjøre hvilke o-ring som er gåen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gew77 Svart 28.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2015 Det hullet er plugget med en skrue hos meg... kanskje det har kommet ut vann her.. Kanskje det er mulig å spraye CRC el lignende inn her? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post Share on other sites More sharing options...
KAT Svart 28.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2015 Det er lenge siden jeg hadde denne motoren så jeg husker ikke om hullet var plugget med en skrue, mener å huske det var et hull som ikke var plugget. Så var det kanskje ikke sjøvann eller ferskvann men heller olje eller ferskvann som kunne komme ut der? Kan du legge ut et nærbilde av fronten på varmeveksleren? Her kan du ihvert fall laste ned verkstedmanualen for BMW D636: http://boatinfo.no/lib/library.html# Trykk på "Other" nederst og da vil du finne bla. D636 motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gew77 Svart 28.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2015 Fikk godt tips fra Arvid idag, med oppskrift på å modifisere en Biltema avdrager. Så gjenstår det å se om jeg har gjort det riktig:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post Share on other sites More sharing options...
Gew77 Svart 29.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2015 Da var de ute, tusen takk til AlfArie for tips?? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post Share on other sites More sharing options...
AlfArie Svart 30.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2015 (redigert) Det var bra du fikk det til. Da du har av endestykkene på varmeveksler setter du vel inn sinkanoder, der hvor tappekranene er? Ang. det lille hulet i front av varmeveksler, til venstre for BMW merket, sett mot veksler, det skal være åpent. Renses forsiktig med en binders e.l.. Det skal indikere lekkasje i veksler. Fikk den opplysningen av arvetakeren til Solberg, han som holder til i Ramnes/Revetal. Kansje Gew77 kan fortelle hva som kommer ut av hullet ved lekasje inne i veksler, nå som han har åpnet sin veksler (olje, ferskvann, saltvann eller alle). Redigert 30.Oktober.2015 av AlfArie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gew77 Svart 30.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2015 Skal prøve å få på sinker på tappekranene, hvilken dimensjon var det på gjengene sa du? Skal forske på hva som komme rut av hullet:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post Share on other sites More sharing options...
AlfArie Svart 30.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2015 Gjengene i endestykke veksler er 3/8". Mener det var rørgjenger, for Yanmar hadde/har i sinkstaver i 3/8" UNC-gjenger og de passet ikke. Så kjøpte sinkstaver med festeplugg der diam. på festepluggen var litt større , og fikk en rørlegger til å gjenge de opp. Men da du har endestykke av veksler, er vel det enkleste for ettertiden å få gjenget opp endestykkene til veksler så de passer sink som er vanlig. Påse at stavene ikke blir for lange. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
scand245 Svart 30.August.2018 Del på Facebook Svart 30.August.2018 Har nylig gjort samme jobb på min motor, demontert olje og vann kjøler. Noen som har tips til hvordan å få dette sammen igjen? Satt på nye o-ringer men kjølerne glir ikke akkurat lett og ledig inn igjen... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gew77 Svart 31.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2018 Det var mye jobb å få de fra hverandre, måtte lage et eget verktøy for dette, se lenger oppe, men husker ikke at jeg slet mye med å få det sammen igjen. mener det gled ganske lett sammen. Om du er sikker på at de er på riktig plass, så kan du kanskje bruke boltene på hver side til å dytte det sammen med? Altså du dytter de sammen så langt det går. Og setter på et par bolter på hver side og begynner å skru litt etter litt på hver side. Husk pakningsmasse mellom kjølere og "huset"! Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 31.August.2018 Del på Facebook Svart 31.August.2018 Det er noen år siden jeg gjorde den jobben selv. Men hvis jeg ikke husker helt feil, så skal vel den største av kjølerne (vann/vann) monteres først, og så oljekjøleren inn fra motsatt side. Dette står beskrevet i manualen, hvis du får tak i den. Du må være forsiktig, så du ikke ødelegger o-ringene. Det er ganske skarpe kanter i huset inni midten av varmeveksleren. Smør o-ringene og huset godt med olje eller fett, så glir det pent på plass. Ikke brukt for mye makt på det der, da er det noe som henger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.