Jump to content

Hvor stort varmerør i motorrom ?


Ficher

Recommended Posts

 Hei.

Hva erfaring har dere med disse varmerør http://www.seatronic.no/opplagsutstyr-varmeovner-c-89_174/hylite-varmeror-p-419  . Hvor mange watt trenger jeg for og holde kondens vekk fra motorrom i min 25 fots Viksund 770 Combi ( selvlensende)  en kald vinterdag.

Effekt =  80w-130w-180w -225w ?

 

 

     45W ( 299,- )
80W ( 339,- )
130W ( 439,- )
180W ( 499,- )
225W ( 619,- )
270W ( 649,- )

Link to post
Share on other sites

I min 24 fots Nidelv har jeg et varnerør på 45W plassert rett under motoren, og en frostvakt i cockpiten. I kabinen har jeg en frostvakt på toalettet og har innimellom brukt et 45W varmerør ute i selve kabinen. Har brukt denne løsningen de to siste vinterne her innerst i Oslofjorden.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Konserverer dere motorene dere som bruker slike varmerør/frostvakt.. eller funker det kun med disse varmerørene for å holde motorrommet i plussgrader?

 

Konserverer i tillegg. Varmen er kun for å holde rommet tørt.

Uten konservering ville det vært krise om strømmen ryker på en iskald vinterdag.... :wink:

Link to post
Share on other sites

Snakket med en kar i båtforeningen i dag, han hadde alltid en (til tider to) 60W pærer nedi motorrommet og det gjorde vist susen :thumbsup: Tenkte å prøve det samme selv

Da må en ha de gamle glødetrådpærene. De nye varmer lite. 

Da må en  varmepære eller en bit selvregulerende varmekabel må være bedre. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Da må en ha de gamle glødetrådpærene. De nye varmer lite. 

Da må en  varmepære eller en bit selvregulerende varmekabel må være bedre. 

 

Det var snakk om 60w pærer her, og de varmer 60w uansett. At en 9w LED varmer mindre sier seg selv. Men den gir fra seg en andel av forbruket som varme den også...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt båten i 24 år og aldri hatt varme ombord om vinteren. Jeg forstår ikke hensikten (med mindre det er i forbindelse med opphold ombord). Båten ligger på sjøen om vinteren og er således mindre utsatt for store temperaturvariasjoner enn båter som ligger på land. Store temperaturforskjeller ute og inne øker risikoen for kondens. Nå er det riktignok vanligvis mindre fuktighet i luften om vinteren enn om sommeren. Jeg tar heller ikke putene  med meg hjem. Jeg setter dem på høykant. Jeg har ganske god lufting. Bruker dere ikke frostvæske i kjølevannet, folkens?

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...