Jump to content

Propell til Yamaha F40F

Heilt Propell

Recommended Posts

Hei alle sammen :-)

Første posten det her, og det har seg slik at jeg har problemer med å få valgt rett propell til motoren, som er splitter ny..

Det har seg slik at av en eller annen grunn så ble den levert uten propell, og som en start for å komme igang så ble en brukt propell montert.

Det er en 11 3/4 x 12G.

Jeg får i overkant av 26 knop av motoren nå, men hadde 24 knop med en 25 hk Yamaha 2-takt. Forskjellen synes jeg er litt skuffende.

I en test av firtaktere så leser jeg at motoren i en ganske tilsvarende båt gir 29 knop..

Men det er et stort MEN her, og det er propellen som er brukt i testen. 14 tommers propell ifølge tabellen http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-40-hk-p%C3%A5hengere

På Yamaha.com sine sider finner jeg ingen propeller større enn 12 tommer til bruk på en 40 hester, og er det 12 tommer så er pitch nede i 8 og 9..

Der motoren ble kjøpt sier de at det ikke er noe som heter standard propell, det blir alt etter egenskapene til båten og hva en skal oppnå med motoren.

Og det rimer forsåvidt, men synes det er rart at det ikke er med propell når motor blir levert, og at det er en som er gjengs til det meste...

Med lånepropellen på 11 3/4 x 12, så synes jeg det er veldig lite som skjer fra halv gass og til full, kanskje 3 knop og veldig lite turtallsøkning.

I mitt hode klinger det da slik at motoren arbeider tungt nok..og at ned i diameter og opp i pitch er veien å gå.

Det hadde vært enklere om en hadde hatt turteller, men det var ikke med (skal den være det i "grunnpakke"?)

Så jeg spør her i håp om noen som har knekt koden på den motoren.

26 knop ved en pers (80 kg) og ellers tom båt er det jeg får.

• 2 måneder senere...

Men det er et stort MEN her, og det er propellen som er brukt i testen. 14 tommers propell ifølge tabellen http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-40-hk-p%C3%A5hengere

På Yamaha.com sine sider finner jeg ingen propeller større enn 12 tommer til bruk på en 40 hester, og er det 12 tommer så er pitch nede i 8 og 9..

når det står 14 tommer, så er det stigningen som menes.    Diameter har yamaha valgt for deg på forhånd - lav stigning/høy diameter for god skyvekraft på større / tyngre båter, høy stigning / mindre diameter for lettere båter , mindre motstand og mer fart.    Så diameter kan du mer eller mindre se bort fra så lenge du kjøper fra yamahas sortiment.  

Jeg ville prøvd 13" stigning , tror 14" blir i tyngste laget på den båttypen der.   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...