Jump to content

Verdt å bruke penger på service mtp garanti? Mercury F20ML


NoobMatrosen

Recommended Posts

Jeg bor et par timer unna merkeforhandler. Service skal helst gjøres hos merkeforhandler for å opprettholde garantien. Mercuryen er drøyt et år gammel nå, ble kjøpt i august i fjor, brukt et par måneder da og så ferskvannskjørt og lagret tørt inne i bod i kjelleren, dvs ca 10 plussgrader. Motoren ble i fjor høst kjørt 14 timer og i år er den kjørt svært lite, er oppe i ca 20 timer nå, dvs ferdig innkjørt. Et par mnd etter motorkjøp kom det en liten gutt til verden, og neste vår kommer det jammen meg en kid til, så her går det unna.

 

For å prøve å komme til saken her: Mercury krever årlig service for å opprettholde garantien, da de går utifrå at man normalt kjører 50 timer årlig. Dette timeantallet kommer jeg ikke til å være i nærheten av før barna er såpass gamle at de kan bli med i båt på normalt vis, ikke babyvis. Åpen båt er ikke optimalt for små barn i båt. Garantien vil da være utgått, når bruken evt vil øke til "normalt" nivå. På disse 5 årene vil det koste ca 10000kr for servicer. Det er en del i meste laget føler jeg. Etter garantiens utløp tipper jeg at jeg kommer til å bikke 100 timer.

 

Så til saken: Er det noen som har eller har vurdert å droppe service hos merkeforhandler, og heller gjort ting selv? Er det noen stor risiko for at noe skjer i løpet av de fem årene? Reklamasjonsrett mot fabrikkfeil har man jo uansett mener jeg.

Link to post
Share on other sites

Er vel litt forskjell her, i fra forhandler til forhandler. Noen forhandlere følger vel konsekvent det at motoren blir levert inn for årlig service, for å ha  garantien i orden, mens andre godtar at eier foretar "servicen" selv, med visse forbehold. Man må jo ha en viss kompetanse, bruke orginaldeler,etc. og spare på kvitteringer i fra forh./verksted. Står jo også greit i den medfølgende motor- manualen hva som skal utføres/skiftes/vedlikeholdes etter så og så mange timer. Står jo i tillegg nevnt hva av dette som forh./verksted eventuellt skal utføre. Ville vel tatt en prat med forhandler av motoren, for å være på den sikre siden her. Skulle noe skje i garantitiden med motoren, og eier da ikke har fulgt opp med de fastsatte servicer og vedlikeholdsrutiner, ja så ligger man vel litt tynnt an?

Link to post
Share on other sites

Delte meninger om dette.

 

Mercury går jo veldig aktivt ut å reklamerer at motorene er lette å skru på. Med grei bruksanvisning for at eieren kan utføre årlig ettersyn. Dette er vel for å møtes konkurransen mot Eventuelle. .

 

Basert på det, så skulle jeg tro det skulle være tilstrekkelig at eieren utfører årlig ettersyn. Ville kjøpt olje og filter av forhandler. Spart på kviteringer. Men det er min mening, og meningen til en Yamaha forhandler på Vestlandet.

 

Kan vel være ok å ha en dialog med forhandlinger.

Link to post
Share on other sites

Om du har kompetansen... ta servicen selv....

De fleste kan vel skifte olje og div. filter etc på motoren, hvis man da ikke har ti tommeltotter å knote med, men tror allikevel jeg ville rådføre meg med forhandler/verksted, når det gjelder garantibestemmelser etc. på en helt ny motor,før man begynner å skru selv. Nye motorer i dag er vel blitt såpass avanserte, etter hvert med mye elektronikk, som kun verkstedet har verktøy/utstyr til å lese av mulige feil på.

Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke om mercury har en utvidet garanti tid på 5år.

Men vanlig er jo 2år garanti og 5år reklamasjons rett. Reklamasjons retten kan dem ikke fraskrive seg samme hva.

Eks.

Skjærer motoren seg de 2 første årene og du har følgt service, må de dekke det samme hva.

Skjærer motor seg de 5 først åra og det kan spores tilbake til en produksjons feil(feil på olje pumpe,opp boring av olje kanaler+++) må det dekkes uavhengig av service.

 

P.S

Om 5 år får du kjøpt en tilsvarende lik motor med service historikk for mindre en 10000,- som du ellers ville ha brukt opp på service av din motoren på 5år.

 

Eks.

Si din motor ryker etter 4-5år så får du 2000-3000,- for vraket. men du finner en ny/brukt for 8000-10000,- da vil det koste deg 5000-8000,- for en ny.

Men er ikke vits og spille lotto og tro at den du har ikke holder lenger.

 

Her kan du se at en 1år gammel allerede er nede i 1680,-

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=66195461&searchclickthrough=true

Redigert av bmwmaxi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...