Jump to content

Wallas 30D som har vært utsatt for sjøvann. Verdt å redde?


urger

Recommended Posts

Kjøpte i sommer en båt fra 2006 med defekt Wallas 30D varmer. Har demontert denne varmeren og ser at den nedre delen av denne har vært utsatt for sjøvann, dette har ført til kortslutning av 12 tilførsel på kretskortet og det er svidd hull i området der sikringene skulle vært plassert. Såvidt jeg klarer å se har ikke resten av varmeren vært under vann,

Varmeren er montert lavt nede mot dørk i et skap og det har kommet inn sjøvann i dette skapet som har lagt og skvulpet opp i denne.

Har funnet nye kort på nett, men anser disse som såpass kostbare at det ikke er noe jeg vil bruke penger på så lenge jeg ikke vet om resten av varmeren er ok.

 

Lurte derfor på følgende ting:

1: Er det noen måte å funksjonsteste de andre komponentene for å se om det er verdt å redde denne varmeren.

2: Går det an å få tak i brukte deler til denne varmeren?

3: Har vært inne på tanken å prøve å reparere kretskortet da mesteparten fortsatt er intakt, ingen komponenter er skadde ser det ut til, men må inn med nye sikringsholdere og antageligvis erstatte noen kretsbaner med ledninger. Er det noen som har bilde av et slikt kretskort eller "circuit diagram" til dette kortet.

4:Hvis man leter etter brukte deler til denne varmerne, er det andre wallasprodukter som har kretskort som passer over?

 

Varmeren er såpass gammel så er ikke interessert i å blåse for mye penger inn i denne.

Kan også være interessert i å kjøpe brukt 30d eller annen dieselvarmer hvis det er noen som tenker å bytte ut, 2 -3 kW.

 

På forhånd takk for tilbakemeldinger og hjelp

 

mvh

Børge

 

 

Link to post
Share on other sites

For å begynne et sted: Har sjøvannet skvulpet inn i brennkammeret?

 

Videre:

1: Pumpen kan funksjonstestes med å sette strøm (i pulser) rett på sukkerbiten. Hør om den tikker - ikke alltid du vil høre en tikkeyd, men det er lett å merke om den slår. Sjekk om den suger drivstoff, og at det kommer ut drivstoff enten gjennom dysen eller bare på utløpet av pumpen.

 

Sett strøm direkte på viftemotorene for å høre om lagringen er gåen. Lett å høre om det skrangler eller piper.

 

Sett strøm direkte på glødepluggen for å se om den blir jevnt rødglødende over hele stavlengden. Er glødepluggen "perlete" er den uansett defekt.

 

Overopphetingstermostaten (sitter ved luftutløpet) er lett å kontrollere. Den skal ha gjennomgang når den er kald og i orden.

 

2: Ikke det jeg kjenner til, jeg har ingen, bare nye deler

 

3: Har sendt deg IM om dette punktet.

 

4: Det er ingen kretskort fra andre modeller som passer til 30D.

 

Delekatalog/sprengskisse

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...